Visar inlägg med etikett Logen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Logen. Visa alla inlägg

lördag 5 april 2025

Jag ber om ursäkt höll jag nästan på att säga...

men egentligen har jag inget att be om ursäkt för! OM jag hade bett om ursäkt så hade det varit för att jag inte bloggat på så länge vilket jag faktiskt har lite dåligt samvete för! Men jag har aldrig sagt eller lovat - vare sig mig själv eller nån annan - hur ofta jag ska blogga, utan snarare tror jag mig veta att jag har uttalat att jag bloggar när jag har nåt att säga, när orken tillåter. 

Att det varit tyst här så länge var inget jag hade planerat! Snarare tvärt om! Jag har ganska många saker jag vill blogga om och som jag tror att många av er kan vara intresserade av men orken var till att börja med inte med mig och jag har haft spännande saker för mig som tagit upp mycket av min tid, ork och engagemang men på en blogg nära dig 😎 kommer du om du vill kunna läsa om allt det! Men inte idag för detta blogginlägg är bara en "teaser"!

Det jag kommer att skriva om här i en snar framtid är en hel del av min hälsoresa och vilka spännande saker jag gjort för att förbättra den!
Odlingarna kommer snart att vara mycket i fokus, speciellt för Käre Maken! Hur mycket jag orkar påta i jorden återstår att se, men händer det nåt i mina odlingslådor så kommer jag att skriva och visa det här, det lovar jag!
Tarot fick jag för lääänge sen en förfrågan att kunde skriva om vilket inte blivit av - än! Men är ni fortfarande intresserade så ska jag nog få ihop ett blogginlägg om det också!
Healing är en annan sak som ligger mig varmt om hjärtat och där har jag också nåt rätt spännande att berätta för er!
Så håll utkik här så kommer det snart nya, spännande, inspirerande blogginlägg!
Här är en liten ledtråd till vad som kommer! (<- Klicka på ordet "ledtråd"!)
Om du prenumererar på bloggen så kommer blogginläggen direkt till din e-post så att du inte missar nåt! Bara ett tips! 😃

Annars så har jag hunnit fylla år igen och bjudit mina homies på kalas i sedvanlig ordning: 

(Jag fick inga klagomål i år heller..! 😉😋)
Käre Maken och jag hade vår 31:a bröllopsdag i förrgår! ♥
Pysslet i Logen här i byn har kommit igång - denna termin på onsdagar - och vi planerar att ha en utställning på våra alster längre fram i vår! Bildbevis på det kommer när det är dags!

Ja, som du märker kommer jag ha massor att skriva om så välkommen tillbaka till denna min blogg för att läsa om allt och titta på mina foton!

Kom gärna ihåg att det finns ett kommentarfält här under där du kan skriva kommentarer eller fråga om nåt är oklart t ex. 

Ja men då så! Då säger vi så så länge! På återseende - på en blogg nära dig! 😏😛

Anneli.

måndag 13 maj 2024

Pepptalk till mig själv

"Nä men allvarligt Anneli! Nu får du skärpa dig"!
"Men jag orkar inte..."
"Jo, försök! Ingenting blir ju bättre av att du bara sitter där och häckar! Kom igen nu Anneli"!
"Ja... Ok då. Jag ska försöka..."

Som du kanske förstod av ovanstående dialog mellan en del av mig och en annan del av mig så är jag trött, slut och helt galet skittrött! Fel på sköldkörteln gör så med folk... Det och alla tider att passa. Det känns som att jag har klippkort på Falu lasarett/ortopeden där jag bland annat har träffat en av läkarna som opererade mig och arbetsterapeuten som jag har träffat jag vet inte hur många gånger och nu fått två nya ortoser av.
Sen har jag ju den sedvanliga blodprovstagningen på Avesta lasarett som varit varannan vecka men nu ska glesas ut till var fjärde för att mina sköldkörtelvärden är stabila. Något förhöjda men stabila. Det känns positivt!
Som grädde på moset har jag varit till tandläkaren och ska tillbaka för att laga ett hål nån gång i juni. Till det har vi torsdagarna i Logen; Öppet hus, f.d. stickcaféet, men det är åtminstone roligt!  
Det här kanske inte låter så stressande för dig som läser det här men för mig känns det som att jag knappt gör nåt annat... Jag behöver sååå mycket tid där jag inte har något inbokat och bara kan sitta och "häcka" (oftast vid datorn...)!

För ett par veckor sen hade jag världens dipp! Käre Maken pratade med mig men min trötta hjärna kunde inte koppla ihop orden till nån mening; jag förstod helt enkelt inte vad han sa! Det är riktigt otäckt när det händer och så hade jag i flera månader när jag var som värst utbränd. Nu var det bara en dag men det var lika lite kul som det var 2015 - 2016... 

Meeen... Nu när jag ändå tagit mig i kragen och börjat skriva ett nytt blogginlägg så vill jag inte slösa bort tiden med att klaga! Jag ville bara ge en uppdatering om läget och varför det inte skrivits nåt här på över en månad. 
Det jag bland annat tänkte visa var att äntligen, lagom till sommaren... är min halsduk färdigstickad!

Egentligen var den nog färdigstickad för en eller ett par decimeter sen för jag får vira den tre varv runt halsen när jag ska ha den på mig men det gör inget! Huvudsaken är att den är skön att ha på sig och det är den! Och så älskar jag färgen!

Och apropå ortoser så har jag faktiskt fotat dem för att visa dig! När man som jag har artros och ont i tummarna - särskilt vänster tumme efter att läkaren på akuten drog för kung och fosterland i den när jag skulle gipsas - så har man en tendens att lägga in tummen i handen för att liksom skydda den och det är inte bra för då förkortas muskeln och man får sämre rörlighet i tummen. Det ortosen gör är att hålla tummen på plats så det inte händer.
Den här ortosen fick jag för drygt en månad sen och den ska jag ha när jag sover: 

Jag trodde att det skulle bli svårt att sova med den men icke! Snarare tvärtom faktiskt! 
Det känns nästan som att hålla en vän i handen - lite tryggt så där! Men vi får se hur det går att sova med den i sommar när det är varmt på nätterna... Time will tell!

Sen har jag fått en mindre ortos men av samma hårda material som jag ska ha (och har) på dagarna: 

Den är också helt Ok att ha på sig men inte när jag äter med kniv och gaffel eller stickar! Då måste jag ta av den för annars gör det ont i "tummgreppet". Jag vet inte om det är nåt som går att göra nåt åt men jag ska tillbaka till arbetsterapeuten i början av juni och då tar jag väl med den så får vi se om det går att rätta till. 
Och kolla, kolla på ärret efter operationen! Det har läkt jättefint! Jag är förresten mycket mindre stel om fingrarna och i handleden också så övningarna arbetsterapeuten gav mig har gett resultat! Nu återstår bara att få tillbaka styrkan också... men det kommer! 

På det stora hela så känns det som att allting går åt rätt håll! Inte så snabbt som jag vill men ändå! Alla framsteg - även små - är framsteg! Det behöver man påminna sig om ibland!

Men det här blir allt för idag! På återseende - när det nu blir!

Anneli.

fredag 1 mars 2024

Det går framåt!

Då var det dags för en ny blogguppdatering från Anneli In Da Greenhouse! Jag sitter här med en stor kopp "Chikko not coffee" - det kaffesubstitut som jag skrev om i DETTA blogginlägg. Även om jag faktiskt har druckit kaffe några gånger nu i år - efter nästan två års uppehåll - så vill jag inte börja dricka det regelbundet eller ens ofta och eftersom jag tycker om smaken på Chikko not coffee så lider jag inte det allra minsta av att byta ut riktigt kaffe mot det! Så det är inget synd om mig alltså! 😊

Idag tänkte jag uppdatera mina kära bloggläsare om två saker: 
1. Hur det går med handleden och handen
2. Vad jag gjorde på "Öppet Hus" i Logen igår

I onsdags var jag iväg upp till ortopeden i Falun igen och träffade "min" arbetsterapeut. Hon ville veta hur det gått med övningarna som jag skrev om i DETTA blogginlägg och ge lite mer tips på "Do's and don'ts" för att underlätta fortsatt läkning. Jag fick också ett "ärrplåster" som ska sitta på 23 timmar/dygn och det hjälper själva ärret att läka bättre. 

På väg ut ur Falu lasarett svängde jag in på apoteket och köpte en förpackning ärrplåster så jag har det hemma när det är dags att byta: 
Ett plåster kan man ha i 3-4 dagar och det är ju bra för det var rätt dyrt. 97 spänn gick det på! 
Ja, ja... bara det hjälper! 

Min hand och handled har iallafall blivit lite bättre med hjälp av övningarna. Jag är inte riktigt lika stel längre och kan till och med göra en knytnäve av vänsterhanden efter en stunds uppmjukande rörelser. Men jag har fortfarande ingen styrka i fingrarna och det gör lite ont att träna men det var förväntat enligt arbetsterapeuten. Så på det stora hela går det åt rätt håll!

Och nu över till nånting helt  - eller nästan helt annat - nämligen veckans "Öppet Hus" i Logen:

De senaste gångerna har jag ju målat på den där tavlan som jag visade i förra blogginlägget men jag är inte så himla road av att måla egentligen... speciellt inte när jag inte är tillräckligt konstnärlig för att bli nöjd med resultatet. Jag menar; ska man måla tavlor så vill man ju med stolthet kunna hänga upp dem på väggen, eller hur!?! Och det kan jag inte! Så nu i torsdags rotade jag fram min stickning och tog med den! Jag tänkte att stickning kan vara bra träning för min vänstra hand och handled och det tror jag att det var också! Men jag fick vila lite då och då när det började göra för ont. Och det gick långsamt! Men ska den där halsduken bli klar nån gång så är det bara att sticka på! 

Jag vet inte hur lång den är och jag vet inte hur lång jag vill ha den men jag kommer nog iallafall sticka upp resten av nystanet. Jag har mer av samma garn men vi får se om det behövs. Eller om jag orkar. Time will tell! 

Ja men då så! Då säger vi så tycker jag! Ha nu en toppenfin helg så syns vi en annan gång!

Anneli.



fredag 23 februari 2024

Många foton blev det!

Igår var det som bekant torsdag hela dagen och torsdagar i mina trakter betyder så här års Öppet Hus/pyssel i Logen! Min favoritdag alltså! 😊 Igår var lite annorlunda mot "normalt" för Käre Maken följde med mig dit!

Som jag visade i blogginlägget jag postade den 12 februari så håller jag på att måla en tavla! Med penslar!! Något som jag aldrig gjort förut och egentligen aldrig tänkt på att göra heller, för jag kan inte måla! Jo alltså... som en 5- åring kanske eller möjligtvis en 8-åring! Men när en vuxen person målar som jag gör så blir det ingenting man vill hänga upp på väggen precis så varför ens försöka? Fast det viktigaste är ju att man har kul sägs det så Ok då. 😛
Iallafall: Att Käre Maken följde med var för att bl.a. visa mig lite tips på hur jag kunde måla så tavlan kunde bli liiite bättre. Han hade tänkt att bara stanna en liten stund men blev kvar hela eftermiddagen! Jag tror att han fick lite "blodad tand" och tyckte att det var roligt att måla igen om nån frågar vad jag tror! 😉

Jag tog massa foton medan Käre Maken målade om himlen på min tavla - och inte bara på honom! Jag frågade de andra om det var Ok att de var med på foto här på bloggen och det var det! Så här kommer de bästa av alla foton jag tog igår: 

Här ovan har vår cirkelledare G-B precis börjat på en ny tavla och på andra sidan bordet sitter Käre Maken och pillar med min tavla. Så här blev G-B's tavla:
Tavlan här under gjorde G-B klar innan hon började på den nya tavlan och den är också så fin tycker jag: 
Här kommer några foton på de andra som var med på cirkeln igår: 



Alla sitter inte och målar som du ser på fotot här ovan. De utklippta fjärilarna ska användas till decoupage. 
För övrigt brukar det vara några som sitter och stickar också men de kunde inte komma igår.
Här sitter nu Käre Maken och målar om himlen på min tavla. Anledningen är att jag var där och förökte förbättra en av fåglarna jag målat dit men det blev allt annat än förbättrat... Jag höll på och pillade med det hela förra gången men det blev bara värre och värre! (Har jag sagt att jag inte kan måla?) Och det var av den anledningen Käre Maken erbjöd sig att följa med och hjälpa mig. Så han grundmålade om himlen och sen var jag där och avslutade det och fick dit några nya fåglar. Så här blev tavlan till slut:
Ja, kanske inte så illa pinkat av en trähäst trots allt... men när jag ser vad de andra gör... ja, då känner jag mig som en 5-åring... eller kanske en 8-åring... 
Men jag känner mig ganska nöjd med min tavla ändå! Men det hade aldrig blivit så pass bra utan Käre Makens hjälp - det är bara att erkänna! Fast hädanefter ska jag kanske hålla mig till Fluid Art istället - så fort min vänsterhand är så pass återställd att jag klarar av det! Eller så får jag leta på min stickning - den ska ju ändå bli klar nån gång..! Om jag nu visste var jag gjort av den... och om jag nu kan sticka med en inte helt fungerande vänsterhand...

