Visar inlägg med etikett facebook. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett facebook. Visa alla inlägg

fredag 21 oktober 2022

Historien om en docka

För 41 år sen jobbade jag som barnvårdare - en yrkesgrupp som inte finns längre men vi tog hand om sjuka barn i deras hem så föräldrarna kunde gå till jobbet. I lugnare perioder när det inte var så mycket sjuka barn fick vi istället jobba på en förskola eller som vikarie för dagbarnvårdare när de t ex skulle gå en kurs. En mycket rolig tid i mitt liv!
5 år in i jobbet var jag gravid med mitt första barn. Vi barnvårdare fick ibland gå olika kurser, och då - när jag var gravid - fick vi gå en kurs i att sy Waldorfdockor! Det passade ju mig bra som snart skulle få en liten! Så jag (som inte ens gillar att sy! Jag hade haft träslöjd hela högstadiet!) gick in med hull och hår för att lära mig att sy en Waldorfdocka! 

Att sy en sån docka tar lite tid; det är många moment, är rätt "pilligt" och man behöver vara ganska noga, så jag hann inte bli klar med min docka innan kursen var slut. Jag sydde väl lite hemma men det var inte lika roligt som när man sitter med sina arbetskamrater och babblar samtidigt som man syr, så dockan var fortfarande inte klar när bebisen gjorde entré. (Däremot så sydde jag två mindre Waldorfdockor som blev färdiga - en till min älskade dotter och en till min tvillingsyrras första barn.) 

När Kära Dottern var nästan 3 år flyttade vi till en större lägenhet och i min mage sparkade lillebror och tyckte väl att det började bli trångt! När Kära Dottern var 3 år och 9 dagar bestämde sig den lille parveln för att det var dags att komma ut och med 2 små barn blev det inte mycket tid för handarbete! Så den nästan färdiga dockan låg i en påse i en garderob och blev inte färdigare av det! Och det enda som var kvar var att sy det sista på håret... 

Tiden gick och dockan låg kvar i sin påse i garderoben. När Kära dottern och Käre sonen var 9 respektive 6 år fick de en lillasyster och jag tänkte att nu skulle jag sy klart dockan! Jag gjorde väl nåt lamt litet försök men klar blev den inte! Två år senare flyttade vi från Stockholm till Dalarna och dockan hamnade i en annan garderob och blev bortglömd. 

Åren gick. Vi hade flyttat till Avesta, jag fick 2 barn till och åren fortsatte att gå... Dockan låg i sin påse och jag visste på ett ungefär var den var men det blev inte av att jag sydde klart den. Men nu, igår, tog jag äntligen tag i det! Jag tog med mig påsen med dockan i till Hantverk- och återbruks-caféet vi har här i byn på torsdagarna och nu - äntligen - sydde jag klart dockan! Det tog alltså ganska precis 41 år att få den klar!!! Helt galet! Men så här ser den ut: 

Rätt söt om jag får säga det själv! Men; jag har ett problem som jag hoppas att mina kära bloggläsare kan hjälpa mig med! Vad ska hon heta?

Min tvillingsyrras och mina döttrar heter alla nåt med Li - antingen i början, slutet eller mitt i namnet.
Syrran heter Rosali och jag heter ju Anneli och så kom det sig att även våra döttrar fick namn med Li. Så jag tänker att även dockan ska få ett Li-namn, med vilket? Hjälp mig! Kom med förslag!
Bästa förslag vinner... äran och mitt Tack! 

Kom igen nu! Gnugga geniknölarna och skriv era förslag i kommentarerna - antingen här på bloggen eller på min facebooksida! 

Tack på förhand!

Anneli.

söndag 3 oktober 2021

Tavlor på en annan utställning!

Ja, jag har ju redan haft ett blogginlägg som hette "Tavlor på en utställning" så då ville jag ju inte kalla detta blogginlägg för exakt samma sak! Men nu är det nämligen så att jag har haft några av mina Fluid Art-tavlor på en utställning igen! 
Förra gången var jag ju med på en amatörkonst-utställning här i Avesta med en tavla, men denna gång hade jag med mig hela 8 tavlor! 😎

Egentligen - om man ska vara petnoga - så var detta inte en "vanlig" konstutställning utan en utställning om de Globala målen/Agenda 2030 i IOGT-lokalen Logen här i byn där jag bor. 


Men när det ändå skulle vara en utställning där så fick jag ta med några tavlor och ställa ut där jag med! 😊 Så här såg min lilla hörna av utställningen ut: 
Tavlan som hänger högst upp är samma tavla som jag hade på amatörutställningen på Avesta Art här i stan. (Fotokvalitén är tyvärr inte den bästa men det får duga!)

Under hela det här året har jag bara gjort en enda Fluid Art-tavla! Det har liksom inte blivit av att göra fler... men jag längtar efter att komma igång igen! Fast först måste jag nog sälja av lite tavlor, för jag får inte plats med fler! 😱 Men man ska orka det också... 
Jag gjorde ju en "Fantasy Art Gallery-blogg" där meningen var att jag skulle lägga ut alla mina tavlor, och jag började ju att göra det! Men tyvärr är det ju som det är med min ork och energi och jag har inte haft så mycket av den varan på länge nu... Men nån gång på en lång stång ska jag väl ta tag i det där... hoppas jag... 

Ja, ja! Time will tell! 

Nu knorrar min mage och tycker att jag borde gå ut i köket och laga mat! Så det är väl bara att lyda då... När jag skriver ett nytt blogginlägg är det ingen människa som vet, men när jag gör så länkar jag till det nya blogginlägget på facebook som vanligt! Det går också att prenumerera på blogginlägg och kommentarer. Eller så får du helt enkelt titta in här lite då och då och kolla om det kommit nåt nytt!

På återseende!

Anneli.

torsdag 15 oktober 2020

Min nya hälso"resa" del 4.

Här kommer nu den rafflande fortsättningen på mina hypnosäventyr, för den 7 oktober var det dags att åka ner till Stockholm för en ny hypnos-session hos Anna!
Har du inte redan läst del 1, del 2, eller del 3 så kan du göra det innan du fortsätter med detta blogginlägg! Klicka bara på "del 1" här ovan om det är dit du vill komma och samma för del 2 och del 3!

Jag ska bara först berätta att jag sitter i denna fina byggnad och bloggar idag: 

Det här är Logen i byn Nyhyttan där jag bor, d.v.s. IOGTs lokal. Jag sitter och väntar på att deltagarna till höstens Hantverks- och Återbrukscafé ska komma! Idag är första gången för den här terminen. Tjohoo! 😄

Men hypnosen var det ju! Let's get to it:
Den här gången visste jag lite mer vad jag kunde förvänta mig och såg med spänning fram emot att sätta igång! Som vanligt började vi med att prata lite; om hur veckan sen förra sessionen varit och vad jag kände att jag ville jobba på denna gång. 
Dagen före hade jag fyllt i ännu ett frågeformulär, men detta var betydligt lättare att fylla i! Det var bara tre frågor så det gick snabbt! Bland annat fanns där exempel på vad man skulle kunna jobba med och av dem var det egentligen bara en enda sak som jag fastnade för och det var känslan av att känna mig "inte betydelsefull/oviktig" så vi bestämde oss för att jobba med det.

Så upp på massagebänken och påbörja avslappningen och resan långt, långt bakåt i tiden till första gången jag hade känslan av att inte vara betydelsefull och av att vara oviktig. 

