Visar inlägg med etikett kurs. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kurs. Visa alla inlägg

fredag 21 oktober 2022

Historien om en docka

För 41 år sen jobbade jag som barnvårdare - en yrkesgrupp som inte finns längre men vi tog hand om sjuka barn i deras hem så föräldrarna kunde gå till jobbet. I lugnare perioder när det inte var så mycket sjuka barn fick vi istället jobba på en förskola eller som vikarie för dagbarnvårdare när de t ex skulle gå en kurs. En mycket rolig tid i mitt liv!
5 år in i jobbet var jag gravid med mitt första barn. Vi barnvårdare fick ibland gå olika kurser, och då - när jag var gravid - fick vi gå en kurs i att sy Waldorfdockor! Det passade ju mig bra som snart skulle få en liten! Så jag (som inte ens gillar att sy! Jag hade haft träslöjd hela högstadiet!) gick in med hull och hår för att lära mig att sy en Waldorfdocka! 

Att sy en sån docka tar lite tid; det är många moment, är rätt "pilligt" och man behöver vara ganska noga, så jag hann inte bli klar med min docka innan kursen var slut. Jag sydde väl lite hemma men det var inte lika roligt som när man sitter med sina arbetskamrater och babblar samtidigt som man syr, så dockan var fortfarande inte klar när bebisen gjorde entré. (Däremot så sydde jag två mindre Waldorfdockor som blev färdiga - en till min älskade dotter och en till min tvillingsyrras första barn.) 

När Kära Dottern var nästan 3 år flyttade vi till en större lägenhet och i min mage sparkade lillebror och tyckte väl att det började bli trångt! När Kära Dottern var 3 år och 9 dagar bestämde sig den lille parveln för att det var dags att komma ut och med 2 små barn blev det inte mycket tid för handarbete! Så den nästan färdiga dockan låg i en påse i en garderob och blev inte färdigare av det! Och det enda som var kvar var att sy det sista på håret... 

Tiden gick och dockan låg kvar i sin påse i garderoben. När Kära dottern och Käre sonen var 9 respektive 6 år fick de en lillasyster och jag tänkte att nu skulle jag sy klart dockan! Jag gjorde väl nåt lamt litet försök men klar blev den inte! Två år senare flyttade vi från Stockholm till Dalarna och dockan hamnade i en annan garderob och blev bortglömd. 

Åren gick. Vi hade flyttat till Avesta, jag fick 2 barn till och åren fortsatte att gå... Dockan låg i sin påse och jag visste på ett ungefär var den var men det blev inte av att jag sydde klart den. Men nu, igår, tog jag äntligen tag i det! Jag tog med mig påsen med dockan i till Hantverk- och återbruks-caféet vi har här i byn på torsdagarna och nu - äntligen - sydde jag klart dockan! Det tog alltså ganska precis 41 år att få den klar!!! Helt galet! Men så här ser den ut: 

Rätt söt om jag får säga det själv! Men; jag har ett problem som jag hoppas att mina kära bloggläsare kan hjälpa mig med! Vad ska hon heta?

Min tvillingsyrras och mina döttrar heter alla nåt med Li - antingen i början, slutet eller mitt i namnet.
Syrran heter Rosali och jag heter ju Anneli och så kom det sig att även våra döttrar fick namn med Li. Så jag tänker att även dockan ska få ett Li-namn, med vilket? Hjälp mig! Kom med förslag!
Bästa förslag vinner... äran och mitt Tack! 

Kom igen nu! Gnugga geniknölarna och skriv era förslag i kommentarerna - antingen här på bloggen eller på min facebooksida! 

Tack på förhand!

Anneli.

fredag 18 september 2020

Hur kunde jag glömma det här?

Ett av de första - och faktiskt i min erfarenhet mest ihållande - tecknet på utbrändhet är för många sämre minne. Så även för mig! Men trots att jag tycker att min minne har blivit lite bättre det senaste kanske året så har det nu visat sig att jag har totalt glömt bort att blogga om och visa foton från när Katta och Helene var här och höll på med Fluid art med mig nån gång... ja, när var det nu? Nä, vet du; jag minns inte det! Men typ nån vecka sen var det. (Förvirringen är total! 😉 😕 😵)

I förra blogginlägget skrev jag "Den vänstra tavlan är faktiskt en jag hade gjort tidigare men som jag tydligen inte lyckats få nåt kort på..." Men nu är det mysteriet uppklarat! Jag hade alltså glömt bort att fota alla de tavlorna som blev gjorda den gången, och därför inte heller kommit ihåg att blogga om det!

Fotot på den övermålade tavlan visade jag ju i förra blogginlägget och i det här blogginlägget ska jag visa den andra tavlan som är med på samma bild, som jag var osäker på om jag skulle behålla eller måla över. Jag målade över! Men innan jag visar hur den ser ut nu plus den andra tavlan jag gjorde i onsdags när Katta var här (för det var hon! Kommer till det alldeles straxt) så vill jag visa tavlorna som jag glömde fota - för nu har jag gjort det! Fotat dem alltså! 😊

Jag börjar med Helenes två tavlor:

Och den här: 

Katta gjorde den här:

Så i onsdags kom Katta hit igen. Vi har nämligen fått förfrågningar om vi inte kan ha en kurs i Fluid art och det var därför hon kom hit så vi skulle prata om det. Det är ingenting bestämt än, men kanske att det blir en kurs här framöver...
Iallafall; Självklart kunde vi inte bara sitta och prata hela tiden - vi var ju helt enkelt tvungna att göra några nya tavlor också! 😉 Titta på Kattas tavla här ovan! Den är rätt snygg, eller hur!?! Men när hon åkte härifrån såg den inte riktigt ut så där längre: den var ännu snyggare! Tycker jag iallafall! Så här ser den ut nu:
Galet snygg om nån frågar mig! ♥ 

Sen gjorde hon den här också:

Den här kan jag tänka mig att hon kommer att sitta och "pippla" med nästa gång, för just nu är den lite mörk...

Så här blev de andra två tavlorna hon gjorde:

Själv gjorde jag "bara" två tavlor. Först den jag målade över som jag inte var nöjd med från förra gången. Så här ser den ut nu:
I verkligheten är den liiite mer grön än vad som syns på fotot... Det är så himla dåligt ljus ute i Da House och färgen varierade verkligen mellan blått och grönt med hur ljuset föll på tavlan... Men jag tyckte att den blev för mörk så jag ska se om jag inte kan måla på lite "highlights" nästa gång jag går ut dit för att måla. 

Den andra tavlan jag gjorde blev så här:
Den här kommer nog få vara som den är iallafall! Men åt vilket håll den ska vara... ja, det vet jag inte!

Vet du; när jag inte är i Da House och målar så längtar jag efter det och jag till och med drömmer om att jag håller på med Fluid art - kanske inte varje natt, men ganska ofta! Sååå roligt är det! 😄

Men livet kan inte bara bestå i att göra Fluidart-tavlor (tyvärr) och blogga om det! Nä, jag har mail att kolla, mat att laga, kläder att tvätta, telefonsamtal att ringa och en hel massa annat! Så jag ska nog ta tag i lite sånt nu! Men jag kommer tillbaka med fler uppdateringar med både tavlor och annat! Så stay tuned som de säger på utrikiska!

Anneli.

måndag 1 juli 2019

Den här har jag gjort alldeles själv!

Idag tänkte jag ha ett nytt tema på bloggen! Nåt jag tänkt att visa och skriva om i över 1 år men inte har kommit mig för. Förrän nu!

Våren 2018 var jag med på en kurs i Scrapbooking där deltagarna fick göra varsitt Minialbum! Först var jag måttligt intresserad - jag gick kursen mest för att jag behöver komma ur huset och träffa lite folk! Men döm om min förvåning när jag tyckte att det var jätteroligt - om än väldigt pilligt! Jag hade aldrig hört talas om Minialbum innan kursen och fattade inte hur himla fint det blir! För fint blir det! Till och med mitt! Ja, jag menar inte att nedvärdera mig själv utan bara att jag ju inte är speciellt pysslig av mig och har aldrig hållit på med sånt här och ändå blev det så fint!
Här har jag precis blivit klar med pärmarna och vad-det-nu-heter som man ska fästa sidorna på.

När jag var färdig med mitt Minialbum så bad jag Käre Maken att hjälpa mig att göra en video där jag visar albumet och här kommer den:
Jag hade bestämt att jag skulle göra albumet till min Kära Tvillingsyster Rosali så när själva albumet var klart letade jag på alla foton jag hade från vår barndom, valde ut de bästa (64 stycken om jag minns rätt), skannade in dem, ändrade storlek så de skulle passa i albumet och redigerade skärpa och ljus. Sen printade jag ut dem på fotopapper, klippte ut dem och klistrade in dem i albumet! Som ni förstår så tog allt detta vääääldigt lång tid, men som man säger: "har man tagit fan i båten får man ro honom i land" och jag är inte den som ger mig förrän det är klart, så in kom de! Och så här fint blev det när allt var klart:
Det är förstås Käre Maken som står bakom mig och filmar!

Jag är otroligt stolt över mig själv för att jag - lilla jag! - kunnat göra nåt så fint!
Och Rosali; hon blev så förvånad och glad när hon fick Minialbumet inslagen i ett paket på Käre Sonens studentfest förra våren att hon nästan grät! ♥ Ja det kom några glädjetårar faktiskt!
Gissa om jag kände mig nöjd med mig själv när presenten blev så uppskattad! 😌

Nu vill jag göra ett album till som jag isåfall skulle behålla själv. Men när det eventuellt inträffar, ja det står skrivet i stjärnorna!

Anneli.

söndag 25 februari 2018

En helg på hotell

Nu har jag kommit hem igen efter min kurshelg där jag har fått bo på hotell. Vad det är för kurs jag har gått vill jag inte gå närmare in på, men jag tänkte att jag skulle visa er lite bilder på vad jag fick att äta! I förra blogginlägget visade jag ju er min lista på vad jag inte kan respektive kan äta, och jag förstod ju att det skulle bli en utmaning för kocken/kockarna! Men det gick bra!

Kursen började kl 15.00 i fredags och ganska på en gång rullades en vagn med fika in i kurssalen. När de andra fick ostmackor med lite grönsaker på så fick jag det här:
I vänstra glaset var det olika sorters melon, uppskurna i kuber och i det högra var det hallon, björnbär och jordgubbar. Mums!
Middag fick vi ordna själva och de flesta gick ut på restaurang, men jag hade med mig mat som jag åt på rummet.

På natten sov jag väl så där... Sängen var bara en 80-säng och inte så mjuk och skön som jag har hemma... Men det fick gå! Men inte kände jag mig speciellt pigg och utvilad när väckarklockan gick igång... kl. 8.00! (Ni som känner mig och/eller hängt med här på bloggen ett tag vet att kl 8.00 är typ mitt i natten för mig!)

Iallafall; frukost! Lördag morgons frukost hade de glömt bort att det fanns en vegan med galet många matrestriktioner och det enda som fanns när jag lite sent kom in till matsalen var detta:
Pyttelite fruktsallad toppad med lite solrosfrön och pumpakärnor + ett glas färskpressad apelsinjuice. Fast jag hade druckit av apelsinjuicen innan jag kom på att jag skulle fota - glaset var alldeles fullt en liten stund innan kortet togs.

Det var inte hela världen att det blev så liten frukost, för det dröjde inte länge förrän vagnen med fika kom in till föreläsningsrummet där kursen var i full gång. Det här var mitt fika:
Inte helt fel med melon, kiwi och passionsfrukt! Och så en kopp java med Oatly iKAFFE (som jag hade med mig själv. Man kan ju inte begära hur mycket som helst av hotellet...)! 😛

Lördagens lunch var riktigt god!
Ris med nån bön- och grönsaksröra. Några potatisar "råkade" också hamna på tallriken som ni ser. Och sallad förstås!
När jag var mätt och belåten fanns det ganska mycket mat över och jag tog mod till mig och frågade om jag kunde få det och äta till middag. Husmor (kallas de så?) var bara glad för det, för hon hade slängt det annars, så självklart sa hon ja! Så var lördagens middag fixad! 😄

Rätt som det var var det dags för eftermiddagsfika, och på vagnen som rullades in fanns detta till mig:
Ett glas med björnbär, hallon, blåbär och jordgubbar, och så honungsmelon och kiwi. 😋

Natten till idag sov jag lite bättre, men var inte så värst mycket piggare för det... Men upp kom jag och ut till matsalen kom jag också. Fast lite i sista sekunden, för jag packade ihop mina grejer innan jag gick ut dit. Och i all hast glömde jag bort att fota min frukost, men husmor (eller vad hon nu kallas) hade iallafall kommit ihåg den! Det var glutenfri havregrynsgröt och så tog jag fruktsallad till den + ett glas färskpressad apelsinjuice.

Precis som dagen innan kom fikavagnen en kort stund efter att kursen kommit igång och så här såg förmiddagsfikat ut för min del:
I glaset är det nån slags kall havregrynsgröt kokad med havremjölk och toppad med lite kiwibitar, melonkuber och kokosflingor. Och som ni ser var det skivor av vattenmelon och galiamelon också.

När det var dags för lunch fick jag detta:
Det var jättegoda bönbiffar med nån kryddstark tomat- och grönsakssås, ris och sallad.
Förresten: bredvid min mat låg alltid en lapp där det stod vad maten innehöll så att jag kunde se att det var helt vegan och efter mina kostpreferenser. Men bland ingredienserna till biffarna fanns majzenamjöl... vilket alltså är stärkelsen från majs. What?? Jag hade ju skrivit att jag inte äter majs!!! Meeen... ibland tänker inte folk... Tur då att jag inte är allergisk mot majs, utan bara vill undvika det eftersom det finns en risk att det kan vara GMO! Så jag åt biffarna ändå. Och de VAR väldigt goda!

Sista eftermiddagsfikat för denna helg såg ut så här:
En skål med björnbär, hallon, blåbär och jordgubbar, 2 passionsfrukter (som är så himla gott!) och en kiwifrukt. Jag kan säga att det var många på kursen som slängde avundsjuka blickar på mina fikatallrikar! Trots att de förutom ostmackor till förmiddagsfika fick go'fika på eftermiddagarna - kladdkaka på lördagen och morotskaka idag - så var det flera som ville byta med mig! Men det fick de inte! 😜

Jag måste säga att det gick bättre än vad jag vågat hoppas att äta maten och fika't på hotell! Förutom att de glömde första frukosten till mig och fadäsen med majzenamjölet i biffarna idag så funkade det väldigt bra! Och all denna fukt och alla bär var så himla goda och fräscha så jag var inte det minsta sugen på varken ostmacka, kladdkaka eller morotskaka! Enda "smolket i bägaren" var att förmodligen var ingenting av det jag åt ekologiskt... men man kan ju inte få allt!

Men nu är det skönt att vara hemma igen! Resten av kvällen ska jag bara ta det lugnt och imorgon är det dags för språkcafé igen! Life is good! 😎

Anneli.

torsdag 22 februari 2018

Överlevnadsstrategier

Nu har jag varit vegan i 7½ veckor! Idag är 53 dagen! 😊 Det går riktigt bra! När jag är borta, t ex på språkcafé eller hemma hos en kompis, så har jag alltid med mig en av de nya thermosarna jag visade och skrev om HÄR, och i den har jag hemgjord cashewmjölk eller när jag varit lite lat har jag köpt Oatly iKAFFE istället. Och så brukar jag ha med mig frukt, nötter och kanske nåt hembakat. Det har funkat hur bra som helst! De andra kan käka bullar, kakor eller semlor bäst det vill! Jag är nöjd med mitt! 😋

Men nu i helgen kommer jag att ställas inför en helt ny utmaning! Jag ska nämligen på kurs fredag - söndag och ska bo på hotell! Igår ringde jag till hotellet och berättade om vad jag åt och vad jag inte åt och hon jag pratade med bad mig maila en lista, vilket jag gjorde. Den såg ut så här:

Jag äter INTE: 

1. Animalier som kött, fisk, kyckling
2. Sojabönor eller produkter därav
3. Quorn
4. Mjölkprodukter
5. Ägg
6. Gluten (alla sädesslag förutom glutenfri havre)
7. Majs
8. Vitt socker
9. Sötningsmedel
10. Margarin (Om det inte är ekologiskt, möjligtvis)

Jag äter:

1. Grönsaker och sallader (dock inte majs)
2. Rotfrukter
3. Bönor och ärtor (dock inte sojabönor)
4. Ris, potatis, Quinoa, hirs
5. Glutenfri havre
6. Nöt/mandelmjölk
7. Frukt och bär
8. Honung och rörsocker
9. Alla slags nötter och mandel
10. Vegetabiliska oljor (dock inte sojaolja, helst inte rapsolja och helst ekologiska)

Självklart kunde jag inte skriva exakt allting jag faktiskt äter, men jag tror jag fick med det viktigaste. Så nu ska det bli spännande att se vad kocken kan hitta på!

Men vis av tidigare erfarenheter tänker jag packa med mig lite eget ätbart också, för jag har alltför många gånger varit med om att kocken haft dålig fantasi/varit stressad/inte brytt sig och det enda jag fått är kokt potatis, kokta grönsaker och en liten sallad... Av den anledningen blandade jag alldeles nyss ihop en egen "Trailmix", eller som det hette förr i världen: "Studentblandning".
Den här blandningen består av det jag hade hemma: cashewnötter, valnötter, makadamianötter, pecannötter, paranötter, saltade och rostade jordnötter, lite pistagemandel, russin och lite torkade mullbär. Allt ekologiskt! Jag kommer också packa med mig en 100-grammare mörk, vegansk choklad, bananer, äpplen och torkad frukt. Så mig kommer det förhoppningsvis inte gå nån nöd på! 😛

Men nu ska jag hänga tvätt och börja packa, så här har jag inte tid att sitta!
Önskar er alla en trevlig helg!

Anneli.