lördag 2 januari 2021

Summering och återblick av 2020

Ett nytt år har sett dagens ljus - det lilla ljus som nu är denna mörka årstid! (Men vi går mot ljusare tider! Yey! 🙌)
2020 var året som verkligen inte blev som man trodde - för många och även för mig! Även om jag personligen inte drabbats nåt speciellt av den farsot som drar genom världen - jag menar, jag har inte satt mig en enda sekund i karantän som några av mina vänner sett sig nödgade att göra, men på grund av andras bestämmelser har några av mina aktiviteter ändå blivit påverkade! Jag tänker närmast på Hantverks- och Återbrukscaféet vi brukar ha i Logen här i byn där jag bor och även andra aktiviteter vi brukar ha där som nu blev inställda. 

Men många roliga och positiva saker har hänt mig under året som gått och även lite jobbigare saker... men jag tänkte att jag ska gå igenom dem här månad för månad! Återanvändning ligger ju i tiden och varför inte även "återanvända" det som hänt - då får man ju minnas och glädjas åt samma händelser fler gånger än när de hände! 😊

Så! Då kör vi!

Januari hände väl inte så mycket, men jag hade ju en plan för det nykläckta året: jag hade ju tänkt mig att börja ta hand om mig själv genom att gå ut till Da House och meditera, göra Tapping, måla i min vuxenmålarbok och sånt där och liksom göra det som att det var mitt jobb. Första målet var att komma över min övertygelse att "ingenting funkar på mig". 

Jag började väl så där lite käckt, men fick aldrig till nån rutin så det blev inte så mycket mer med det...

Februari bakade jag massor till min födelsedag (och en del smarriga recept la jag upp!) + att jag satte ner tomat- och paprikafrön i små krukor inför "odling 2020"! 

Mars var en rätt händelselös månad men jag skrev om och visade de små plantor som kommit upp av min sådd + att jag gjorde egen handsprit; Då hade ju Covid-19 slagit klorna i världen. 

April var månaden som min Kära Svärfar flyttade hem till oss för att få spendera sina sista veckor i livet med sin familj istället för på ett korttidsboende där han vantrivdes och där vi inte fick komma och hälsa på (p g a Corona). 
Och så blev det ett blogginlägg om hur mina plantor artade sig. 

Maj handlade om både liv och död och var en sorgens månad här hos oss. Käre Svärfar dog i sin säng ute i Da House efter att ha bott hos oss i lite drygt 5 veckor. Jag fick bråda dagar med att göra ett programblad och att baka till begravningen och rådda med lite annat som behöver tas om hand när någon lämnar jordelivet. Och sen hade vi själva begravningen där hela familjen var med och det blev en jättefin stund i kapellet och här hos oss (ute i Da House) för en minnesstund med fika. 
Men maj månad handlade också om liv; både i form av mina plantor och att vi hade fått kattungar! 

Juni handlade mycket om min odling men bäst av allt var att ärkepolar'n Katta "lurade" mig att börja med Fluid Art! Och som du vet har det verkligen gett mersmak! Många tavlor har det blivit sen dess! Den här var en av de första jag gjorde: 
Juli bestod av massor av Fluid Art-tavlor och min lilla odling + Käre Makens lite större odling! Jag skördade mina första tomater från den ampeltomatplantan jag hade köpt från en handelsträdgård och de var jättegoda! 

Men allra mest handlade Juli om Fluid Art! Det är ju sååå roligt!! 
Augusti... No surprise there; det blev många Fluid Art-tavlor gjorda! Och inte bara av mig; nä, vi var ju ett litet gäng som satt tillsammans och målade! I slutet av augusti flyttade vi dessutom från Kattas lokal till Da House med målningen så jag fick en hel del att göra för att vi skulle få plats! Men det blev himla bra och här kommer ett foto från första gången polarna Carina, Katta och Kattis kom för att måla: 
September handlade i stort sett bara om Fluid Art! Min lilla odling blev katastrofalt dålig så den skrev jag inte om överhuvudtaget! Den enda tomatplantan som faktiskt gav riktigt bra med tomater var ampeltomatplantan! Så det enda det blev riktigt mycket av i september var tavlor! 
Oktober - månaden när jag påbörjade min nya hälso"resa"; först hos Anna i Stockholm där jag provade hypnos för första gången i mitt liv och lite senare hos polaren Jennifer på Juicy Healing där jag provade på Cavitation/Radiofrekvensbehandling och lymfmassage! En spännande och bra månad med andra ord! Dessutom som grädde på moset kom Hantverks- och Återbrukscaféet igång också vilket inte gjorde saken sämre! Att det tyvärr bara blev 3 (eller var det 4?) gånger var den här jäkla Covid 19's fel! Morr för den! 

November var också en extra bra månad! I början av månaden var jag på 50-årskalas och jäklar vilket party!! Där var ingen rädd för Covid 19 och tur var väl det för vi var typ 80 pers!!! Visserligen i en stor lokal, men ändå!
Fler behandlingar hos Jennifer och några nya Fluid Art-tavlor blev det också och så stickade jag vidare på min sjal: 

December - hela månaden var jag supertrött och orkade just ingenting! Plockade fram lite - med betoning på lite! - julpynt och bakade lussebullar till Käre Sonen. På julafton bjöd jag hit Kära Svärmor och hade lyckats med bedriften att göra risgrynsgröt, potatisgratäng och två olika sallader som blev jättegoda. Men det fick bli vegokorv och vegobullar från frysen till och så bjöd jag förstås på lussebullarna jag bakat. Men det blev köpepepparkakor till det - för första julen i mitt liv!
Inte en enda Fluid Art-tavla blev gjord i december och inte stickade jag heller... Men det blev nyårsafton ändå! Men jag satt bara hemma, skålade i lite alkoholfri glögg och tittade på TV och satt vid datorn. 
Men det bästa med december var ändå att jag blev bonusmormor för tredje gången! ♥ Men jag har inte frågat om det är Ok att lägga ut nåt foto så det gör jag så klart inte! Men jag kan avslöja att han är väääldigt söt!!! ♥ Ja det är de alla tre! ♥ 

Ja det var min återblick av 2020. Nu väntar jag med spänning på hur 2021 ska utveckla sig! Och det kommer du kunna läsa om här på bloggen framöver! Stay tuned!

God fortsättning på det nya året!

Anneli.

Inga kommentarer: