Visar inlägg med etikett barn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett barn. Visa alla inlägg

söndag 31 december 2023

Hej då 2023! Välkommen 2024!

Så är det då äntligen nyårsafton! Jag har faktiskt längtat tills detta år skulle ta slut och nu är det bara några timmar kvar! 2023 har varit ett för mig ganska jobbigt år, bl.a. med hälsan men nu sätter jag allt hopp till 2024! Måtte det bli bättre än 2023! 

Idag när jag drog upp rullgardinen och såg ut över landskapet utanför fönstret så var det ganska grått. Vackert med all snön - men grått! Annat var det på julafton; då sken solen på den vita snön och det var så vackert ute! Som tur var så passade jag på att gå ut och fota lite i solskenet och jag tänkte att jag kan lägga in några av de korten här idag! Vill du se? Ok! Här kommer de: 

Framför vårt hus.

Snett framför vårt hus.
Vårt hus! 

Jag är så tacksam att jag får bo så fint! Till i juni har jag bott här i 30 år! De åren har gått så fort, så fort! 5 barn har hunnit växa upp här - och flyttat hemifrån! Men det är väl livets gång...

Men nu längtar jag till våren! Fast först ska vi väl fira nyårsafton tycker jag! 

GOTT NYTT ÅR
alla mina bloggläsare! Vi ses nästa år!

Anneli.

fredag 21 oktober 2022

Historien om en docka

För 41 år sen jobbade jag som barnvårdare - en yrkesgrupp som inte finns längre men vi tog hand om sjuka barn i deras hem så föräldrarna kunde gå till jobbet. I lugnare perioder när det inte var så mycket sjuka barn fick vi istället jobba på en förskola eller som vikarie för dagbarnvårdare när de t ex skulle gå en kurs. En mycket rolig tid i mitt liv!
5 år in i jobbet var jag gravid med mitt första barn. Vi barnvårdare fick ibland gå olika kurser, och då - när jag var gravid - fick vi gå en kurs i att sy Waldorfdockor! Det passade ju mig bra som snart skulle få en liten! Så jag (som inte ens gillar att sy! Jag hade haft träslöjd hela högstadiet!) gick in med hull och hår för att lära mig att sy en Waldorfdocka! 

Att sy en sån docka tar lite tid; det är många moment, är rätt "pilligt" och man behöver vara ganska noga, så jag hann inte bli klar med min docka innan kursen var slut. Jag sydde väl lite hemma men det var inte lika roligt som när man sitter med sina arbetskamrater och babblar samtidigt som man syr, så dockan var fortfarande inte klar när bebisen gjorde entré. (Däremot så sydde jag två mindre Waldorfdockor som blev färdiga - en till min älskade dotter och en till min tvillingsyrras första barn.) 

När Kära Dottern var nästan 3 år flyttade vi till en större lägenhet och i min mage sparkade lillebror och tyckte väl att det började bli trångt! När Kära Dottern var 3 år och 9 dagar bestämde sig den lille parveln för att det var dags att komma ut och med 2 små barn blev det inte mycket tid för handarbete! Så den nästan färdiga dockan låg i en påse i en garderob och blev inte färdigare av det! Och det enda som var kvar var att sy det sista på håret... 

Tiden gick och dockan låg kvar i sin påse i garderoben. När Kära dottern och Käre sonen var 9 respektive 6 år fick de en lillasyster och jag tänkte att nu skulle jag sy klart dockan! Jag gjorde väl nåt lamt litet försök men klar blev den inte! Två år senare flyttade vi från Stockholm till Dalarna och dockan hamnade i en annan garderob och blev bortglömd. 

Åren gick. Vi hade flyttat till Avesta, jag fick 2 barn till och åren fortsatte att gå... Dockan låg i sin påse och jag visste på ett ungefär var den var men det blev inte av att jag sydde klart den. Men nu, igår, tog jag äntligen tag i det! Jag tog med mig påsen med dockan i till Hantverk- och återbruks-caféet vi har här i byn på torsdagarna och nu - äntligen - sydde jag klart dockan! Det tog alltså ganska precis 41 år att få den klar!!! Helt galet! Men så här ser den ut: 

Rätt söt om jag får säga det själv! Men; jag har ett problem som jag hoppas att mina kära bloggläsare kan hjälpa mig med! Vad ska hon heta?

Min tvillingsyrras och mina döttrar heter alla nåt med Li - antingen i början, slutet eller mitt i namnet.
Syrran heter Rosali och jag heter ju Anneli och så kom det sig att även våra döttrar fick namn med Li. Så jag tänker att även dockan ska få ett Li-namn, med vilket? Hjälp mig! Kom med förslag!
Bästa förslag vinner... äran och mitt Tack! 

Kom igen nu! Gnugga geniknölarna och skriv era förslag i kommentarerna - antingen här på bloggen eller på min facebooksida! 

Tack på förhand!

Anneli.

onsdag 13 december 2017

Lucia 2017

En riktigt fin Lucia önskar jag alla mina bloggläsare!
Det finns så många fina Lucior, men för en mamma finns inget finare än det hennes barn har gjort! ♥

Anneli.

söndag 13 januari 2013

Meditation is da shit!

Precis som man märker att det blir lugnare och mindre bråk i skolor där barnen får ge varandra massage, så har meditation en liknande effekt på människor!
Tänk om barnen fick lära sig att meditera redan på dagis! Spännande tanke...!! Undrar då vad som skulle hända med barnens förmåga att sitta still, lyssna och lära sig och hur det skulle påverka hur de interagerar med varandra, lärare och föräldrar t ex. Jag kan nog nästan lova att bl a mobbing skulle bli mycket mer ovanligt!

Att meditera behöver inte vara svårt, och inte måste man sitta långa stunder heller för att uppnå en positiv effekt!
Den enklaste meditationen är att sätta sig bekvämt på nåt lugnt ställe, sluta ögonen och försöka slappna av. Sen följer man andningen med tanken; in genom näsan och ända ner i lungspetsarna och tillbaka upp och ut igen - i en lugn rytm. Att sitta så i 5 minuter om dagen kan räcka - speciellt till att börja med! Och vartefter man känner att man klarar av det så kan man sitta längre och längre stunder och/eller meditera fler gånger på samma dag.
Men glöm allt du hört om att rensa huvudet på tankar! Genom att tänka att du inte ska tänka så har du ju satt in en ny tanke...!
När du märker att tankarna vandrat iväg till din vardag så för du bara tillbaka dem till att fokusera på andningens väg in och ut ur dina lungor, och det får du vara beredd på att göra "typ hela tiden" - speciellt i början! Med tiden kommer du märka att du kan hålla ditt fokus längre stunder i taget!
Prova! Det är ju inte som att du har något att förlora...!
Inte ens tid!! :P
Det är faktiskt sant! Är man lugn blir man mer effektiv och får mer gjort!
Lycka till!

Anneli.