Denna gång instruerade Anna mig till att befinna mig i en korridor med många dörrar och gå fram till den dörr jag kände mig mest dragen till. Sagt och gjort! Jag ställde mig vid en av dörrarna och Anna sa: "när du öppnar dörren och går igenom den så kommer du att färdas lång, långt bak i tiden. Långt, långt bak i tiden till första gången som du kände att du inte var betydelsefull, att du var oviktig. Långt, långt bak i tiden...". 

Efter en stund ställde hon frågan vart jag befann mig. "Jag står kvar i dörröppningen" sa jag. "Det är som att jag inte kan komma igenom, som att mina kläder är fastspikade i dörrfodren och det är ett nät framför mig"! "Ok" sa Anna. Ditt undermedvetna verkar hellre vilja jobba på känslan av att vara fast. Ska vi göra det istället"? Jag nickade. "Vad behöver du för att komma loss"? frågade Anna. "Hmmm..." sa jag. "En sax"! "Ja men då hämtar vi en sax till dig" sa Anna lite hurtigt och vips hade jag en sax i handen och klippte loss mig! Sen tog vi om proceduren om att färdas lång, långt bak i tiden men denna gång till första gången jag kände att jag var fast/ofri. Den här gången fungerade det! 😊

När Anna än en gång frågade var jag befann mig var min upplevelse att jag var inspärrad i en bur! Jag var en träl nån gång under tidig medeltid och jag var en man. Jag var gammal, smutsig och väldigt mager. Buren stod utomhus och det var fler burar med andra trälar bakom min. Det kändes som att vi skulle säljas eller förflyttas nånstans. Känslan var total uppgivenhet, som att jag hade gett upp och inte hade nån livslust kvar. Det kändes som att jag i hela mitt liv varit en träl; någons egendom utan eget värde förutom det arbete jag tvingades utföra. Anna frågade var i kroppen känslan av total uppgivenhet satt och jag svarade att den satt i hela bröstet och kändes som tjock, stillastående dimma. "Vad ska vi få bort dimman med då" frågade Anna. "En stor jävla industrisug" svarade jag! 😂 (Undrar vart jag fick det ifrån!? Finns det ens nåt som heter så?) "Ja men då tar vi en stor jävla industrisug" sa Anna glatt! "Fixar du det själv"? "Ja då" sa jag och satte igång att suga ut all dimma. 

Sen var det dags att ta sig ur buren. Först såg jag ingen väg ut ur den men Anna pratade om nån dörr som skulle finnas där och då såg jag den och lyckades ta mig ut! "Vad vill du göra nu" frågade Anna. "Jag vill bara härifrån" svarade jag. "Då är det bara att gå" sa Anna. Jag började gå bort från min bur, men vände och sa till Anna: "Jag måste rädda de andra först"! Och så gick jag och låste upp alla burarna så alla trälar kunde fly med mig. Och så vandrade vi iväg i samlad tropp! Anna frågade om jag kände mig klar med den här upplevelsen, och det gjorde jag så vi avslutade sessionen här.

Liksom förra gången så kunde jag relatera det jag varit med om under hypnosen till mitt liv här och nu. Speciellt känslan av uppgivenhet som jag känt i vissa situationer i mitt liv och för att inte tala om att mitt STORA frihetsbehov som jag har haft hela livet fick en förklaring!

Men det riktigt "roliga" eller vad jag ska kalla det för hände när jag hade kommit hem igen! Efter att jag hade fått lite mat i magen satte jag på datorn och kollade mailen och facebook. Medical Medium hade lagt ut en ny meditation som hette: "Free as a bird meditation. Uncage your soul". 😂 Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg det! Det var ju typ det jag hade upplevt under hypnosen: att bli fri ifrån buren! 😃

Lite senare på natten läste jag i en av de hälsogrupper jag är med i på facebook en status från en kvinna som skrev att hon börjat ta ett kosttillskott som hon hoppades skulle hjälpa henne att må bättre, fast hon brukar inte märka nån skillnad när hon tar några tillskott avslutade hon. En annan kvinna kommenterade att hon märker aldrig nåt av nånting hon heller och min reaktion på det var till min stora förvåning: "Så där brukade jag också vara"! What!?! Var det JAG som tänkte så där??? Innan hypnosen hade jag reagerat med "Suck! Precis så där är jag också! Ingenting funkar på mig"! Men inte nu! Wow! 😊 Nånting har absolut lossnat och skiftat! Det ska bli spännande att se hur min trosföreställning om mig själv utvecklar sig och om jag tycker att jag behöver en eller ett par sessioner till. Jag ska låta det gå några veckor innan jag bestämmer hur jag vill fortsätta!

Men medan jag väntar på att se hur det utvecklar sig med mig efter hypnosen (det kan ta lite tid innan det liksom landar) så ska jag testa nånting helt annat, nämligen Cavitation som jag skrev om HÄR! Men det får jag berätta om nästa vecka för jag ska inte träffa Jennifer förrän på lördag!

Nu är det dags att packa ihop datorn och bege sig hem igen! Nästa torsdag är det Återbruks- och Hantverkscafé här i Logen igen, men då ska jag se till att ta med mig nåt slags handarbete istället för datorn!

Anneli.

söndag 19 juli 2020

16 torra tavlor!

Idag har jag både fotat och videofilmat mina 16 första Fluid art-tavlor och jag tänkte att jag börjar med att visa videon på dem!
Katta och jag har gjort en offentlig facebook-sida som heter Fantasy Art Gallery by Katarina & Anneli och där kommer vi båda att lägga ut våra tavlor vartefter de blir klara! Gå gärna in och klicka "Like" på sidan så är chansen större att det kommer upp i ditt flöde när vi lägger ut nåt nytt!

Foton på de färdiga och torra tavlorna kommer även att dyka upp här lite då och då så håll utkik om du är intresserad! Välkommen tillbaka till min blogg!

Anneli.

fredag 22 maj 2020

Jag prokrastinerar!

Va? Vad sa du? Prokrasti-vadå?

Ordet prokrastinera (på engelska: procrastinate) betyder: förhala, skjuta upp. Det är väl inget ord som man använder direkt i svenskan men jag tänkte att det skulle fånga din uppmärksamhet! Och det gjorde det ju! 😉 😁

Vad är det då jag förhalar? Jo att gå ut till Da House och diska efter minnesstunden i onsdags.
Jag VAR på väg dit redan igår men "råkade" gå förbi de här sötnosarna:
Och då skulle jag "bara" ta några kort och så var det som att jag helt plötsligt glömde bort vad jag egentligen hade tänkt att göra... 😜 Ja men titta på dem!!! Kattungarna (3 veckor igår) är ju som små söta luddbollar och mamma Silva har en sån himla skön stajl! Man kan ju bli bortkollrad för mindre!
Jag tror vi tar ett foto till!
Ja, och sen idag så hade jag bestämt mig för att nu jäklar! Nu ska här diskas! Men så kom jag på att jag inte visat Käre Maken och Käre Sonen de här korten och då skulle jag "bara" göra det först... och då kom jag ju på att jag skulle skriva ett blogginlägg och lägga ut korten så du får se dem också! Och här sitter jag...
Men sen... sen ska jag gå ut till Da House och diska! Jag ska "bara" logga in på facebook och lägga ut blogginlägget där efter att jag har skrivit klart och postat det. Och så kanske jag kollar lite på vad mina fb-vänner håller på med... Fast... snart är det ju dags att laga middag...
Nä, jag får nog skärpa mig nu, posta det här blogginlägget, logga in på facebook, länka blogginlägget där och sen - "utan att passera GÅ" - ta mig ut till Da House och ta hand om disken! Japp! Så får det bli! Over and out!

Anneli.

söndag 15 december 2019

3:dje advent 2019

En fin 3:dje advent önskar jag 
alla mina bloggläsare!
Nu har småtomtarna fått sällskap av tre lucior! Den som står snett bakom adventsljusstaken har min äldsta dotter gjort när hon var 4 år och de två som står framför lampan har jag fått av min mamma för en väldig massa år sen!

Jag hade egentligen tänkt att fota luciorna i fredags då det ju var Lucia och lägga ut här på bloggen för att önska er alla en trevlig Lucia, men... Jag "roade mig" med att tokblöda näsblod natten till fredagen och var heeelt slut efter det! Nu mår jag bättre igen men måste påminna mig själv om att ta det lugnt och ta hand om mig. 

Igår fyllde Käre Maken 60 år och jag hade ordnat ett litet "surprise party" till honom och mina svärföräldrar som ju fyllde 60 år som föräldrar! I veckan hade jag frågat min svärmor om vi 
( = Käre Maken, Käre Sonen och jag) kunde komma för att fira att deras son fyllde år och det gick bra! Vad de inte visste var att alla mina andra barn också skulle komma! De fyra som numera bor i Stockholm hade hyrt en bil och dök upp straxt efter att vi andra kommit! Det blev sååå himla lyckat! Käre Maken skrev på sin facebooksida att det förmodligen var den bästa födelsedagen i hans liv! Det ni! Och svärföräldrarna var inte mindre glada! Det är inte så ofta vi kan samlas allihopa så de gånger vi får till det är guld värda! ♥ Och jag... Jag svävade på små skimrande moln av lycka över att det blev så bra, att alla kunde komma och för att ha lyckats få till det här utan att råka försäga mig! Och jag tror att de är fler än jag som kommer att leva lääänge på det här! ♥ 

Anneli.

fredag 9 augusti 2019

Var det nån som sa Zucchini?

En bild säger mer än tusen ord...
De här kom Käre Maken upp med från landet:
De här var de 14 största, men det finns fler kvar på tillväxt nere på landet!

Men alltså; vad gör man med så här många och stora zucchini? Hur många olika rätter kan man hitta på liksom?

Och jag har fler frågor: Hur förvarar man dem bäst? (Käre Maken la in dem i jordkällaren). Kan man syra zucchini, så som man gör med vitkål?

Vad gör DU med zucchini? Hjääälp! Jag behöver alla tips jag kan få!
Har du några goda recept med zucchini så får du gärna skriva en kommentar här på bloggen, på facebook eller skicka mig ett mail (anneli.mangostan@gmail.com)! Tack!

Anneli.

torsdag 4 juli 2019

Ett paket med posten

Som jag tror att de flesta av er som följt min blogg ett tag redan vet om så försöker jag följa Medical Mediums kostfilosofi så gott jag kan. Det innebär t ex att jag försöker undvika det han kallar för "No Foods", bland annat rapsolja, vinäger, soja, majs, vitt socker, gluten, ägg, mjölkprodukter och lite till därför att att de "sätter krokben" för hälsan.
Istället försöker jag äta mer frukt och grönt varje dag, börjar alltid min morgon med ca 7 dl citronvatten med riven, färsk ingefära och honung i och lite senare ett stort glas sellerijuice. Sen väntar jag minst en halvtimme innan jag äter min frukost som oftast består av en smoothie på banan och olika bär, eller som nu; nyplockade jordgubbar! 😋

Medical Medium - eller Anthony William som han heter på riktigt - har skrivit flera böcker om hälsa och jag vill ha varenda en av dem! Vartefter de kommer ut på svenska så ser jag till att skaffa dem, en efter en!
Om du inte känner till Medical Medium eller om du är nyfiken på vad jag tyckte om hans första bok så kan du läsa min recension av den HÄR.

Alldeles nyligen kom bok nr 4 ut på svenska och en kvinna som heter Millan som jag "känner" genom en facebookgrupp om Medical Medium hjälpte mig att få hem den nya boken. Hon är med i Bokklubben Livsenergi som ger ut Medical Mediums böcker och kunde köpa flera stycken som "månadens bok" varav en var till mig! ♥ Hon hjälpte mig även när förra boken kom ut och det kan du läsa om HÄR. Där kan du även se hur alla böckerna ser ut.
Så här fint hade Millan slagit in boken hon skickade till mig denna gång! ♥

Och så här ser den nya boken ut:
♥ ♥ ♥

Eftersom jag följer Medical Medium på facebook och han där har skrivit och pratat om mycket i boken så vet jag redan en del av det han skriver i den (och de andra böckerna), men jag ser ändå fram emot att läsa den i sin helhet. Meeen... Jag skäms lite... för jag har inte ens läst ut hans andra bok; Kostguiden! Jag orkar inte läsa så mycket - det är mycket lättare för mig att titta på videor han spelar in, lyssna på hans radioinspelningar eller läsa kortare texter och utdrag från hans böcker som han postar på facebook! Så att läsa böcker har det inte funnits varken ork eller inspiration till på väldigt länge! Men jag ska försöka skärpa mig! Jag VILL skärpa mig! Och jag vill och har för avsikt att skriva recensioner av de andra böckerna också! Men som vanligt när det kommer till läsning och mig så lovar jag ingenting! Efter att jag smackade in i väggen och blev utbränd så är det tyvärr oftast "minsta motståndets lag" som gäller för mig. 😩
Jaja... När jag lyckats få mig till att läsa böckerna så lovar jag att skriva recensioner! Men det kommer inte att vara anytime soon...

Anneli.

onsdag 12 september 2018

Det kom ett paket...

Julafton kom tidigt i år! Åtminstone för mig! 😊
När "Drottning Anneli av Nyhyttan" - d v s jag 😜 - sovit färdigt min skönhetssömn (ack så välbehövlig... 😛 ) och kom ner till köket nån gång typ efter lunch så hade Käre Maken redan hämtat in posten, och på köksbordet låg ett paket adresserat till mig! Jag visste redan vad det innehöll eftersom jag beställt det själv, men det var inte desto mindre roligt för det!

På facebook är jag med i några Medical Medium-grupper och i den ena hade en tjej erbjudit sig att beställa Medical Mediums senaste bok (som blivit översatt till svenska) från bokklubben Livsenergi till oss som inte är medlemmar där, eftersom den bara kommer att säljas där till att börja med. Jag tackade Ja till hennes erbjudande, förde över pengar till hennes konto och har sen dess ivrigt inväntat bokens ankomst. Idag tog den väntan slut! 😄
Millan som hon heter, hade slagit in boken så fint i ett glittrigt silverpapper och skrivit en fin etikett! ♥

Och så här ser boken ut:
♥ ♥ ♥

Nu har jag alla tre böcker som hittills kommit ut på svenska! Tjohoo!! 😍
♥ ♥ ♥

Just nu håller jag på och läser bok nr 2: Kostguiden. Jag skäms lite... för den boken har jag haft sen straxt före jul då jag köpte den av en kompis som då var medlem i bokklubben Livsenergi men glömt att avbeställa månadens bok, vilket alltså var Kostguiden. Hon hade tänkt att skicka tillbaka den (hon har inte fattat att dessa böcker är värda sin vikt i guld!) men jag lyckades stoppa henne som tur var! 

Men... just då hade jag sånt motstånd till att läsa den! Så här efteråt tror jag att det faktum att jag gjorde så stor kostomställning på nyåret (blev vegan, slutade med gluten och soja och i allt större utsträckning försökte (och fortfarande försöker) äta enligt Medical Mediums rekommendationer som han beskrev i första boken) gjorde att jag inte orkade ta till mig mer information... Plus att jag ju fortfarande är utbränd och har begränsat med energi. Men för nån vecka sen tog jag tag i det och har äntligen börjat läsa Kostguiden! Det går inte så fort för jag orkar inte läsa så långa stunder i taget, men det går framåt iallafall!  

Om du som läser det här inte känner till Anthony William AKA Medical Medium och hans böcker så kan du läsa min recension av hans första bok HÄR.

Om jag orkar ska jag försöka recensera boken Kostguiden också (och så småningom även Sköldkörtelns Hemlighet), men det lär inte bli any time soon... Fast man vet aldrig... Nu är jag ju jättesugen på att läsa boken Sköldkörtelns Hemlighet men det vill jag ju inte göra förrän jag läst ut Kostguiden... 
Jaja... jag lovar ingenting! Det blir som det blir! 😊

Anneli.

tisdag 20 mars 2018

Trettiofemte uppdateringen av Frekvensmedicinen.


Hallå! Jag lever!
På de här 4 veckornas bloggtystnad har jag sååå många gånger tänkt att nu; nu ska jag skriva ett blogginlägg! Men så har nånting kommit i emellan. Allt ifrån trötthet/utmattning till telefonsamtal har hindrat mig att skriva de där blogginläggen jag hade i huvudet. Allra oftast är det nog ren och skär utmattning som stoppat mig... Sen sist jag skrev har jag varit extremt trött och... ja, utmattad! Jag hittar inget annat ord för det. Det är som att jag inte repat mig från kurshelgen för lite drygt 4 veckor sen.

Jag är medlem i några olika föreningar och så här års brukar föreningar ha sina årsmöten. I år har jag känt att jag velat engagera mig lite mer och har därför också gått på årsmötena och till och med gått med i styrelsen på nån liten post i två av föreningarna - allt för att få mig ut ur huset och träffa lite folk! Jag är trött på att leva större delen av mitt liv på facebook och youtube, vilket är precis vad jag gjort de senaste åren, och vilket i praktiken innebär att jag är hemma typ jämt! Visst; ett och annat språkcafé har jag ju gått på men för mig som egentligen är väääldigt social räcker inte det. Dessutom tror jag att de allra flesta människorna vill bidra och känna att de gör nån nytta; att nån blir glad för att man finns och det man gör - så också jag! Så att hjälpa till lite med vad jag orkar i föreningslivet känns som vad jag behöver!

Ja, det blev en lång utläggning för att förklara bloggtystnaden, men det var ju frekvensmedicinen det här blogginlägget skulle handla om, och idag tog jag sista dropparna ur sista flaskan med Calc-benz.
Tree down - none to go!

Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag allvarligt funderat på att sluta gå hos "min" Homeopat Kari Kokko! Han är ganska dyr och de pengarna skulle kunna göra nytta på andra håll i min ekonomi...
Och medan Käre Maken går från klarhet till klarhet och gör mätbara framsteg med sin hälsa tack vare de Frekvensdroppar Kari ger honom så tycker jag att det står still eller till och med går lite bakåt med min hälsa, och det TROTS att jag även gjort andra förbättringar/förändringar som jag skrev lite om i förra blogginlägget. Det känns - om ni ursäktar min dåliga franska - JÄVLIGT jobbigt!!!

Men jag har (som vanligt!) en plan! Jag tänker inte skriva om den riktigt än, men det är nåt som känns hoppfullt iallafall! Och sen tänkte jag att Kari ska få en chans till, så nästa vecka åker jag dit igen. Men sen får vi se hur det blir...

Välkomna tillbaka till min blogg för att se hur det går och vad det är för nytt som känns hoppfullt! Prenumerera gärna så missar du ingenting!

Anneli.

onsdag 5 juli 2017

Hur gott får det vara?

Idag är det dag 10 på min juicefasta, och jag mår rätt bra...! 😊 Och inga planer på att sluta har jag! Fast om jag ska vara riktigt ärlig så har jag börjat tänka på mat, och vad jag ska äta sen när jag slutar fasta... Min förhoppning är ju att jag ska "skärpa mig" och äta nyttigare än innan fastan - inte för att jag åt så väldans onyttigt, men i och med att jag haft så himlans snålt med energi så har det blivit mycket färdigmat och halvfabrikat, och det är både dyrt och inte lika nyttigt som när man lagar själv från grunden!

Igår köpte jag två böcker av en kvinna i Krylbo som lagt ut dem till försäljning på en facebook-sida, och böckerna var dessa:
Inte för att jag vill börja äta LCHF igen, men jag vill dra ner på onödiga kolhydrater och gluten. Och brödet på boken till höger ser så himla gott ut (eller är det bara jag som tycker det som ser det med mina "jag har inte ätit fast föda på 10 dagar-ögon"?), och boken till vänster indikerar ju att det är snabba och lättlagade recept i den vilket tilltalar mig, så jag kände att jag ville ha dem! Att de sen bara kostade 20 kr styck gjorde ju inte saken sämre! 😄
Jag har inte hunnit titta så mycket i dem än, men det är ingen brådska! Jag kommer nog fortsätta fasta ett tag till!

Nu kanske ni börjar undra om det var böckerna jag syftade på i min bloggtitel, men se det var det inte! Fast det kanske finns en hel del smaskens i dem också, men det kan jag ju inte veta förrän jag provlagat nåt ur dem! Nä... Det är nåt annat jag har ätit idag som var såååå himla gott! Och det var inte en ny fantastisk juiceblandning... 😏

Jag har ju berättat för er att jag "fuskfastar" lite i o m att jag tillåter mig lite vattenmelon och 1 tsk chiafrö per dag, men idag fuskade jag med nåt jag inte fuskat med förut, nämligen:
Årets första jordgubbar från vårt eget jordgubbsland!

Alltså jordgubbar... Hur gott får det vara? 😋 Självklart odlar vi ekologiska jordgubbar - annars hade jag INTE ätit av dem! Jag fastar ju (bl.a.) för att rena min kropp och då vill jag ju inte stoppa i mig besprutningsgifter!
Käre Maken säger att från och med nu kommer det bli jordgubbar varje dag i några veckor, så jag kommer med största sannolikhet att "fuskfasta" lite varje dag framöver! 😛 Och det är faktiskt heeelt Ok med mig!! 😂

Nu under den här tiden jag fastat så tycker jag faktiskt att jag fått lite mer energi! Igår var jag visserligen supertrött hela dagen, men frampå kvällen piggade jag på mig och gick sen inte och lade mig förrän vid 04.00 i morse. Men trots det "tidiga" sänggåendet så har jag varit ovanligt pigg idag och fått ganska mycket gjort (för att vara mig)! Bl a har jag diskat lite, sorterat blomkrukor för att se vilka jag vill spara och vilka jag kan göra mig av med, gått ut med soporna och jag har plockat lite rosenblad som jag lagt på en ren diskhandduk för torkning:
De doftar sååå gott! Rosenblad använder jag både i egna téblandningar och egengjorda salvor. Sen kan man koka rosensaft och rosmarmelad också om man skulle vilja, men det är så mycket socker i så jag kommer nog inte att "slösa" mina rosenblad på nåt sånt! Och det här lilla jag fick ihop idag räcker inte långt, men jag kommer att försöka ta mig ut och plocka lite varje dag så länge det finns! 😊 Vi får se hur mycket jag kan få ihop!

Nu ska jag avsluta det här blogginlägget och gå ut i köket och "dricka middag"! På återseende!

Anneli.

söndag 29 januari 2017

Trendig? Jag?

Här blir inte mycket skrivet, men till mitt försvar så kan jag berätta att jag har varit sjuk. Riktigt sjuk faktiskt. 😵 Jag har spytt - utan att egentligen må illa(!), haft feber och jag har sovit, sovit, sovit...
Vad jag vet så har jag inte blivit smittad av nån, och ingen verkar ha blivit smittad av mig. Men så tror jag inte att det var maginfluensa heller. Jag är övertygad om att det var en stressreaktion eftersom jag den senaste veckan gått över mina gränser BIG TIME och inte lyssnat till min kropps och knopps protester. Tänk att jag aldrig lär mig... Men en vän var i nöd, och självklart ville jag ställa upp! Men jag måste lära mig var min gräns går! Hur man nu gör det...

Meeen; det var inte det jag ville skriva om idag! Nä, jag tänkte berätta att jag för en gångs skull är heeelt rätt i tiden! 😊
Jag är och har aldrig varit känd för att följa mode eller trender, utan har alltid försökt gå min egen väg. Men i detta fall visar det sig nu att jag följer en trend! Vem hade trott? 😎
Vilken trend då kanske ni undrar? Ja, vad har jag skrivit ganska mycket om på sista tiden?
Jo; Kefirtillverkning förstås! Och när det till och med står att läsa i tidningen om hur man gör och att det är så nyttigt, ja då måste man väl ändå kalla det för en trend! En hälsotrend! 😊
Denna artikel är från det rykande färska numret av Annonsbladet Avesta/Norberg som kom i brevlådan idag.

Jaha... Är det så här det känns att följa en trend? 😉 Haha! Nä, det känns inget särskilt! Men det är roligt att det sprids nyttigheter i vanlig media som annars mest verkar gå i Livsmedels- och Läkemedelsverkets ledband... (så fick jag det sagt också!! 😜 ).

Om du som läser det här också vill börja tillverka egen Kefir så gå gärna med i nån eller båda av de facebookgrupper som nämndes i artikeln: Tibetansk kefirgryn utdelning och/eller Kefir Kombucha Yoghurt Sverige.
Jag har några burkar Keirgryn i frysen som väntar på en ny familj att stärka hälsan hos, och mina Kefirgryn växer som om de hade betalt för det så fler kommer det att bli! Så den som bor i närheten (av Nyhyttan, Avesta) får gärna komma hit och hämta! Blir det många som vill ha så fixar jag en kölista! Maila mig på: anneli.mangostan@gmail.com så fixar vi det! Enda kravet är att även de som får gryn via mig också ger bort - inte säljer - sina överskottsgryn! Do we have a deal?

Anneli.

söndag 20 november 2016

Nya hälsotrenden?

Många är vi som så gott vi kan och förstår gör vårt bästa för att tänka på vår hälsa och hur den kan förbättras och/eller upprätthållas. Men hur god hälsa uppnås och bibehålles, ja där går åsikterna isär bland "experterna"! Ska man vara vegetarian, vegan, fruktarian? Eller är det LCHF, paleo, makrobiotisk kost eller Raw Food som är det bästa? Sanningen är nog att olika kostregimer passar olika människor! Det finns inte ETT kosthåll som passar alla! Men det vi har gemensamt allihopa är att vi alla mår bäst av att undvika kemikalier och processad och industritillverkad mat! Så långt kan vi iallafall vara överens! En annan sak som är "universell" är att ju bättre vår mag-tarmkanal mår, desto bättre mår vi. Ca 80 % av vårt immunförsvar sitter ju som bekant i tarmen!

Men... Vad är det för ny hälsotrend jag syftar på i titeln till detta blogginlägg?
Ja, jag ska börja med att säga att det egentligen inte är nåt nytt. Det är nånting som människor tillverkat och ätit/druckit i ett par tusen år på sina håll i världen, och min egen mamma gjorde det på 70-talet.
Jag pratar om KEFIR.

När jag säger Kefir så menar jag inte den industriframställda sorten som finns i mataffärer, utan en mycket nyttigare variant man tillverkar själv hemma i sitt eget kök av så kallade "Kefirgryn" - som är en slags svamp.
Hemgjord Kefir ska vara supernyttig; full av probiotiska bakterier som gör att tarmen jublar när de kommer dit ner! (Hemgjord Kefir har fler än 80 olika goda bakterier, medan industriframställd Kefir, filmjölk och yoghurt har 6 - 7 stycken...!) Men inte bara det: Kefir är proppfull med vitaminer (bl a B-vitaminer och K2 vitamin), mineraler och protein. Vill man vara frisk och bli minst 100 år så är det tydligen Kefir som gäller!

I fredags åkte Käre Maken och jag till Borlänge för att träffa en kvinna som hade Kefirgryn att ge bort, och det är så man får tag på dem; genom att få dem av någon som redan har! Mer om det om en stund.
Det här är Kefirgrynen som jag fick:
De ligger i mjölk, för de behöver hela tiden "mat" för att inte dö, och laktos är favoritfödan för dessa små hungriga gryn.

När jag kom hem på kvällen så hällde jag bort mjölken Kefirgrynen låg i, hällde över grynen i en större burk och hällde på ny, färsk mjölk (ekologisk och ohomogeniserad), och sen fick det stå i 24 timmar i rumstemperatur.

Jag är ledsen, men jag var så ivrig att ta hand om grynen och hälla på ny mjölk så jag glömde bort att ta kort! Men: Desto fler kort tog jag senare när jag efterfermenterade min kefir. Och de kommer straxt! Först ska jag bara berätta att efter 24 timmar är Kefiren färdig att drickas om man vill. Men det finns några olika saker man kan göra för att ytterligare öka näring och goda bakterier i den, nämligen:
1. Låta den stå orörd i ytterligare upp till 24 timmar (alltså totalt 48 timmar). Detta ökar på allt det som är nyttigt med Kefir, men gör den också lite syrligare.
2. Sila av grynen och låta den färdiga Kefiren efterfermentera i 12 - 24 timmar. Detta ökar också allt som är nyttigt med Kefir, men jag kan tyvärr inte tala om vad skillnaden mot första metoden blir.
3. Sila av grynen och låta den färdiga Kefiren efterfermentera med nån form av smaksättning i. Bär och/eller frukt t ex. Eller té. Eller t o m vitlök, basilikablad och liknande om du vill ha Kefiren till dressing. Här är det väl bara fantasin som sätter gränser tror jag! Fritt fram att experimentera alltså!
Jag hade ett moget, ekologiskt päron i den största delen av min Kefir, men jag tog undan en liten del som var helt naturell.
Här har de burkarna stått i precis 12 timmar på efterfermentering:
I burken med päronet i har vasslan separerat från resten vilket är helt normalt och precis som det ska!
Så här såg det ut när jag öppnade locken:
Sen rörde jag ihop vasslen och den fastare delen av Kefiren:
Och då blev det så här:
Och nu har jag för första gången sen jag var tonåring smakat äkta Kefir! Och vad tyckte jag? Hmmm... När mamma gjorde Kefir tyckte jag inte alls om det! Och man kan väl inte direkt påstå att jag jublade över smaken nu heller, men det var klart drickbart och jag tror att man vänjer sig! Kefiren med päronet i var klart godast och jag tror att det blir ännu bättre med t ex hallon eller jordgubbar i! Jag kommer prova mig fram till vilken/vilka smaksättning(ar) som blir godast, och jag tänkte också göra färskost av Kefir så småningom!
En sak är säker: Kefir har kommit för att stanna i mitt liv! Åtminstone om jag märker att jag mår bättre och blir friskare av den! Time will tell!

Hur kan man få tag på egna Kefirgryn om man vill ha? Ja, jag nämnde ju i början av det här blogginlägget att man får dem av nån som redan har. För grynen växer och efter ett tag har man fler än man behöver! Om det går att köpa Kefirgryn i Sverige har jag ingen aning om, men på facebook finns en grupp som heter "Tibetansk kefirgryn utdelning" (← Länk) där du kan bli medlem. I gruppen kan man efterlysa gryn eller berätta att man har för utdelning. Regeln är att man GER bort gryn - gratis! Tanken bakom det är att alla ska ha råd att förbättra sin hälsa, vilket jag tycker är en fin tanke! Och det var så jag kom i kontakt med den kvinnan i Borlänge som jag fick mina gryn av i fredags!
I gruppen finns också massa dokument om hur man gör och vad Kefir kan vara bra för, så där kan du säkert få dina frågor besvarade! På youtube finns också massor av bra videos så det är lätt att få information!
Om DU blev sugen på att göra egen Kefir så vet du nu hur du kan göra! Lycka till!

Anneli.

tisdag 16 februari 2016

Blåbärsbollar

Nästa recept från min "födelsedags-repertoar" blir de goda Blåbärsbollarna! De ser ut som vanliga chokladbollar/kokosbollar, så om man ska bjuda på dem så är det nog bäst att man berättar att de inte smakar choklad! För om man biter i en Blåbärsboll och förväntar sig att den ska smaka choklad... ja, då får smaklökarna en liten chock, och risken är att man blir besviken och inte tycker att blåbärsbollarna smakar gott. Och de vore ju jättesynd, för de här små bollarna är inte bara goda, de är supernyttiga också! Proppfulla med antioxidanter, näring och nyttigt fett!
Receptet har jag ärligen stulit från en grupp på facebook som jag är med i, och så här gör man dem:

BLÅBÄRSBOLLAR:

2 dl cashewnötter
2 dl torkade aprikoser
5 msk linfrö
4 msk riven kokos
1 msk kokosolja
1½ dl blåbär (om du tar frysta så mät dem innan de tinar upp!)

GÖR SÅ HÄR:

Medan blåbären tinar upp (om du tagit frysta blåbär), mixar du alla torra ingredienser. Viktigast tycker jag är att linfröna blir väl mixade, så du kanske vill börja med dem och sen tillsätta det andra vartefter.
Skölj aprikoserna och låt dem rinna av väl innan du lägger ner dem i mixern (gärna klippta i mindre bitar så går det lättare att få dem ordentligt mixade) tillsammans med kokosoljan och blåbären. Mixa till en smet, och rulla små bollar som sedan rullas i t ex kokos, nötkross, eller sesamfrön.

Blåbärsbollarna håller sig 5 - 6 dagar i kylskåp, men kan med fördel frysas in för längre hållbarhet! Blåbärsbollarna är perfekta att ha på lut när sötsuget sätter in eller man vill ha nåt smaskens till fikat! De behöver inte ha varit ute ur frysen speciellt länge innan man kan äta dem, så nån direkt framförhållning behövs inte heller!
Så inget tjafs nu! Det är bara att sätta fart och göra dem! ;o) Gärna tillsammans med barnen, och gärna på lördagar så de får nyttigt lördagsgodis! :o)

Anneli.

tisdag 12 maj 2015

Att vara eller inte vara...

Vegetarian alltså...
Sen jag skrev förra blogginlägget för 5 dagar sen har jag gått upp ytterligare; ca 1 hg per dag...! Jag känner i kroppen att jag bär på mer vikt än jag egentligen klarar av och jag har värk i fötterna nästan hela tiden.
Behöver jag säga att läget känns desperat?

Förra blogginlägget avslutade jag ju med att jag en annan dag skulle skriva mer om hur jag tänker fixa till sköldkörteln, och en annan dag är visst idag! ;-)

Mitt "ess i rockärmen" i hur jag ska "fixa" min sköldkörtel heter Ola Björkman! Han har ett företag som heter Tft-Hälsan och finns i Västerås, och där var jag igår! Jag har ju skrivit om honom förut både på den här bloggen och på min "rosa blogg". Om du vill veta mer om vad han sysslar med så föreslår jag att du går in på hans hemsida (klicka på Tft-hälsan här ovan - det är en länk dit) så behöver jag inte ta upp plats här för att berätta om det.

För att överhuvudtaget kunna läka nånting så behöver man NÄRING! Ola och jag hade en livlig diskussion igår huruvida det var naturligt och för människans bästa hälsa att vara vegetarian eller köttätare. Och att vi överhuvudtaget började diskutera det var för att han - ivrigt påhejad av min käre make - tyckte att jag skulle prova att ta torkad svinsköldkörtel som kosttillskott.
Jag försökte försvara den vegetariska livsstilen så gott jag kunde, men hade svårt att sätta ord på vad jag verkligen menade...
Men så gick jag in på facebook tidigare idag, och då hade Ola skrivit ett PM till mig. Jag kopierar och klistrar in så ni får läsa:
Ola skrev: "Hej. Jag funderade vidare på vårat resonemang igår. Äta eller ätas. All mjuk vävnad i naturen äts upp av andra. Det finns en ordning som skapats efterhand med evolutionen. Olika organismer är anpassade till olika föda. En sak är gemensamt för allt och alla. Vi äter andra, alla lever av andra. Den så kallade utvecklingen har skapat olika förutsättningar för oss att tillgodogöra oss olika föda. Gräs, maneter, fåglar, plankton, elefanter, hyenor och så lilla människan. Vi är skapta att konsumera olika föda.
När vi lägger till moraliska aspekter blir det krångligare. Naturen har ingen moral där finns endast funktion.
Vi ser ju också att moral, hänsyn och allt annat sådant är mycket olika från människa till människa. Medan alla tigrar gör lika dant även alla maneter, älgar och mygg. All säd böjer sig för vinden och alla blåsippor står i backarna. I naturen är allt enligt sin ordning och ingen tvekar eller ifrågasätter. Visst är det spännande att observera hur det är. Både det som är lika och det som är olika."

Jag svarade: "Ja, det ÄR verkligen spännande! Och jag hör vad du säger/läser vad du skriver, och håller med! Så är det ju otvivelaktigt! Men.... 
Som jag ser det så är människan det enda djur som faktiskt har ett val... Vi kan leva och vara friska utan animalier! (Men då är det naturlig mat man ska äta - inte massa "hopakok" som den moderna vegetariska "maten" består av.
Det här jag snackar om; om den "emotionella evolutionen" det är där människans fria val kommer in. Vad man väljer är egentligen varken "bättre" eller sämre", "bra" eller "dåligt" - det är bara åsikter och värderingar. Men den lilla människan som råkar heta Anneli Sjögren i denna existens väljer att vara en person som inte vill vara med i det lidande som köttproduktionen innebär. Men visst, att skjuta ett intet ont anande djur som i ena stunden står och mumsar hö och i andra stunden är död, kan man ju inte med bästa vilja i världen påstå att den behövt lida, MEN: om den hade haft ett val så hade den försökt komma undan med livet i behåll! Och jag vill inte vara bödeln som bestämmer vem som får leva och vem som ska dö! Och ännu mindre "leja någon att göra det åt mig" när jag är för blödig för att göra det själv... Så tänker och känner jag...."
Så... åsikter på det? Vad tycker ni?
Argumentationen från igår var förresten bl a att "grisen är ju redan död" och "det är väl bara bra att de tar tillvara på sköldkörteln när grisen ändå är död och den inte annars skulle använts till något". Och visst... under de omständigheterna så är det väl bra... men det tar inte bort min aversion mot att JAG stoppar delar av ett dött djur i min mun...

Men... having said that...
Jag bestämde mig till slut för att testa de här Thyro-tabletterna och jag tog den första idag... efter att först både ha tackat och bett om ursäkt till de stackars grisar som fått sätta livet till för att delar av deras sköldkörtlar skulle hamna i just min burk... Fånig? Mmmm... förmodligen! Men sån är jag!

Den burken jag fick igår räcker i 60 dagar, och jag skulle ljuga om jag sa att jag INTE tycker att det här ska bli spännande att se om det hjälper mig...! OM jag slutar att gå upp i vikt och istället börjar gå ner... ja, då är ju dessa tabletter faktiskt det som jag behöver! Och tänk om jag blir piggare... och klarare i huvudet... och börjar få LUST att faktiskt göra nånting... Men det lär ju inte hända över en natt precis... men på en burk hoppas jag att märka skillnad iallafall!
Fortsättning följer...!

Anneli.

PS. En stor del av att jag till slut kunde tänka mig att prova svinsköldkörtel-tabletterna är att jag innan faktiskt har provat andra - vegetariska - medel, t ex homeopatmedicin och Kelp-tång, men det har inte hjälpt. "Desperata tider kräver desperata handlingar"..... DS.

torsdag 24 april 2014

Potatismjöl???

Har ni hört talas om Resistent Stärkelse (RS)? Det hade inte jag - förrän i måndags då en kompis nämnde det. Sen var det nån som skrev om det på facebook och när jag frågade vad det var så fick jag till svar att jag skulle googla det - vilket jag naturligtvis gjorde, nyfiken som jag är!
Jag förstår att min facebook-vän bad mig googla det istället för att förklara, för det finns massor att läsa om det och det är nästan ingen idé att skriva om det - det är typ som att uppfinna hjulet igen! Meeen, för att väcka er nyfikenhet och faktiskt få er att söka mer information så kan jag ge er en liten "teaser":

RS är en form av stärkelse som inte kroppen kan ta upp utan det passerar magsäcken och tunntarmen i samma skick som när man svalde det. Men då är det väl onödigt att äta det överhuvudtaget kan man tycka, men läs vidare och förundras:
Väl nere i tjocktarmen blir den resistenta stärkelsen till mat för de goda bakterier som lever där och det sätter igång en händelsekedja som våra kroppar kan få mycket nytta av! När de goda bakterierna blir fler och starkare slår de ut de dåliga bakterierna som gör oss sjuka och vi får en bättre och hälsosammare bakterieflora i tarmarna! Genom att stärka de goda bakterierna i tarmen blir även immunförsvaret starkare så vi håller oss friskare!
RS sägs läka inflammationer och s.k. "leaky gut"/läckande tarm - något som senare forskning visat att typ alla får av gluten som finns framför allt i vete!

Vidare så gör RS så att insulinkänsligheten ökar vilket får till följd att blodsockret håller sig mer stabilt och det i sin tur gör bland annat att det blir lättare att hålla sig ifrån att småäta för att man är "sugen på nåt" (=lågt blodsocker) och det i sin tur hjälper en att hålla vikten och att till och med gå ner i vikt!
Det sägs också att RS hjälper till med viktminskning genom att ge ökad mättnadskänsla och öka förbränningen!
What's not to like, lixom?!? :D

Hur får man då i sig resistent stärkelse?
Ja, lättaste sättet är att blanda ut vanligt potatismjöl i lite vatten och dricka! En dagsdos är ungefär 3 - 4 msk/dag fördelat på flera gånger, men man ska tydligen börja lite försiktigt och öka successivt för det kan ge problem med lite gaser i början.
Ett annat sätt är att grovriva potatis, hälla på kallt vatten och låta det stå över natten, och sen sila och dricka det på morgonen. Så gjorde man på Hälsohemmen förr i tiden (kanske nu också, har ingen koll...) och potatisvattnet gavs till de som hade reumatisk värk!
OBSERVERA att RS ska vara KALLT! Helst inte uppvärmt över huvud taget!
Bilden är snodd på internet!

Jaha... tror ni att jag kommer att testa detta då?
Oh, you bet ya! Jag har redan börjat! Innan jag gick och lade mig inatt tog jag ½ tsk potatismjöl i lite vatten och drack, och i morse gjorde jag samma sak. Jag har inte märkt någon gasighet så jag kommer nog att öka till en hel tesked per omgående! Och jag kommer nog att dricka både vatten med potatismjöl OCH hemgjort potatisvatten lite som det faller sig! Nu ska käringen bli smal(are) och frisk(are)!

Tyvärr känner jag mig allt annat än frisk just nu... skrev på min "Rosa blogg" tidigare idag att jag har fått magkatarr och att hjärtat blivit sämre igen; med största sannolikhet beroende på all stress jag har i mitt liv just nu, men det här med RS känns ju i alla fall hoppfullt och lär näppeligen göra nånting sämre så det är bara att köra! :D

Så kära vänner! Jag hoppas att ovan skrivna lockar er att ta reda på mer om RS och hur det skulle kunna förbättra även ER hälsa! GOOGLA!! :D

Anneli.

lördag 15 mars 2014

Naturlig bot: Huvudvärk

Brukar du ha ont i huvudet?
Jag har det som tur är väldigt sällan! På facebook (var annars?) ;-) hittade jag denna bild:
Om det verkligen funkar så är det ju ett jättebra sätt att bli av med huvudvärk utan att ta kemiskt framställda huvudvärkstabletter!

Nästa gång jag får huvudvärk ska jag försöka komma ihåg att prova detta, men det kan dröja ganska länge innan jag kan göra det... tack och lov!
Om NI provar så får ni gärna skriva och berätta om det hjälpte!

Anneli.

torsdag 13 mars 2014

Banan-tips

Bilden är ärligen snodd på facebook! :P

När bananer är så mogna som den på bilden tycker många att de är alldeles för mogna och vill inte äta dem. Men vad du än gör; släng dem inte!

Jag brukar frysa in "övermogna" bananer i bitar; 2 - 3 bananer i varje påse. Av de frysta bananerna gör jag smoothies och glass. Det blir underbart gott!

När man gör glass av frysta bananer behöver man inte ens ha en glassmaskin! Det är bara att mixa bananbitarna (lätt upptinade i kanske 15 minuter) med till exempel frysta hallon och lite grädde/havregrädde/sojagrädde/kokosgrädde och kanske lite vaniljpulver. Inget socker behövs, bananerna bidrar med perfekt sötma!

Vill du hellre göra en smoothie så är det bara att tillsätta mer frukt/bär och kanske nån form av vätska, t ex yoghurt, mjölk/mjölkersättning eller juice och/eller tina upp bananbitarna lite mer än när man gör glass.
Och att riktigt mogna bananer är nyttiga, och till och med har anti-canceregenskaper - wow! Tack moder natur!

Så: aldrig mer en slängd banan! Bryt dem i bitar och frys in dem istället!
Och ni köper väl bara ekologiska bananer va!?!

Anneli.

fredag 24 januari 2014

Gurkmeja för hälsan!

Long time - no see!! Jag har inte bloggat på denna min gröna blogg på över en månad och jag ber om ursäkt för det! Men jag har helt enkelt inte orkat! Däremot så har jag nästan dagligen tänkt att jag vill vara mer aktiv även på denna blogg - hälsa är ju något som ligger mig mycket varmt om hjärtat! Och jag har inte bara tänkt - jag har samlat på mig en hel del intressant hälsoinformation som jag kommer att dela med mig av här framöver!

Jag börjar idag med den nästan mirakulöst fantastiska Gurkmejan:
Det är ingen nyhet för mig att gurkmeja är en helt fantastisk krydda med hälsobringade egenskaper, men att den är såå fantastiskt nyttig var jag inte medveten om! Gurkmeja är släkt med Ingefära och har till mångt och mycket liknande egenskaper. Men frågan är om inte Gurkmeja är ett strå vassare!

Denna bild har jag hittat på nätet nånstans - förmodligen på facebook där jag brukar "stjäla" bilder och annat jag tycker är bra!
Gurkmejans nyttoområden: Förstör cancer som inte "vanliga" cancermediciner biter på, förstör cancerstamceller, skyddar mot skador från strålning, minskar inflammationer och skyddar mot tungmetallförgiftning. Det är ingen dålig lista det!!

Nu är jag inte särskilt rädd för att få cancer, men jag har ändå tänkt att jag ska öka mitt dagliga intag av Gurkmeja - och har redan börjat lite smått! Främst är jag intresserad av den inflammationsreducerande effekten! De flesta av oss har pågående inflammationer i kroppen utan att ens veta om det, och kanske är det en bidragande orsak till att jag är så himla trött!?!

På nätet har jag kommit i kontakt med någonting som kallas "Golden milk" som görs med en gurkmejepasta som man lätt kokar hemma på spisen. Jag kommer att skriva om Golden milk i kommande blogginlägg, men idag tänkte jag berätta om den här pastan som alltså är grunden i Golden milk.

Jag ska börja med att berätta att när jag googlade och surfade runt på nätet i jakt på hälsosamma tips och råd och hittade receptet på Golden milk så hittade jag för det första flera olika varianter, men också på några ställen där det stod att om man blandar gurkmeja med svartpeppar så ökar man gurkmejans effekt med - håll i er nu - 2 000 %!! Kan det verkligen vara sant? Det låter ju helt fantastiskt!

I alla fall; idag kokade jag äntligen den här Gurkmejepastan - med svartpeppar!! Och imorgon ska jag göra mig en kopp Golden milk! (Jag gjorde en liten "variant" idag på det som blev kvar i kastrullen, men imorgon ska jag göra det efter receptet!)
Gurkmejepastan gör man så här:

½ dl gurkmeja
2 krm finmalen svartpeppar
Vatten

Ha i kryddorna i en liten rostfri kastrull. (Jag rekommenderar att ni använder ekologiska kryddor. De man köper i vanliga matvaruaffärer är bestrålade för längre hållbarhet!)
Häll på ca 1 dl vatten till att börja med och späd med mer vatten om det behövs. Låt sjuda försiktigt under omrörning i 8 minuter. Det ska bli en ganska lös - men inte rinnig - pasta. Häll upp i en ren glasburk och förvara i kylskåp. Håller i ca 2 veckor.
Burken jag hällde min gurkmejepasta i är en urdiskad, liten honungsburk - jag tror den tar ca 350 ml.

I nästa blogginlägg ska jag berätta om hur man gör Golden milk! :D Förhoppningsvis kommer det blogginlägget redan imorgon! :D Välkommen tillbaka!

Anneli.

fredag 8 november 2013

Diagnoser på gott och ont

ADD, ADHD, Aspergers, Autism... Många diagnoser finns det...!! På gott och ont...!
För den som har det kan det vara bra att få en diagnos så att man får större förståelse för varför man är som man är, men det dåliga kan vara att personen blir instoppad i ett fack och sedd mer som en diagnos än som en individ. (Jag har sett det alltför ofta!!)

Ingen i min familj har någon sådan diagnos, så att jag skriver om det här nu beror inte på någon direkt personlig, nära erfarenhet. Däremot känner jag många som har t ex ADHD, några med ADD, och ett par stycken med Aspergers.

Från "alternativ-håll" hör man allt oftare att dessa diagnoser beror på födoämnes-intoleranser snarare än att det skulle vara nåt "fel" på personen, men vissa blir jättearga när man yppar en sån tes!
Men faktum är att många som utesluter socker, (snabba) kolhydrater och kemiska tillsatser ur kosten "tappar" de beteenden som gett dem deras diagnos! De blir "normala" om ni ursäktar uttrycket och missförstår mig rätt! :P Sen vet jag inte om det stämmer in till 100 %, men det går inte att bortse från alla dem som blivit hjälpta av en kostomläggning till helt naturlig mat utan tillsatser! Värt att prova i alla fall!!

På facebook hittade jag denna bild, och "snodde" den direkt:
 
Kanske kan det här hjälpa också!?!

Vad vi äter - och INTE äter -  tror jag är viktigt! Långt viktigare än många vill inse! Visst är det gott med sötsaker, chips och ostbågar (eller vad det nu är man gillar), och visst är det bekvämt att ta upp någon färdiglagad portionsrätt och slänga in den i micron istället för att stå vid spisen och laga riktig mat från grunden! Men huvva!! Jag vill inte tänka på alla läskiga tillsatser man får i sig, och all näring man INTE får i sig fast man borde..! Är det värt det?? I stunden kanske man tycker det, men i längden straffar det sig obönhörligen!
Men det är oftast inte förrän man blir sjuk som man inser att har man hälsan så är man miljonär..!! Och då är det så dags..! Tragiskt..!! :-(

Så vad kan man då göra för att bygga upp sin hälsa?
Ja, det finns massor man kan göra, och små steg - ett i taget - tar en trots allt framåt dit man vill!

T ex kan man:
*Se till att man skrattar och har roligt varje dag!
*Bara äter godis på lördagarna, och då i måttlig mängd!
*Byter ut det godis man trots allt vill ha till lite "vettigare" sorter, t ex naturgodis, mörk choklad, nötter och bär!
*Slutar med färdiglagad mat och istället gör storkok och fryser in när man ändå lagar mat!
*Hittar ett roligt sätt att få frisk luft och vardagsmotion varje dag!
*Slänger ut micron!!! (Vet du om att det blir lika mycket näring kvar i micrad mat som i kartong - och kartong har oftast mer fibrer!!)
*Umgås med vänner du verkligen tycker om!

Ja, det här var lite tips från mig! Och börjar du följa dem så kommer inte bara hälsan att bli bättre - du kommer förmodligen få en fetare plånbok också!

Have a happy, healthy life!!

Anneli.