Ja, ja. Moving on! Här på näst sista kortet syns Käre Maken som kladdar överbliven färg på en ny canvas. Grundmåla kallade han det för! Jag hoppas att han följer med nästa gång också för jag vill se vad han kan göra av det där "grundmålar-kladdet"! Vill inte du? 😃
Så här blev det när han kladdat klart: 
Väldigt mörkt för det var så mycket svart färg kvar som inte gick att få tillbaka in i färgflaskan... Han får väl måla en grotta eller nåt på den canvasen! 😂😉 Ja, vi får se hur det går!

Men det här får bli allt för idag! Vill du se vad som blir av den där mörka canvasen eller vad jag hittar på härnäst så är du välkommen tillbaka hit! Prenumerera gärna så får du nya blogguppdateringar till din mail! På återseende!

Anneli - den konstiga "konstnären"! 😄

måndag 12 februari 2024

Allt som kan firas ska firas!

Nu har jag firat min födelsedag i dagarna tre - precis som det ska vara enligt mig! 😁🍰☕
Det första firandet har jag ju redan skrivit om i förra blogginlägget. Det andra var i torsdags - på min födelsedag - och det var i Logen (IOGT-lokalen här i byn) där första "handarbets"-cirkeln för terminen gick av stapeln. Där bjöd jag deltagarna på en Kanelpaj som jag faktiskt lyckades göra helt själv: 

och så fick jag blommor: 
Förresten så har vi börjat kalla cirkeln för "Öppet Hus" i och med att vi slagit ihop två cirklar; det som förut kallades "Hantverk- och Återbrukscafé" och Målarcirkeln, och om det var namnbytet som gjorde det vet jag inte men det kom iallafall två nya deltagare! 😊

När jag skulle åka till Logen så kunde jag varken hitta min stickning eller min vuxenmålarbok så jag tänkte att "jag får väl sitta där och vara dekorativ då" men cirkelkledaren G-B fick för sig att jag skulle måla en tavla! Alltså, måla - på riktigt, med pensel! 😱 "Men jag kan inte måla" sa jag. "Jag kan nätt och jämt rita streckgubbar"!
"Jo då" sa G-B! "Alla kan måla"! Och så tog hon fram en av mina kanvasar som jag har där, olika akrylfärger och några penslar. Så det var bara att sätta igång! 

G-B visade mig hur man målar en himmel och den blev förvånansvärt bra så jag fortsatte!
Vill du se hur tavlan blev? Ja, den är inte färdig för man måste låta färgen torka innan man fortsätter så att inte färgerna blandas ihop men så här ser den ut nu: 

"Inte så illa pinkat av en trähäst" skulle min pappa sagt om han levt! (Han skulle för övrigt ha fyllt 97 år idag om han inte gått och dött för drygt 22 år sen!) ♥

Men fira födelsedag var det ju! Skärpning Anneli! 😉 (Jag är så duktig på att hamna på sidospår!) 😂
Ok. Firning nummer tre var i lördags då "gänget" kom hit! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det... det blev lite annorlunda mot alla andra kalas jag haft... 
Jo, men så här var det: för första gången någonsin bjöd jag på köpekakor och köpetårta! Alltså... jag skäms nästan! Nu menar jag inte på något vis att människor som bjuder på köpefika ska skämmas! Jag menar bara att när man som jag är uppväxt med en pappa som var konditor och bakade allt själv, även hemma, och jag sen följt i hans fotspår,,, ja, då känns det som att jag har ett rykte att leva upp till! Jag har alltid i alla år bakat allt smaskens själv! Tills nu... Men med en ännu inte läkt handled har jag inte kunnat baka själv! Däremot har jag visat och varit med Kära Maken så han har bakat en del! Ja men kolla här: 

Längst fram till vänster har vi en annanaskaka, glutenfri och jättegod! Ovanför den har vi glutenfria kardemummamuffins, också de jättegoda! I den lilla gröna skålen har vi små kokos- och havrekakor, glutenfria, bakade av Käre Maken och förstås supergoda!
Ja, sen har vi då köpetårtan... fast den är inte köpt utan skänkt av ICA bara för att jag fyllde år! Tack ICA! Då blev det lite tårta till polarna! Burken med kakor inköptes på LIDL för nån dryg vecka sen men bullarna har Käre Maken OCH jag bakat! Ja, Maken gjorde nästan allt men jag bredde på smör och strödde på socker och kanel och till och med rullade ihop degen själv! Det gick alldeles utmärkt att göra med en hand! 😃

Meeen... när man trodde att allt var över, så var det inte det! Tre av kompisarna var av olika anledningar tvugna att ge återbud till kalaset men kommer hit så fort de har möjlighet! Tur att jag har lite smaskens kvar att bjuda dem på! Det ligger i frysen och väntar på dem! 

Anneli - ett år äldre och förhoppningsvis ett år klokare!

söndag 26 november 2023

Loppis i Logen

Igår var Käre Maken och jag med på Loppis i Logen här i byn! Det var ett tag sen jag var med på loppis och hade lite glömt hur jobbigt det är... men kul! 

I flera veckor har vi tänkt på vad vi skulle kunna sälja på Loppis och så smått börjat ta fram lite grejer men 2 dagar innan satte vi verkligen fart! Det tvättades och torktumlades gosedjur - kvar sen barnen var små och som de inte vill ha men som fortfarande är fina, skåp och lådor letades igenom och högar med grejer tornade upp sig i vardagsrummet, prissattes och packades in i lådor. Gamla DVD-filmer gicks igenom och sorterades i två högar: säljas och ha kvar. 
I fredags eftermiddag körde vi allting till Logen och gjorde iordning vårt bord och så här såg det ut: 

Vi hade så mycket saker att vi fick låna pianot och lite golvyta för att få plats med allt!

Så igår mellan kl 11.00 - 15.00 var loppiset öppet och vi satt där och hoppades på mycket folk och kommers. Fast det var väl lite si och så med det tyvärr... Första timmen var det rätt mycket folk men sen tunnades det ut och sista timmen var det inte en kotte där förutom vi som hade bord på loppisen. Käre Maken och jag sålde iallafall några grejer och fick ihop 390 kr! 

Jag var helt slut när vi kom hem, trots att Käre Maken gjorde allt tungt lyftande och bärande. Jag satt och halvslumrade lite framför TV:n efter middagen men piggnade till lite när programmet jag "tittade" på slutade och satt vid datorn en stund också. "Redan" straxt efter kl 02.00 kom jag i säng (det är tyvärr tidigt för mig...) och sen sov jag i 10 timmar!! Men även efter 10 timmars sömn tog det en halvtimme innan jag orkade gå upp! Heeelt slut med andra ord! Det är tur man inte är med på Loppis så ofta! (Fast jag tycker att det är jättekul!)

Det som är kvar av denna dag kommer att spenderas här vid datorn och så blir det kanske lite TV senare i kväll. Det är vad min energi räcker till efter gårdagen! Jag ska kolla i frysen om det finns nåt att bara värma för matlagning känns knappt görbart idag... 

Om en vecka är det 1:a advent(!) och vi får se vad min energi räcker till vad gäller städning och pyntning. Jag gör mig inga större förhoppningar men nåt ska jag väl orka göra. Mitt eget minimikrav är att få upp några stjärnor i fönstren och ta fram och sätta ljus i adventsljus-staken. Vi får väl se hur det går med det! Time will tell! Det blir väl som vanligt Käre Maken som gör det mesta! Det är en himla tur jag har honom! ♥

Anneli.

onsdag 5 juli 2023

Jag brukar inte ljuga men...

Jag har haft min kära tvillingsyster Rosali här hos mig i några dagar men idag åkte hon vidare. Hon ska nämligen sjunga med sitt gamla band Pralin i Hörkens kyrka utanför Grängesberg imorgon och jag ska åka dit och lyssna på dem tillsammans med en kompis. 😊 Jag ska försöka komma ihåg att ta några foton som jag kan visa här på bloggen!

Iallafall... Ljuga var det ju... Jag är riktigt dålig på det men ibland... ibland har det sin plats! 😛 Som den här gången: jag ville överraska Rosali med att vi skulle på målarcirkeln som igår för jag trodde att hon skulle bli jätteglad och vilja göra en Fluid Art-tavla eller två hon med. För att få med henne till Logen så ljög jag och sa att jag skulle åka dit för att vara med och planera ett Loppis och att om hon ville så kunde hon följa med och passa på att titta på mina tavlor som jag gjort under våren och sommaren. "Ta med dig stickningen så kan du sticka om du får tråkigt" sa jag för jag tänkte att annars kanske hon inte ville följa med och kanske tycka att hon lika bra kunde stanna här hemma och sticka, för mina tavlor hade hon ju redan sett foton av här på bloggen. Men det gick som smort; hon följde intet ont anande med! 😁

Väl i Logen bad jag så mycket om ursäkt för att jag ljugit och förklarade varför. Men döm om min förvåning när hon inte hade den minsta lust att göra Fluid Art-tavlor utan hellre satt och stickade medan jag kladdade med färg! 😲 Så där satt hon med sin stickning men såg som tur var ut att trivas bra med det! 

Att hon fick kaffe med dopp tillsammans med de andra gjorde säkert inte saken sämre! 😋

Själv gjorde jag bara en enda liten tavla - som jag dessutom glömde bort att ta kort på men jag gör det nästa gång jag kommer till Logen och sen visar jag den för dig på en blogg nära dig! 😌

Till nästa gång; njut av solstunderna och tacka regnet för att det vattnar våra grödor så att vi får mat!

Anneli.

onsdag 10 maj 2023

Ringrostig De Lux!

Jag avslutade ju förra blogginlägget med att berätta att vi skulle starta en Målarcirkel nu när Hantverk- och Återbrukscirkeln är avslutad för terminen. Och det gjorde vi! Igår! 😄
När jag säger "vi" så menar jag närmare bestämt styrelsen för IOGT-NTO här i Nyhyttan och där "råkar" jag sitta med. Och det är IOGT-NTO som äger fastigheten som kallas Logen (uttalas Låchen). Jag har nog aldrig förklarat det... men nu vet du!

Iallafall: efter jag skrev blogginlägget i måndags och publicerat det så gick jag ut till Da House där jag har alla mina målarpryttlar och började plocka fram och packa ner dem. Det blev ungefär 7 kassar med grejer! Canvases i två kassar och sen massa burkar och flaskor med olika färger, trasor, torkpapper (man dräller ju så in i vassen så det går åt jättemycket!), plastmuggar att blanda färgerna i m.m, m.m. Käre Maken körde mig till Logen och hjälpte mig in med alltihop. Tur det för jag hade nog inte orkat själv!

Bara att komma i ordning och blanda till de färger jag ville använda tog nästan 2 timmar! Men sen kom jag igång och två tavlor blev det! 

Fast... ringrostig var det... Jag gjorde först två tavlor som jag inte blev nöjd med och skrapade av färgen på. Den tekniken jag testade hade krävt tjockare konsistens på färgen än vad jag hade blandat och jag visste det... egentligen! Nåja. Jag vill att så lite som möjligt ska gå till spillo så den avskrapade färgen använde jag som "glidfärg" på den första tavlan - den översta på fotot. Glidfärg använder man för att de färger man sen häller ovanpå ska glida lätt och liksom "hålla sin komposition" till skillnad från rulla över varann och blandas. 

Sagt och gjort! Färg hälldes på och vippades runt och när jag gjorde de så höll jag mig över den andra canvasen så färgen rann ner på den och på så sätt fick bli basen/glidfärgen på den andra tavlan. Efter att jag vippat runt färgen på den andra tavlan (underst i bild) så tyckte jag att det såg så häftig ut att jag ville behålla det så! Det blev så marmorerat och jag tyckte att det var snyggt! Men lite till ville jag ha på tavlan så jag drog dit lite gröna linjer och droppade på rosa, orange och gul färg som jag sen drog en palettkniv igenom så att det blev som små hjärtan som du kan se på bilden. Sen fick den tavlan vara klar! 

Att plocka undan och göra rent efter mig tog nästan lika lång tid som att blanda färgen och allt som allt var jag i Logen i ca 4½ timmar fast cirkeln bara skulle hålla på i tre timmar! Men jag var inte ensam om det som tur var! 
När jag kom hem var jag heeelt slut och inget vettigt blev gjort mer den dagen! Jo, jag tog fram min stickning men orkade bara sticka två varv, sen gav jag upp! Men nu har jag bara en enda sak till inbokad denna vecka så jag kommer att kunna ta det lugnt och vila hur mycket jag vill! Det är först på fredag som jag ska till lasarettet och ta blodprov igen. Och hur det går med hälsan kommer jag att återkomma till för nu har jag tagit en nytt grepp på min hälsoresa! Mer om det en annan gång! Nu ska jag ut en stund i det fina vädret! Det är lite drygt +20 grader ute idag! 🌞

Anneli.

fredag 29 oktober 2021

Sjal var det här!

Hallå i cyberspace! 
Idag tänkte jag bara titta in som hastigast och visa hur långt jag kommit på min sjal. Igår var det ju som bekant torsdag och i mina trakter den här årstiden betyder det Hantverk- och Återbrukscafé i Logen!

Egentligen har jag lite grejer som skulle behövas sys och lagas... jag har fått tyg till några påslakan av Kära Svärmor och jag har några byxor jag skulle behöva laga, men bara tanken på att trä en symaskin som jag aldrig använt och inte är bekant med (som redan finns i Logen) eller släpa dit min egen symaskin känns avskräckande och för jobbigt! Och att då bara ta med min stickning som numera är virkning är sååå mycket lättare! Och så vill jag ju få sjalen färdig! Det är ju typ från och med nu och några månader framåt som jag behöver den för att hålla värmen när jag sitter vid datorn eller kollar på TV! 

Men jag skulle ju visa hur långt jag kommit med sjalen! Det var ju liksom hela vitsen med det här blogginlägget, så här kommer det utlovade fotot: 

Jag blir riktigt glad när jag ser den! Det färgade garnet piggar verkligen upp den förut så vita sjalen! Om jag orkar och garnet räcker (jag har ett nystan till) så funderar jag på om jag eventuellt ska brodera på nånting på det vita men det får jag se om jag orkar när jag tycker att sjalen är tillräckligt stor! Nu längtar jag bara efter att få svepa den över mina axlar och känna värmen från ullgarnet! Kanske, kanske kommer jag till och med att virka några varv hemma... Vi får väl se hur det blir. 

Men det här var allt för denna gång! På återseende när nästa blogginlägg blir skrivet!

Anneli.

lördag 23 oktober 2021

Virka en stickning?

Njae... Det där lät ju knasigt... Man kan väl inte virka en stickning?
Nä, men på nåt man har stickat kan man virka! Och det håller jag på med!

Men jag ska inte gå händelserna i förväg utan tar det i kronologisk ordning.
För precis 1 år minus 1 dag sen satt jag på Hantverk- och Återbrukscaféet i Logen här i byn där jag bor och hade ingenting att göra. Så jag snokade upp ett garn och ett par stickor som låg och drällde i ett förråd och började sticka mig en sjal. Om det kan du läsa i det HÄR blogginlägget. 

Nu i torsdags - 1 år minus 1 dag efter att jag började sticka på sjalen så hade jag stickat upp 2 garnnystan men tyckte fortfarande att den var för liten! Jag vill ju ha en stor sjal att svepa om mig när det är kallt! Men det fanns inget mer av samma garn så jag maskade av den. Och så här såg den ut då: 

Här känner jag att jag vill "försvara" mig lite! Att detta är det enda jag lyckats åstadkomma på ett helt år (minus 1 dag!) beror på att Återbruk- och Hantverkscaféet blev inställt på grund av den här förnicklade Coronan och hemma blir det liksom sällan av att jag stickar... speciellt inte på sommaren när det finns så mycket annat att göra! Men i torsdags var det 4:de gången för terminen vi sågs i Logen och på den tiden lyckades jag alltså sticka upp allt garn. 

Vad göra för att få större sjal då? Jo men serru! Påhittiga jag kom på att jag har annat garn hemma som jag kan använda för att virka runt kanterna för att öka på storleken och det har jag börjat med nu! 

Dessutom är det ett flerfärgat garn jag virkar med nu vilket kommer göra sjalen lite roligare än om den bara var vit! Än så länge har jag bara virkat på ett varv men fler ska det bli! 

Båda sorters garn jag använder till den här sjalen är ull men den flerfärgade är sån där "superwash" som inte krymper när det tvättas till skillnad från det vita garnet, så när jag ska tvätta sjalen så får jag handtvätta den försiktigt och sträcka ut den när den är fuktig och sen plantorka. Men det ska nog gå bra! Om inte så får jag väl sticka mig en ny sjal! Nåt ska jag ju sysselsätta mig med på våra träffar i Logen!

Ja men då så! Det här får bli allt för denna gång! Jag har mer jag vill skriva om här på bloggen men det får vänta tills ork och inspiration infinner sig nästa gång! På återseende!

Anneli.

söndag 3 oktober 2021

Tavlor på en annan utställning!

Ja, jag har ju redan haft ett blogginlägg som hette "Tavlor på en utställning" så då ville jag ju inte kalla detta blogginlägg för exakt samma sak! Men nu är det nämligen så att jag har haft några av mina Fluid Art-tavlor på en utställning igen! 
Förra gången var jag ju med på en amatörkonst-utställning här i Avesta med en tavla, men denna gång hade jag med mig hela 8 tavlor! 😎

Egentligen - om man ska vara petnoga - så var detta inte en "vanlig" konstutställning utan en utställning om de Globala målen/Agenda 2030 i IOGT-lokalen Logen här i byn där jag bor. 


Men när det ändå skulle vara en utställning där så fick jag ta med några tavlor och ställa ut där jag med! 😊 Så här såg min lilla hörna av utställningen ut: 
Tavlan som hänger högst upp är samma tavla som jag hade på amatörutställningen på Avesta Art här i stan. (Fotokvalitén är tyvärr inte den bästa men det får duga!)

Under hela det här året har jag bara gjort en enda Fluid Art-tavla! Det har liksom inte blivit av att göra fler... men jag längtar efter att komma igång igen! Fast först måste jag nog sälja av lite tavlor, för jag får inte plats med fler! 😱 Men man ska orka det också... 
Jag gjorde ju en "Fantasy Art Gallery-blogg" där meningen var att jag skulle lägga ut alla mina tavlor, och jag började ju att göra det! Men tyvärr är det ju som det är med min ork och energi och jag har inte haft så mycket av den varan på länge nu... Men nån gång på en lång stång ska jag väl ta tag i det där... hoppas jag... 

Ja, ja! Time will tell! 

Nu knorrar min mage och tycker att jag borde gå ut i köket och laga mat! Så det är väl bara att lyda då... När jag skriver ett nytt blogginlägg är det ingen människa som vet, men när jag gör så länkar jag till det nya blogginlägget på facebook som vanligt! Det går också att prenumerera på blogginlägg och kommentarer. Eller så får du helt enkelt titta in här lite då och då och kolla om det kommit nåt nytt!

På återseende!

Anneli.

lördag 2 januari 2021

Summering och återblick av 2020

Ett nytt år har sett dagens ljus - det lilla ljus som nu är denna mörka årstid! (Men vi går mot ljusare tider! Yey! 🙌)
2020 var året som verkligen inte blev som man trodde - för många och även för mig! Även om jag personligen inte drabbats nåt speciellt av den farsot som drar genom världen - jag menar, jag har inte satt mig en enda sekund i karantän som några av mina vänner sett sig nödgade att göra, men på grund av andras bestämmelser har några av mina aktiviteter ändå blivit påverkade! Jag tänker närmast på Hantverks- och Återbrukscaféet vi brukar ha i Logen här i byn där jag bor och även andra aktiviteter vi brukar ha där som nu blev inställda. 

Men många roliga och positiva saker har hänt mig under året som gått och även lite jobbigare saker... men jag tänkte att jag ska gå igenom dem här månad för månad! Återanvändning ligger ju i tiden och varför inte även "återanvända" det som hänt - då får man ju minnas och glädjas åt samma händelser fler gånger än när de hände! 😊

Så! Då kör vi!

Januari hände väl inte så mycket, men jag hade ju en plan för det nykläckta året: jag hade ju tänkt mig att börja ta hand om mig själv genom att gå ut till Da House och meditera, göra Tapping, måla i min vuxenmålarbok och sånt där och liksom göra det som att det var mitt jobb. Första målet var att komma över min övertygelse att "ingenting funkar på mig". 

Jag började väl så där lite käckt, men fick aldrig till nån rutin så det blev inte så mycket mer med det...

Februari bakade jag massor till min födelsedag (och en del smarriga recept la jag upp!) + att jag satte ner tomat- och paprikafrön i små krukor inför "odling 2020"! 

Mars var en rätt händelselös månad men jag skrev om och visade de små plantor som kommit upp av min sådd + att jag gjorde egen handsprit; Då hade ju Covid-19 slagit klorna i världen. 

April var månaden som min Kära Svärfar flyttade hem till oss för att få spendera sina sista veckor i livet med sin familj istället för på ett korttidsboende där han vantrivdes och där vi inte fick komma och hälsa på (p g a Corona). 
Och så blev det ett blogginlägg om hur mina plantor artade sig. 

Maj handlade om både liv och död och var en sorgens månad här hos oss. Käre Svärfar dog i sin säng ute i Da House efter att ha bott hos oss i lite drygt 5 veckor. Jag fick bråda dagar med att göra ett programblad och att baka till begravningen och rådda med lite annat som behöver tas om hand när någon lämnar jordelivet. Och sen hade vi själva begravningen där hela familjen var med och det blev en jättefin stund i kapellet och här hos oss (ute i Da House) för en minnesstund med fika. 
Men maj månad handlade också om liv; både i form av mina plantor och att vi hade fått kattungar! 

Juni handlade mycket om min odling men bäst av allt var att ärkepolar'n Katta "lurade" mig att börja med Fluid Art! Och som du vet har det verkligen gett mersmak! Många tavlor har det blivit sen dess! Den här var en av de första jag gjorde: 
Juli bestod av massor av Fluid Art-tavlor och min lilla odling + Käre Makens lite större odling! Jag skördade mina första tomater från den ampeltomatplantan jag hade köpt från en handelsträdgård och de var jättegoda! 

Men allra mest handlade Juli om Fluid Art! Det är ju sååå roligt!! 
Augusti... No surprise there; det blev många Fluid Art-tavlor gjorda! Och inte bara av mig; nä, vi var ju ett litet gäng som satt tillsammans och målade! I slutet av augusti flyttade vi dessutom från Kattas lokal till Da House med målningen så jag fick en hel del att göra för att vi skulle få plats! Men det blev himla bra och här kommer ett foto från första gången polarna Carina, Katta och Kattis kom för att måla: 
September handlade i stort sett bara om Fluid Art! Min lilla odling blev katastrofalt dålig så den skrev jag inte om överhuvudtaget! Den enda tomatplantan som faktiskt gav riktigt bra med tomater var ampeltomatplantan! Så det enda det blev riktigt mycket av i september var tavlor! 
Oktober - månaden när jag påbörjade min nya hälso"resa"; först hos Anna i Stockholm där jag provade hypnos för första gången i mitt liv och lite senare hos polaren Jennifer på Juicy Healing där jag provade på Cavitation/Radiofrekvensbehandling och lymfmassage! En spännande och bra månad med andra ord! Dessutom som grädde på moset kom Hantverks- och Återbrukscaféet igång också vilket inte gjorde saken sämre! Att det tyvärr bara blev 3 (eller var det 4?) gånger var den här jäkla Covid 19's fel! Morr för den! 

November var också en extra bra månad! I början av månaden var jag på 50-årskalas och jäklar vilket party!! Där var ingen rädd för Covid 19 och tur var väl det för vi var typ 80 pers!!! Visserligen i en stor lokal, men ändå!
Fler behandlingar hos Jennifer och några nya Fluid Art-tavlor blev det också och så stickade jag vidare på min sjal: 

December - hela månaden var jag supertrött och orkade just ingenting! Plockade fram lite - med betoning på lite! - julpynt och bakade lussebullar till Käre Sonen. På julafton bjöd jag hit Kära Svärmor och hade lyckats med bedriften att göra risgrynsgröt, potatisgratäng och två olika sallader som blev jättegoda. Men det fick bli vegokorv och vegobullar från frysen till och så bjöd jag förstås på lussebullarna jag bakat. Men det blev köpepepparkakor till det - för första julen i mitt liv!
Inte en enda Fluid Art-tavla blev gjord i december och inte stickade jag heller... Men det blev nyårsafton ändå! Men jag satt bara hemma, skålade i lite alkoholfri glögg och tittade på TV och satt vid datorn. 
Men det bästa med december var ändå att jag blev bonusmormor för tredje gången! ♥ Men jag har inte frågat om det är Ok att lägga ut nåt foto så det gör jag så klart inte! Men jag kan avslöja att han är väääldigt söt!!! ♥ Ja det är de alla tre! ♥ 

Ja det var min återblick av 2020. Nu väntar jag med spänning på hur 2021 ska utveckla sig! Och det kommer du kunna läsa om här på bloggen framöver! Stay tuned!

God fortsättning på det nya året!

Anneli.

fredag 20 november 2020

Stiltje och ett tråkigt besked

Nä, nu får det banne mig vara slut på den här jä-la Coronan! På grund av den fick jag ett tråkigt besked igår. 😢 Du vet, det här Hantverk- och Återbrukscaféet jag brukar vara på på torsdagskvällarna har blivit inställt! I och med att det drivs som en cirkel i IOGTs regi så gäller deras regler och de har ställt in alla fysiska cirklar tills vidare! Trots att vi brukar sitta i den stora salen med flera meter emellan oss vid egna bord och det finns handsprit o.s.v. så får vi inte träffas mer. 😭 Så nu är det lilla andningshålet i tillvaron borta! Suck... 😞

Jag åkte bort till Logen igår iallafall för att hämta min stickning och ett garn till så kanske jag kan få lite ro att sticka lite hemma. Det är det att när man är hemma så finns det så mycket annat att göra så risken är att stickningen inte blir av... Men vi får se! Nån liten stund kanske det kan bli ändå. 

Garnnystanet till höger är jag inte säker på är samma som det jag håller på att sticka med; jag tyckte att det var aaaaningens tjockare när jag kollade noggrannare när jag kom hem. Hmmm... det är ju inte så bra... Men jag tycker mig minnas att det finns ett exakt lika dant garn som det jag håller på att sticka med nu så jag åker nog till Logen nån dag och kollar. Men det får bli nästa vecka för nu ikväll kommer Käre Sonen den äldre hem och hälsar på sina "päron" och sin lillebror över helgen så då vill jag passa på att hänga så mycket som möjligt med honom! ♥ 

Nåt annat jag hoppas händer nästa vecka är att det blir fler behandlingar hos Jennifer på Juicy Healing, för den här veckan har det varit totalstiltje med det! Vi har inte lyckats hitta nån bra tid när vi båda har kunnat för Jennifer börjar bli ganska fullbokad (tror jag det, så duktig som hon är)! Ett litet tips om du vill boka tid hos henne är att det är lättare att få tid på förmiddagarna! Men då sover ju jag så det passar inte mig. 😛

Ja men då så! Då ska jag fixa med lite annat i väntan på Käre Sonen den äldres återkomst! I'll be back när det hänt nåt mer som jag vill berätta om, t ex att jag träffat Jennifer och fått en behandling igen eller nåt annat jag tycker passar att skriva om här på bloggen!
På återseende!

Anneli.

fredag 13 november 2020

Min nya hälso"resa" del 9

Men nu händer det grejer minsann! Heeelt otroligt! För första gången typ nånsin känner jag stor effekt av en behandling! Wow! Det finns en Gud! 

I onsdags var jag på ännu en behandling hos kompisen Jennifer (Juicy Healing) och även denna gång fick jag Cavitation/Radiofrekvens och lite sån där "koppning" som jag skrev om i förra blogginlägget. Fokus låg på underkroppen denna gång.
Jennifer började behandla nedre delen av ryggen och gick sen över till min högra skinkhalva och mitt högra ben. Mitt i behandlingen sa hon att hon bara skulle behandla höger sida denna gång för hon tyckte att det var bättre att ge den sidan en "rejäl omgång" och ta andra sidan nästa gång. Sagt och gjort! Sammanlagt låg jag på Jennifers massagebänk i 3(!) timmar varav säkert nästan två av dem ägnades åt mitt högerben! Och det gjorde verkligen susen!
Sverige; vi har ett resultat! 😃

Alltså; skillnaden mellan mina ben var markant! Inte så att man kunde se det men högerbenet kändes smalare och lättare, och jag hade inte lika ont i vaden som jag brukar! När jag kom hem och satte mig på en av köksstolarna kändes det som jag nästan hade lite slagsida! Högra skinkhalvan kändes mindre! I swear to God! Nästan som att den sidan av rumpan hade fått pyspunka! 😂 Och det bästa av allt är att det fortfarande två dagar senare känns lika bra! Så nu längtar jag verkligen till imorgon när jag ska till Jennifer igen för att ge vänstra sidan en omgång och hur det går berättar jag i nästa blogginlägg!

Igår var det dags för Hantverk- och Återbrukscaféet igen så jag var iväg till Logen här i byn för lite social samvaro och för min del stickning. 

Garnnystanet blir mindre och mindre och sjalen blir större och större! 😊 Precis som det ska! Snart får jag rulla upp det andra garnet också, för det kommer inte att räcka med bara ett nystan. Tur att det fanns ett till!

Hur det går och hur det blir med allting får du läsa här på bloggen framöver men nu är detta blogginlägg färdigskrivet! See you next time!

Anneli.

torsdag 15 oktober 2020

Min nya hälso"resa" del 4.

Här kommer nu den rafflande fortsättningen på mina hypnosäventyr, för den 7 oktober var det dags att åka ner till Stockholm för en ny hypnos-session hos Anna!
Har du inte redan läst del 1, del 2, eller del 3 så kan du göra det innan du fortsätter med detta blogginlägg! Klicka bara på "del 1" här ovan om det är dit du vill komma och samma för del 2 och del 3!

Jag ska bara först berätta att jag sitter i denna fina byggnad och bloggar idag: 

Det här är Logen i byn Nyhyttan där jag bor, d.v.s. IOGTs lokal. Jag sitter och väntar på att deltagarna till höstens Hantverks- och Återbrukscafé ska komma! Idag är första gången för den här terminen. Tjohoo! 😄

Men hypnosen var det ju! Let's get to it:
Den här gången visste jag lite mer vad jag kunde förvänta mig och såg med spänning fram emot att sätta igång! Som vanligt började vi med att prata lite; om hur veckan sen förra sessionen varit och vad jag kände att jag ville jobba på denna gång. 
Dagen före hade jag fyllt i ännu ett frågeformulär, men detta var betydligt lättare att fylla i! Det var bara tre frågor så det gick snabbt! Bland annat fanns där exempel på vad man skulle kunna jobba med och av dem var det egentligen bara en enda sak som jag fastnade för och det var känslan av att känna mig "inte betydelsefull/oviktig" så vi bestämde oss för att jobba med det.

Så upp på massagebänken och påbörja avslappningen och resan långt, långt bakåt i tiden till första gången jag hade känslan av att inte vara betydelsefull och av att vara oviktig. 

Denna gång instruerade Anna mig till att befinna mig i en korridor med många dörrar och gå fram till den dörr jag kände mig mest dragen till. Sagt och gjort! Jag ställde mig vid en av dörrarna och Anna sa: "när du öppnar dörren och går igenom den så kommer du att färdas lång, långt bak i tiden. Långt, långt bak i tiden till första gången som du kände att du inte var betydelsefull, att du var oviktig. Långt, långt bak i tiden...". 

Efter en stund ställde hon frågan vart jag befann mig. "Jag står kvar i dörröppningen" sa jag. "Det är som att jag inte kan komma igenom, som att mina kläder är fastspikade i dörrfodren och det är ett nät framför mig"! "Ok" sa Anna. Ditt undermedvetna verkar hellre vilja jobba på känslan av att vara fast. Ska vi göra det istället"? Jag nickade. "Vad behöver du för att komma loss"? frågade Anna. "Hmmm..." sa jag. "En sax"! "Ja men då hämtar vi en sax till dig" sa Anna lite hurtigt och vips hade jag en sax i handen och klippte loss mig! Sen tog vi om proceduren om att färdas lång, långt bak i tiden men denna gång till första gången jag kände att jag var fast/ofri. Den här gången fungerade det! 😊

När Anna än en gång frågade var jag befann mig var min upplevelse att jag var inspärrad i en bur! Jag var en träl nån gång under tidig medeltid och jag var en man. Jag var gammal, smutsig och väldigt mager. Buren stod utomhus och det var fler burar med andra trälar bakom min. Det kändes som att vi skulle säljas eller förflyttas nånstans. Känslan var total uppgivenhet, som att jag hade gett upp och inte hade nån livslust kvar. Det kändes som att jag i hela mitt liv varit en träl; någons egendom utan eget värde förutom det arbete jag tvingades utföra. Anna frågade var i kroppen känslan av total uppgivenhet satt och jag svarade att den satt i hela bröstet och kändes som tjock, stillastående dimma. "Vad ska vi få bort dimman med då" frågade Anna. "En stor jävla industrisug" svarade jag! 😂 (Undrar vart jag fick det ifrån!? Finns det ens nåt som heter så?) "Ja men då tar vi en stor jävla industrisug" sa Anna glatt! "Fixar du det själv"? "Ja då" sa jag och satte igång att suga ut all dimma. 

Sen var det dags att ta sig ur buren. Först såg jag ingen väg ut ur den men Anna pratade om nån dörr som skulle finnas där och då såg jag den och lyckades ta mig ut! "Vad vill du göra nu" frågade Anna. "Jag vill bara härifrån" svarade jag. "Då är det bara att gå" sa Anna. Jag började gå bort från min bur, men vände och sa till Anna: "Jag måste rädda de andra först"! Och så gick jag och låste upp alla burarna så alla trälar kunde fly med mig. Och så vandrade vi iväg i samlad tropp! Anna frågade om jag kände mig klar med den här upplevelsen, och det gjorde jag så vi avslutade sessionen här.

Liksom förra gången så kunde jag relatera det jag varit med om under hypnosen till mitt liv här och nu. Speciellt känslan av uppgivenhet som jag känt i vissa situationer i mitt liv och för att inte tala om att mitt STORA frihetsbehov som jag har haft hela livet fick en förklaring!

Men det riktigt "roliga" eller vad jag ska kalla det för hände när jag hade kommit hem igen! Efter att jag hade fått lite mat i magen satte jag på datorn och kollade mailen och facebook. Medical Medium hade lagt ut en ny meditation som hette: "Free as a bird meditation. Uncage your soul". 😂 Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg det! Det var ju typ det jag hade upplevt under hypnosen: att bli fri ifrån buren! 😃

Lite senare på natten läste jag i en av de hälsogrupper jag är med i på facebook en status från en kvinna som skrev att hon börjat ta ett kosttillskott som hon hoppades skulle hjälpa henne att må bättre, fast hon brukar inte märka nån skillnad när hon tar några tillskott avslutade hon. En annan kvinna kommenterade att hon märker aldrig nåt av nånting hon heller och min reaktion på det var till min stora förvåning: "Så där brukade jag också vara"! What!?! Var det JAG som tänkte så där??? Innan hypnosen hade jag reagerat med "Suck! Precis så där är jag också! Ingenting funkar på mig"! Men inte nu! Wow! 😊 Nånting har absolut lossnat och skiftat! Det ska bli spännande att se hur min trosföreställning om mig själv utvecklar sig och om jag tycker att jag behöver en eller ett par sessioner till. Jag ska låta det gå några veckor innan jag bestämmer hur jag vill fortsätta!

Men medan jag väntar på att se hur det utvecklar sig med mig efter hypnosen (det kan ta lite tid innan det liksom landar) så ska jag testa nånting helt annat, nämligen Cavitation som jag skrev om HÄR! Men det får jag berätta om nästa vecka för jag ska inte träffa Jennifer förrän på lördag!

Nu är det dags att packa ihop datorn och bege sig hem igen! Nästa torsdag är det Återbruks- och Hantverkscafé här i Logen igen, men då ska jag se till att ta med mig nåt slags handarbete istället för datorn!

Anneli.

lördag 28 december 2019

Ur led är tiden!

Vad då "ur led är tiden"? Vad betyder det egentligen?
Ja för mig - just nu - betyder det att min vanliga tidsoptimism tagit sig nya svindlande höjder!
Och vad betyder det då? Jo, det betyder att jag tror att jag ska hinna med massa olika saker på en dag men att det (som oftast) totalt skiter sig av olika anledningar! Allra oftast är det för att jag kommer upp för sent ur min skönhetssömn men nästan lika ofta för att jag har ont i mina fötter eller helt enkelt blir distraherad från vad-det-nu-är-jag-tänkt-göra! Och så den där tidsoptimismen... Jag tänker att "det där hinner jag ikväll" men när kvällen kommer visar det sig att Näe! inte en chans att jag varken hinner eller orkar! Där har ni mitt liv i ett nötskal! Suck!

Men är det nån särskild anledning till att jag skriver det här just nu? Ja, så klart det är! Jag tänker att jag var så "duktig" hela advent och la ut foton och en adventshälsning till er varje söndag, men efter 4:de advent; inte ett livstecken från mig! Jag hade naturligtvis planerat att lägga ut nån fint foto på julafton och önska er alla en riktigt God Jul, men... det sket sig! Jag vaknade förstås för sent (för att jag är så trött och aldrig verkar få sova "färdigt" eller tillräckligt) och fick sen bråttom för att hinna iväg till mina svärföräldrar innan Kalle Anka kl 15.00. Naturligtvis tänkte jag att "jag fixar det när vi kommer hem igen" men vem är det jag tror att jag lurar? Det blev ju inget som ni märkte! Och varje dag sen dess har jag tänkt att "idag ska jag iallafall skriva på bloggen"! Och ni ser ju hur bra det har gått...

Ja, nu är jag här iallafall! Jag kom på att jag lovat min Arch Dude Catharina att visa vad jag sysslat med alla de torsdagar vi har haft "Hantverk- och Återbrukascafé" här i Logen i Nyhyttan och det vill jag ju göra i år! Nästa år blir det nytt Hantverk- och Återbrukscafé med nya alster! Men det är då det! Nu kommer här foton på vad jag gjort i år!
De här tofflorna och några till (som jag har gett bort) har jag suttit och knåpat med i många torsdagar! När jag hade gjort de första så skrev jag ju om det och visade foton i DET HÄR blogginlägget där min tvillingsyrra mannekängar med sina tofflor!

Sen tröttnade jag på att sticka... och då tog jag med mig min vuxenmålarbok och mina färgpennor istället! Och det här är vad jag har färglagt i boken! Here's to you Arch! ♥
Tyvärr blev inte fotona så fina i färgen. Det är lysrör i taket i Logen så ljusförhållandena är inte de bästa...
Det hade säkert gått att fixa med nån inställning i mobilkameran, men inte tänkte jag på det!
Jag har försökt att fixa till fotona i ett redigeringsprogram jag har i datorn, men jag får dem tyvärr inte bättre än så här.
Det här fotot blev ju skapligt... av nån anledning...

Vad jag ska göra när Hantverk- och Återbrukscaféet kommer igång igen i februari det avslöjar jag då! Jag har ett projekt som jag har förberett lite, men om jag orkar fullfölja... ja det återstår att se! Kanske sitter jag och färglägger i målarboken bara... Nä, det får vi hoppas att jag inte gör för iallafall just nu är jag rätt pepp på det jag har planerat att handarbeta med! Men så mycket kan jag avslöja; jag har varit tvungen att ta hjälp av några på caféet för att samla in material till mitt projekt och det är både hantverk och återbruk involverat! Mer än så säger jag inte! Moahahahahahaha!!! 😜

Nu återstår bara för mig att önska er alla en God Fortsättning och för säkerhets skull Ett Gott Nytt År ifall det inte blir fler blogginlägg förrän nästa år!

Anneli.