måndag 17 oktober 2022

Summa summarum

Åh hej å hå va tiden går! Ett nytt blogginlägg - det var inte igår! Men här kommer det nu; den sista uppdateringen av min potatisskörd för i år!

Som du kunde läsa i förra blogginlägget så lämnade Käre Maken och jag 7 av de 8 odlingssäckarna med potatis orörda. Hösten har hittills varit ganska mild så det var ingen brådska att få upp dem. Men för en dryg vecka sen tyckte vi ändå att det var dags! Odlingssäckarna fick trots allt stå längre än vad vi tänkt oss men nån gång måste de ju tömmas! Så söndagen den 9 oktober skred vi till verket! Här kommer bildbevis på det: 

Käre Maken i full gång!

Jo då! Det fanns potatis under blasten i de resterande 7 säckarna också! Dock måste jag säga att liiite besviken på skörden blev jag... Med tanke på att de här potatisarna fick stå ca en månad längre än vi planerat så hade jag hoppats på att de skulle ha växt till sig lite mer och lite fler men icke! Men man får vara glad för det som blir - och det blev jag! 

Ur de 7 odlingssäckarna fick vi upp 6,5 kg potatis så nu ska vi räkna lite: 6,5 kg på 7 säckar betyder att det blev straxt under 1 kilo potatis i varje säck. I varje säck hade vi satt vi 4 potatisar. Det betyder att av varje satt potatis blev det 232 g nya potatisar. 

Om vi jämför det med potatisen som växte i landet så ser det ut som följer:
I landet satte vi 12 potatisar och vi grävde upp 10,5 kg (11,5 kg skrev jag i förra blogginlägget men ca 1 kilo var ju från en av odlingssäckarna så jag drog av det nu för att det skulle bli en rättvis jämförelse). Det betyder att varje satt potatis i landet blev till 875 g ny potatis! Det är nästan 4 gånger bättre resultat än i odlingssäckarna! 
6,5 kg prima ekologisk potatis!

Betyder det att jag kommer ge upp att odla potatis i odlingssäckar? Nej, faktiskt inte! Jag ger inte upp så lätt och jag har insett att det går att göra bättre! 
De fel vi gjorde i år var att inte vattna tillräckligt ofta och inte fylla på med jord tills hela säckarna var fulla. Att säckarna inte var fulla med jord gjorde så att kanterna vek in sig så när det regnade så kom det inte in så mycket av vattnet utan det mesta rann utmed sidorna och ner på gräsmattan. 
Potatis växer dessutom utmed stammen. Det blir nya rötter hela vägen upp till jordytan, så ju högre jorden går upp på stammen desto fler potatisar kan det bli! Så på't igen nästa säsong! Gör om, gör rätt! Dessutom ska jag testa att bara sätta 2 potatisar i varje säck för att se om det gör nån skillnad. Men det blir nästa år det!

För att avsluta redovisningen av odlingsår 2022 så ska jag visa två foton på årets roligaste potatisar från min odling! Här kommer det första: 
Och här kommer det andra: 
Och med det avslutar jag detta blogginlägg! Vi ses när vi ses!

Anneli.

Inga kommentarer: