Visar inlägg med etikett odling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett odling. Visa alla inlägg

lördag 5 april 2025

Jag ber om ursäkt höll jag nästan på att säga...

men egentligen har jag inget att be om ursäkt för! OM jag hade bett om ursäkt så hade det varit för att jag inte bloggat på så länge vilket jag faktiskt har lite dåligt samvete för! Men jag har aldrig sagt eller lovat - vare sig mig själv eller nån annan - hur ofta jag ska blogga, utan snarare tror jag mig veta att jag har uttalat att jag bloggar när jag har nåt att säga, när orken tillåter. 

Att det varit tyst här så länge var inget jag hade planerat! Snarare tvärt om! Jag har ganska många saker jag vill blogga om och som jag tror att många av er kan vara intresserade av men orken var till att börja med inte med mig och jag har haft spännande saker för mig som tagit upp mycket av min tid, ork och engagemang men på en blogg nära dig 😎 kommer du om du vill kunna läsa om allt det! Men inte idag för detta blogginlägg är bara en "teaser"!

Det jag kommer att skriva om här i en snar framtid är en hel del av min hälsoresa och vilka spännande saker jag gjort för att förbättra den!
Odlingarna kommer snart att vara mycket i fokus, speciellt för Käre Maken! Hur mycket jag orkar påta i jorden återstår att se, men händer det nåt i mina odlingslådor så kommer jag att skriva och visa det här, det lovar jag!
Tarot fick jag för lääänge sen en förfrågan att kunde skriva om vilket inte blivit av - än! Men är ni fortfarande intresserade så ska jag nog få ihop ett blogginlägg om det också!
Healing är en annan sak som ligger mig varmt om hjärtat och där har jag också nåt rätt spännande att berätta för er!
Så håll utkik här så kommer det snart nya, spännande, inspirerande blogginlägg!
Här är en liten ledtråd till vad som kommer! (<- Klicka på ordet "ledtråd"!)
Om du prenumererar på bloggen så kommer blogginläggen direkt till din e-post så att du inte missar nåt! Bara ett tips! 😃

Annars så har jag hunnit fylla år igen och bjudit mina homies på kalas i sedvanlig ordning: 

(Jag fick inga klagomål i år heller..! 😉😋)
Käre Maken och jag hade vår 31:a bröllopsdag i förrgår! ♥
Pysslet i Logen här i byn har kommit igång - denna termin på onsdagar - och vi planerar att ha en utställning på våra alster längre fram i vår! Bildbevis på det kommer när det är dags!

Ja, som du märker kommer jag ha massor att skriva om så välkommen tillbaka till denna min blogg för att läsa om allt och titta på mina foton!

Kom gärna ihåg att det finns ett kommentarfält här under där du kan skriva kommentarer eller fråga om nåt är oklart t ex. 

Ja men då så! Då säger vi så så länge! På återseende - på en blogg nära dig! 😏😛

Anneli.

onsdag 18 september 2024

Potatisskörd och hemligheter

Sverige, vi har ett resultat! Båda mina odlingslådor som Käre Maken satte potatis i den 23 maj har grävts ur och det fanns potatis där under jorden! Inte så mycket och ganska små men väldigt fin! Så här såg det ut innan Käre Maken började gräva: 
Så här visset har det varit i flera veckor men vi tyckte inte att det var nån brådska att ta upp potatisen så den fick vara kvar ända till i tisdags! 
Käre Maken i full fart!
Självklart blev det en liten "action-rulle" inspelat också och här kommer den: 
Här är länken till videon så kan du gå in på youtube och titta på den om du vill:
https://www.youtube.com/watch?v=eol9S-mT7yk&ab_channel=AnneliSj%C3%B6gren 

I videon så lovar jag ju att jag ska visa hur mycket potatis det blev från de två odlingslådorna och fotobevis på det kommer här: 
Det här är från den sämre lådan och det blev inte så mycket som du kan se! Men i ärlighetens namn så grävde ju Käre Maken upp en av plantorna för några veckor sen för att se om det överhuvudtaget fanns nån potatis där under den vissna blasten och det var om jag minns rätt 5-6 potatisar som jag käkade upp innan jag kom på att jag kanske skulle ha fotat dem först... Så tänk dig 5-6 potatisar till i samma storlek i hinken, då har du hela skörden från låda nr 1! 

I låda nr 2 var potatisen lika liten (de flesta är som ett normalstort ägg ungefär) men lite fler till antalet och så här såg det ut i den hinken: 
Sammalagt var det ca 20 kilo potatis i de båda lådorna. Små potatisar är också potatisar och de var iallafall väldigt fina! De allra minsta potatisarna körde jag hela i airfryern till middag och det var riktigt gott! 

När jag ändå var ute och fotade så tog jag även kort på den tredje odlingslådan - den med sallad och lök i och där såg det ut så här: 
Helt övervuxen sallad! Löken plockade vi in för ett par veckor sen. Det var inte så många lökar med de som var smakade riktigt bra kan jag meddela! Så här många blev det: 
Det är så härligt att ha hemodlade grönskaker! Lite lyxigt på nåt vis! Jag är väldigt tacksam att vi bor så att vi kan odla en del av vår egen mat! ♥

Men här har jag inte tid att sitta! Jag har hemligheter på gång serru! Jag har lite att förbereda innan jag kan gå och lägga mig! Men det här hemliga jag ska göra; jag lovar att jag ska skriva om det här på bloggen lite längre fram! Men du kan få en liiiten ledtråd om vad det är: det har med min hälsa att göra! Men mer avslöjar jag inte idag! Du får titta in här igen om du är nyfiken! Gör det vettja! Och varför inte prenumerera på blogginläggen så får du dem direkt till din mail och slipper missa nåt! Bra idé! Bara gör't!

Anneli.

tisdag 30 juli 2024

Jag vet, jag vet...

... jag har inte skrivit ett enda blogginlägg på hela juli och här kommer jag i elfte timmen och tänkte få ihop nånting vettigt. Eller vettigt och vettigt... vi får se vad det blir. 

Förutom de vanliga gamla krämporna (som tyvärr varit sämre i några veckor - but let's not go there...) så har juli varit en rätt bra månad! Förutom när det varit för varmt... jag klarar inte för höga temperaturer!!! Om jag får bestämma så får det inte bli varmare än +24 grader - och då ska det helst blåsa så där lite skönt också! Meeen... det är inte jag som bestämmer vädret så det är bara att leva med att det blir som det blir! 

Vad har varit bra i juli då? Jo, bland annat att min schersmin blommade så vackert och doftade så helt fantastiskt!


Och att smultronen i min gamla odlingslott gett jättemycket bär! Det här fick jag till frukost en dag t ex: 
Mmmm... 😋 Sååå himla gott! Det finns fortfarande lite smultron att plocka men inte så många längre.

Nåt annat som varit bra denna månad är att Käre Sonen, den yngste, har varit här och hälsat på i några dagar! ♥ Men det blev tyvärr inga foton tagna!

Mindre bra är mina odlingar tyvärr! T ex potatisen; den ena lådan ser bra ut men den andra... jag vet inte vad som hänt! Ja, men kolla: 

Lådan till vänster ser ut som att den gett upp! Här en närbild: 
Vi har inte sett vad som finns under jorden än men antagligen är det lika dåligt där som ovan jord. Men vi låter båda potatislådorna stå ett tag till. Så länge det inte blir bladmögel så är det ingen brådska att gräva upp ev potatis.

Tomatplantorna blev det inga kort tagna på men det är lika bra det för så dåliga som de ser ut så lär det inte bli nåt av dem! Det är inte tomatplantornas fel - det är Käre Maken och jag som inte orkat ta hand om dem! Se la vie, se la vie!

Av de tre Hokaidopumpafröna jag satte så var det en som kom upp. Den planterade Käre Maken i en kruka så att vi kan ta in den när det varnas för frost. Men den stackars plantan är det inte mycket bevänt med heller. För lite vatten? För mycket vatten? Din gissning är lika bra som min! Så här ser den ut: 


Sist kommer ett kort på sallads- och lök-lådan: 
Här ser det inte alltför roligt ut heller, MEN; det är för att Käre Maken har sett rådjursklövsavtryck i lådan! 😱 Rådjur har alltså hoppat in i lådan och klivit omkring vid ett flertal tillfällen, så det är nästan ett mirakel att det växer nåt där överhuvudtaget! 

Ja, det här med att odla... det är nästan som att spela på lotto - fast lite bättre odds! Men man vet aldrig hur det blir förrän efteråt! 

Nu har jag kommit till slutklämmen på detta blogginlägg! Hur vettigt det blev får du som läsare avgöra! Jag signar ut nu iallafall och går och vattnar krukväxterna i Da House och sen ska jag laga middag!

Ha det så bra alla där ute i syberspace! Ha en riktigt fin augusti och så ses vi när vi ses! Bl a en uppdatering av odlingarna kommer att komma lite längre fram!

Anneli.

onsdag 19 juni 2024

Odling och Midsommar 2024

Jaa du... Här blir det inte många barn gjorda som en god vän till mig brukar säga. Jag vet ärligt inte hur man kan leva när man är så trött och slut som jag är hela tiden!
Min endokrinologdoktor "Dr P" är allvarligt orolig för mig sa han (igen...) när jag var på läkarbesök hos honom förra måndagen.
Igår när jag var på Falu lasarett på ögonmottagningen (för fjärde gången i år!) och gjorde massa olika undersökningar (olika syntest, ögonbottenfotografering och tryckmätning av mina ögon bl a) och sen fick prata med en ögonspecialist så fick jag både bra och inte så bra besked... Jag ska inte tråka ut dig med detaljerna men summa sumarum så är det ingenting akut och just ingenting har förändrats sen i januari som tur är. Men jag fick två sorters ögondroppar utskrivna - en mjukgörande och fuktighetsgivande och en mer medicinsk som ska minska trycket bakom ögonen. 
Jag "hör" vad de som känner mig tänker och undrar: "Kommer hon verkligen att ta medicindropparna"? Jag må vara en motvallskäring av rang men ibland så bestämmer jag mig för att lyda doktorn och det här är ett av tillfällena! (Nu riktigt "hör" jag min ärkepolare C's ljudliga suck av lättnad! 😜😂 ) Käre Maken är in till stan i skrivande stund för att hämta mediciner på apoteket till mig; ögondropparna och Thacapzol (för sköldkörteln)!

Ja, ja! Jag ska inte tråka ut dig med mina krämpor längre! Det är som min mamma brukade säga: "Man blir inte frisk av att prata om sina sjukdomar"! Kan bara tillägga lite snabbt att jag går fortfarande hos Homeopat och min förstorade sköldkörtel har faktiskt blivit lite mindre! 😃 Och så har jag lovat Dr P att jag åtminstone ska prata med en kirurg om det här med att operera bort sköldkörteln (som "alla" läkarna tycker att jag ska göra).

Anledningen till att jag skärpte till mig och skrev ett blogginlägg idag är för att önska alla mina bloggläsare en riktigt fin Midsommar och för att visa lite foton från mina små odlingar! Jag börjar med ett rykande färskt foto på några av smultronplantorna i gamla odlingsplätten: 

Det är några små kart men inga mogna smultron än.

Den 29 maj var jag ute och fotade lite för då hade precis några potatisplantor tittat upp i pallkragarna och jag hade tänkt att skriva ett blogginlägg om det. Men det sket sig... 😴😴😴 Men för jämförelse kan jag visa ett foto på hur det såg ut då: 

och hur det ser ut idag, precis 3 veckor senare. Det har det hänt lite kan jag säga! Nu ser ut så här: 
Det tog sig efter regnet kan man säga! Och apropå det så vill jag säga att det här vädret vi har haft de senaste veckorna har varit perfekt för odling; ömsom sol ömsom regn, inte för kallt, inte för varmt! En odlares våta dröm kan man nog säga faktiskt! Vi får hoppas att det håller i sig!

I "lök och salladslådan" ser det ut så här: 

Inte så myckat att skryta om än så länge men sommaren har ju just börjat så det finns hopp om en bra skörd! 

Förutom sparris som jag visade i förrförra blogginlägget så har vi (läs: Käre Maken) just skördat den första rädisan nere från stora landet: 

och den tänkte jag mumsa i mig så fort jag har postat detta blogginlägg! 😋
Vid närmare eftertanke så ska jag nog skynda mig att posta detta blogginlägg för jag blev väldigt sugen på rädisa helt plötsligt! 😉

Ja men, då ses vi när vi ses nästa gång! Ha nu en fantstiskt fin midsommar, ta det lugnt med spånken (alkohol) och gör ingenting som jag inte skulle gjort! 😜😎

Anneli.

onsdag 15 november 2023

Jag gick igenom besiktningen...

... med bara en enda etta! 😏 

Jo men alltså... så här var det: 
Som jag skrev i förra blogginlägget så skulle jag ju ta nya blodprover som i fredags och gå på läkarbesök igår. Och så blev det. 
Läkarbesöket igår gick strålande! Jag gillar verkligen min läkare! Trots att han inte förstår det här med Homeopatmedicin och inte alltid håller med mig så är han väldigt respektfull och lyssnar tålmodigt när jag förklarar hur Homeopatmedicin fungerar, hur jag tänker och varför jag väljer att göra som jag gör. Fick han som han ville så skulle jag låta operera bort sköldkörteln, börja ta Levaxin och så skulle alla mina problem vara borta! Ja, inte alla kanske... men de som har med sköldkörteln att göra! 😊 Meeen... motvallskäringen Anneli har en annan plan! Jag vill ju bli frisk "på riktigt" - alltså utan att vara beroende av att ta mediciner! Jag är helt och fullt övertygad om att kroppen kan läka sig själv om den får rätt förutsättningar! Problemet är bara att hitta de där rätta förutsättningarna... 
Maten är en stor och viktig del och jag kunde leva nyttigare än vad jag redan gör... men som det är nu så har jag ingen energi till det. Men maten är inte allt! Lika viktigt som vad man stoppar i sig är hur man mår psykiskt och emotionellt! Jag tror det är jätteviktigt att skratta och har roligt och att vara positiv och känna tillförsikt inför livet och framtiden! På de områdena gör jag så gott jag kan och är ganska duktig på det om jag får säga det själv! Men... jag har en STOR pågående sorg... den som gjorde så jag inte orkade blogga på min ursprungliga blogg Anneli In Da House. Denna sorg har jag haft i ganska precis 7 år nu och det har inte blivit bättre... snarare tvärtom. 😢 Men det är ingenting jag kan göra nåt åt tyvärr. Bollen ligger nån annansans. Så det är vad det är och jag får bara leva med det och göra så gott jag kan. Och det gör jag! Jag har alltid haft nära till skratt och bus och verkar tack och lov inte vara benägen till att bli deprimerad. Dessutom har jag en benfast tro på att allting har en mening och den tron hjälper mig att stå pall för det mesta! I'll be fine!

Men "besiktningen" var det ju! När jag var hos min doktor igår - vi kan kalla honom för "Doktor P" (för "Käre Doktorn" känns... hmmm... inte helt rätt att kalla honom... 😂 ) så förklarade han mina provsvar för mig. T.ex: mitt blodvärde hade gått upp från 114 i somras (efter allt näsblödande) till 138 nu. Mina bloddepåer hade gått upp från 7 i somras till 11 nu (vilket är lågt men inom referensvärdet). Levervärdena var finfina (minns inte siffrorna) och mitt hjärta slår så lugnt och fint så! Det enda är mina sköldkörtelvärden... men de är inte allarmerande höga nu längre! T4 är faktiskt inom det normala: 19 (referensvärde: 11-23) men T3 är fortfarande lite förhöjt; 10 (referensvärde: 3,5-6,5). Så på det hela taget är det rätt Ok. Trött som tusan är jag ju fortfarande men enligt Doktor P är det inget konstigt med tanke på utbrändhet, sköldkörteln och helt vansinnig dygnsrytm. Men som det verkar så får världen dras med mig ett tag till! 😁

Och nu över till nånting helt annat! Jag har glömt bort att berätta hur det gick med odlingen i somras - den som växte nere i Käre Makens stora land! Där hade jag ju kronärtskockor och hokaidopumpa på tillväxt! Av kronärtskockorna blev ingenting! Inte ens en tillstymmelse till kronärtskocks-knopp hann det bli innan frosten! Hokaidopumporna fick en chock när de blev utplanterade! Fast jag hade härdat dem innan så tappade de alla blad och fick börja om från börja igen. Men en ynka liten pumpa hann det trots allt bli! Den har legat på en köksbänk sen Käre Maken tog in den nån gång i månadsskiftet september-oktober men först idag tog jag kort på den och här kommer det: 

För att vara en pumpa så är den pytteliten! Som en grapefruit ungefär! Jag borde ha ställt en tändsticksask brevdvid som jämförelse men det tänkte jag inte på när jag fotade.
Den är lite söt tycker jag! Jag vet inte om den går att äta men jag hade tänkt att se om det går att göra pumpasoppa på den. Hoppas det!

Men det här är allt för idag! Ha det så bra alla mina kära bloggläsare!

Anneli.

fredag 29 september 2023

Mer potatis och så har jag klippt mig!

Äntligen fick jag en dag med lite lugn och ro! Det här blogginlägget har jag försökt att få till sen i söndags då Käre Maken tog upp min potatis i den andra odlingslådan men det har varit nåt hela tiden! Men här kommer nu mitt nya blogginlägg till slut! 

Som sagt; nu är all min potatis skördad och självklart har jag både fotat och filmat! Jag hade ju gissat på (och trott) att denna odlingslåda skulle överträffa den första odlingslådan i antal kilo potatis men tji fick jag! Det blev mindre - fast de fick stå kvar i jorden nästan 2 veckor längre. 
I blogginlägget från den 30/6 skrev och visade jag hur det såg ut i potatislådorna och där ser man att den låda som Kära Maken grävde ur nu, där växte det inte lika bra som i den första lådan. Men jag tyckte det såg ut som att den tog fart efter regnet men tydligen inte lika bra som jag hoppats och som det såg ut med tanke på all blast. 

Men här kommer lite fotobevis: 

Käre Maken i högform!

En närbild: 

Här fanns både stora och små potatisar! 

Mer potatis: 

Detta var de sista potatisarna i lådan!

Men hur mycket potatis blev det då? Jo, så här mycket: 

1 stor hink potatis!

Så, vad vägde dessa jordpärer då? Jo, ganska precis 10,5 kilo! Det är 5½ kilo mindre än i förra lådan men man får vara glad för det man får! 26,5 kilo potatis i 2 odlingslådor är inte fy skam! Särskilt inte när man betänker att de började som ca 4 kilo potatis! 😃

Vill du se en video på hur det såg ut när det begav sig så har du den här: 
https://www.youtube.com/watch?v=aYJ4Lm0gIHQ&ab_channel=AnneliSj%C3%B6gren

Jaha, och så var det det där med att jag klippt mig... Nån som vill se? Käre Maken tog både före- och efterbilder! Ok då! Här kommer före-bilden: 
Och här kommer efter-bilden: 
Jag brukar alltid ångra mig när jag klippt mig men det gör jag inte denna gång! Jag var rätt trött på de där sista decimetrarna som blev bortklippta; de var så tunna och slitna! Nu lär det ta ett år eller två tills nästa hårklippning - jag är inte känd för att gå till frissan i ur och skur! Tur det för det har blivit himla dyrt att klippa sig! 740 spänn betalade jag denna gång. Ja, ja. Nu är det gjort! 

Det här är allt för denna gång! Tills nästa gång: lev väl och var snälla mot varandra! 😇

Anneli.

fredag 28 juli 2023

Honey, I'm back!

Ja men kolla! Jag är tillbaka! 😃 

Jag har tänkt att skriva detta blogginlägg sen nån gång i förra veckan men nånting har kommit emellan hela tiden! Förutom min gamla vanliga trötthet har det bland annat varit telefonsamtal, blodprovstagning på lasarettet, kompisar på besök och fler telefonsamtal varav ett var ett "litet kort" samtal med min kära kompis C i Stockholm på dryga 5 timmar! 😏 Japp! Vi kan prata båda två och verkar alltid ha mycket att avhandla! 😄
Men... jag tror att den högsta tröskeln att komma över för att få till det här blogginlägget är det faktum att jag har en "ny" dator (ny för mig men skänkt av min äldsta son) och den har inget redigeringsprogram för foton. Jag har nämligen varit ute i trädgården och fotat mina odlingar och ibland vill jag beskära, ljusa upp eller få till bättre kontrast på mina foton och det kan jag alltså inte göra i den här datorn jag sitter vid nu. Så när jag vill redigera foton får jag först lägga in dem i min gamla trotjänare - alltså min gamla laptop - redigera dem där, lägga över fotona på ett externt minne och sen föra över dem till nya datorn och det innebär en del flyttande på sladdar dessutom så jag orkade inte göra allt det förrän igår kväll! 
Om nån har tips på ett bra redigeringsprogram som jag kan ladda ner så tipsa mig gärna genom att skriva i kommentarsfältet längst ner i blogginlägget! 

Men foton var det och här kommer de. De togs i måndags så det har nog växt lite till i odlingarna men jag orkar inte gå ut och ta nya foton och göra om samma procedur med redigeringen så du får hålla till godo med de jag har! Jag lovar att försöka skärpa mig och ta nya foton "i modern tid" för att visa här på bloggen! Men här kommer fotona:

Beskåda den första mogna lilla tomaten från busktomatplantan! Sen fotot togs har jag plockat (och ätit) ytterligare en! 
Busktomat.

Nästa lilla planta är snackpaprikan: 
Här är ingenting moget än som du ser. 

De två vanliga tomatplantorna har en del tomater men inget moget än:
De har fått lite för mycket vatten pga allt regnande så de ser inte så glada ut men Käre Maken ställde dem närmare väggen, delvis under tak så de ska hinna torka ut lite. 
Här ser man lite tomater som är på gång. Den som ser gulast ut (men kommer bli röd) är snart redo att plockas!
Sen har vi odlingslådan med olika salladssorter. Där växer det så det knakar! Jag plockar av lite sallad nästan varje dag men det syns knappt! 
I de två andra odlingslådorna frodas potatisen och växer så den knakar den med! 
Innan regnet kom såg det ju lite si och så ut bland potatisen. Vissa plantor var mindre och ljusgrönare än de andra och jag förstod först inte varför. När regnet kom så sa det bara kaa-boom och så sprakade det till i lådorna och växte så fort att man nästan kunde se hur det växte och nu tror jag att alla potatisar Käre Maken och jag satte har kommit upp och växt till sig! Ja, vad som är under jorden vet vi ju inte förrän till hösten med det ser onekligen lovande ut!

Den självsådda potatisen i den gamla odlingsplätten frodas den med: 
Ingen av potatisplantorna har börjat blomma än men har knoppar så det är på gång!

Kommande foton är liiite färskare än de föregående; i onsdags bad jag Käre Maken att fota lite nere i stora landet så det gjorde han. 
Så här stora har kronärtskockorna blivit: 
Och pumporna som nästan dog av shock när de blev utplanterade har börjat blomma igen: 
Hokaidopumpa.
Förutom allt det här så har jag även ätit flera nävar smultron från gamla odlingsplätten och fler är på gång: 
Det syns kanske inte så mycket smultron på fotot här ovan men tro mig; de är där! 😋

Vi fick inte så mycket jordgubbar från stora landet i år (heller...) men den plantan jag fick av min "bonusdotter" Adalet har gett några stycken och fortsätter att ge: 
Jag kan inte ens påstå att jag direkt har tagit hand om denna jordgubbsplanta! Jag ställde bara ut den på gräsmattan i sin kruka och sen har solen och regnet gjort resten! Ibland är det lätt att odla! 😉

Men nu har jag slut på (nästan) nytagna foton och ber att få återkomma när jag har fler och/eller nåt jag vill skriva om! Ha en riktigt trevlig helg!

Anneli.

måndag 5 juni 2023

Hälsouppdatering + odlingsnytt

Ja men då så! Här kommer nu den utlovade hälsouppdateringen! Det är inte så spännande som det kanske låter men lite händer det ju. Den största förändringen är att jag äntligen hittat en ny Homeopat som jag hittills träffat en gång. Jag vet inte om jag får skriva hennes namn så jag gör inte det.

Så här är det: eftersom jag är så vansinnigt trött hela tiden så tar det mig så lång tid att "få tummen ur" och ringa och boka tider t ex. Så även nu med den nya Homeopaten. 
Min gamla Homeopat Renée hade berättat för mig att hon hade kontakt med en annan Homeopat som hon eventuellt skulle ha nåt samarbete med och när jag äntligen nån gång i slutet på februari/början på mars(?) ringde upp Renée och hörde med henne om hon skulle vilja fråga den nya Homeopaten om de kunde ha ett samarbete om mig så lovade hon att ringa och fråga och sen återkomma till mig. På den vägen är det! 

Den 25 april åkte Käre Maken, Renée och jag till den nya Homeopaten för en första konsultation. Vi var där i 2½ timmar(!!!) och under den tiden fick jag tusen frågor om allt från min barndom till olika sjukdomar och olyckor jag genomgått under åren till hur jag är som person till vad jag gillar att äta och vad jag avskyr att äta till... ja, som sagt; tusen frågor! En grundligare anamnes (sjukdomshistoria) har jag aldrig varit med om att nån har gjort på mig! (Jämför det med att gå till doktorn... Just sayin'). 😖😒😧

Trots den gedigna utfrågningen fick jag ännu fler frågor på min mail några gånger men till slut hade hon bestämt sig för vilket Homeopatmedel jag skulle få och det blev: 

Mercurius solubilis Hahnemanni D12.

Den 15 maj damp burken ner i brevlådan och jag kunde äntligen påbörja en ny omgång Homeopatmedicin! 
Idag tog jag 22:a dosen och jag kan rapportera att jag känner väl ingen mirakulös förändring men att trycket jag har haft i mina ögon har släppt, vilket är väldigt skönt! Men; mina sköldkörtelvärden verkar börja krypa neråt! Det är liiite tidigt att avgöra än för jag har bara hunnit ta ett blodprov sen jag började med Mercur (efter att jag ätit den i 12 dagar. Eller 11 egentligen... Jag hade inte hunnit ta den innan blodprovet kom jag på) så det är för tidigt att avgöra hur mycket Mercur har påverkat mig än så länge.
Jag äter dessutom fortfarande skolmedicinen Thacapzol i låg dos (2 tabletter/dag) vilket tvingar ner sköldkörtelvärdena men med Homeopatmedicinens hjälp hoppas jag kunna trappa ner och slutligen helt sluta med Thacapzolen och faktiskt LÄKA min sköldkörtel - nåt som ingen skolmedicin i världen kan göra! Skolmedicin kan bara trycka ner och/eller maskera symptom men det botar inte! Det kan däremot Homeopatmedicin göra om man hittar rätt medel i rätt potens och dos och ger det den tid som behövs (vilket är väldigt individuellt). 

Nu gör jag som loppan och lever på hoppet! På fredag ska jag till Avesta Lasarett och ta nytt blodprov och det känns riktigt spännande! Jag vet inte när jag får tillgång till provsvaret men när jag gör så lovar jag att rapportera till en blogg nära dig! 😛

Över till Odlingsnytt:

Det blev lite förändring från det jag planerade och skrev om i förra blogginlägget. Vi (läs: Käre Maken) flyttade det ena odlingslådan så som jag skrev men; istället för att sätta potatis i den ena och ha pumporna i den andra så "råkade" det bli potatis i båda lådorna. Jag hade väl otur när jag tänkte där... 😜 Nu får Käre Maken göra plats nere i stora landet till pumporna! Eller om jag använder tre av mina odlingssäckar... fast då måste vi köpa mer jord...Hmmm... vi får se hur det blir!
Iallafall: I den första lådan satte Käre Maken fast potatis, närmare bestämt 21 stycken. 

Dessa potatisar kom från en oöppnad 2-kilos påse ekologisk köpepotatis så nu vet jag inte bara antalet nerpetade potatisar utan även vikten av dem vilket ska bli kul att jämföra med vad som grävs upp i höst! Vad jag däremot inte vet är vilken sort det var... Nånting på G... tror jag... 😕 Äsch! Det kvittar! 😌
Käre Maken hämtade mer jord för att täcka potatisen... 
och medan han roade sig med det... 
petade jag ner 23 av våra egna sättpotatisar som är av nån mjöligare sort (vilken det nu är...) 
Käre Maken klagade lite på att jag inte satte potatisen i fina rader (som man tydligen "ska") men rebellen Anneli gör som hon vill och det brukar bli bra ändå! 😂 Hur mycket dessa potatisar väger har jag inte en susning om! De var dessutom mindre än den fasta potatisen i den första lådan så här kan jag bara jämföra antalet potatisar när vi skördar dem. Det får gå det också! 😊
Men jag kom på att det är bra att det blev potatis i båda lådorna och att det är fast i den ena och mjölig i den andra! Det går åt rätt mycket potatis i vårt hushåll och nu blir det lättare att välja sort beroende på om jag ska göra potatismos eller potatissallad t ex. Fast jag är inte så kinkig med det egentligen... men nu KAN jag välja till skillnad från förut när jag bara petade ner vilka sättpotatisar som helst lite huller och buller och alla hamnade i samma hink vid skörden! Jag gillar att ha valmöjlighet! 😎

Ja men då så! Då säger vi väl så för denna gång! Håll koll för fler uppdateringar, för rätt som det är dyker de upp! 😄 ♥-ligt Välkommen tillbaka hit!

Anneli the rebel.

måndag 17 oktober 2022

Summa summarum

Åh hej å hå va tiden går! Ett nytt blogginlägg - det var inte igår! Men här kommer det nu; den sista uppdateringen av min potatisskörd för i år!

Som du kunde läsa i förra blogginlägget så lämnade Käre Maken och jag 7 av de 8 odlingssäckarna med potatis orörda. Hösten har hittills varit ganska mild så det var ingen brådska att få upp dem. Men för en dryg vecka sen tyckte vi ändå att det var dags! Odlingssäckarna fick trots allt stå längre än vad vi tänkt oss men nån gång måste de ju tömmas! Så söndagen den 9 oktober skred vi till verket! Här kommer bildbevis på det: 

Käre Maken i full gång!

Jo då! Det fanns potatis under blasten i de resterande 7 säckarna också! Dock måste jag säga att liiite besviken på skörden blev jag... Med tanke på att de här potatisarna fick stå ca en månad längre än vi planerat så hade jag hoppats på att de skulle ha växt till sig lite mer och lite fler men icke! Men man får vara glad för det som blir - och det blev jag! 

Ur de 7 odlingssäckarna fick vi upp 6,5 kg potatis så nu ska vi räkna lite: 6,5 kg på 7 säckar betyder att det blev straxt under 1 kilo potatis i varje säck. I varje säck hade vi satt vi 4 potatisar. Det betyder att av varje satt potatis blev det 232 g nya potatisar. 

Om vi jämför det med potatisen som växte i landet så ser det ut som följer:
I landet satte vi 12 potatisar och vi grävde upp 10,5 kg (11,5 kg skrev jag i förra blogginlägget men ca 1 kilo var ju från en av odlingssäckarna så jag drog av det nu för att det skulle bli en rättvis jämförelse). Det betyder att varje satt potatis i landet blev till 875 g ny potatis! Det är nästan 4 gånger bättre resultat än i odlingssäckarna! 
6,5 kg prima ekologisk potatis!

Betyder det att jag kommer ge upp att odla potatis i odlingssäckar? Nej, faktiskt inte! Jag ger inte upp så lätt och jag har insett att det går att göra bättre! 
De fel vi gjorde i år var att inte vattna tillräckligt ofta och inte fylla på med jord tills hela säckarna var fulla. Att säckarna inte var fulla med jord gjorde så att kanterna vek in sig så när det regnade så kom det inte in så mycket av vattnet utan det mesta rann utmed sidorna och ner på gräsmattan. 
Potatis växer dessutom utmed stammen. Det blir nya rötter hela vägen upp till jordytan, så ju högre jorden går upp på stammen desto fler potatisar kan det bli! Så på't igen nästa säsong! Gör om, gör rätt! Dessutom ska jag testa att bara sätta 2 potatisar i varje säck för att se om det gör nån skillnad. Men det blir nästa år det!

För att avsluta redovisningen av odlingsår 2022 så ska jag visa två foton på årets roligaste potatisar från min odling! Här kommer det första: 
Och här kommer det andra: 
Och med det avslutar jag detta blogginlägg! Vi ses när vi ses!

Anneli.