söndag 31 januari 2021

Åh nej! Ingen jäst!

Igår hade jag bestämt mig för att börja baka till min födelsedag meeen... så blev det inte! Men det var inte mitt fel! 😉 😛 Vi hade ingen jäst hemma (för det var kanelbullar jag tänkt börja baka) så jag skickade Käre Maken in till stan för att handla. Men han tog sån himla tid på sig så när han kom hem igen så var det dags att laga middag. Och sen orkade jag inte ta itu med nåt bak!
Men det betyder inte att jag satt på latsidan medan Käre Maken sprang på stan! 😊 Nä, jag sköljde nötter: 

500 g valnötshalvor, 
och 1 kg cashewnötter när jag ändå var i farten! 

Sen rostade jag dem lite lätt i ugnen!
Tur jag har varmluftsugn numera så jag kunde ta båda plåtarna på samma gång!

Efter 20 minuter i ugnen på 150 grader - med en omrörning av nötterna i halvtid - var de färdigrostade, men jag lät dem stå kvar i några timmar till på 50 grader och med luckan lite på glänt för det är viktigt att de verkligen blir helt torra rakt igenom, annars kan de börja mögla!

Undertiden nötterna var i ugnen malde jag rismjöl: 

Det här är min gamla trotjänare; ca 40 år gammal eller nåt! Sädeskvarnen är inte fullt så gammal, men nästan! Och ganska välanvänd, fast inte nu på rätt många år. 
Kom på att jag borde ta ett kort innan allt ris vart malt! Och det var i grevens tid som du ser! När jag kom på att jag skulle fota var nästan allting färdigmalt!

Jag malde inte så mycket rismjöl denna gång, men så här mycket blev det:
Det räcker till det jag ska baka till denna födelsedag!

Men baka var det! Kanelbullar!! Här har inte jag tid att sitta! Och svisch! så var hon ute i köket! 🙌

Anneli.

Inga kommentarer: