fredag 30 juni 2023

Så kom då äntligen regnet + en överraskning!

Varning för många foton! 😛

Det var en himla tur att Käre Maken "lurade" ut mig igår för att fota odlingarna för idag kom äntligen regnet! Hur välbehövligt detta regn än är så är det inget roligt att gå ut och fota i det! Men ibland ska man ha tur med vädret också! 😌

Så... vad ska jag visa först? Potatisen kanske? Oki! Då kommer det bilder på den först. Det här är den mjöliga potatisen som jag satt av vårt eget utsäde. Varför de kommit upp så olika och med vissa med blekgröna blad har jag ingen aning om. Men det är tidigt på säsongen så mycket kan och kommer att hända!

Den fasta potatisen som var från köpe-potatis och som hade jättelånga groddar ser bättre ut: 
Det verkar inte som att riktigt alla potatisar kommit upp men som sagt; det är tidigt på säsongen än! 

I den tredje odlingslådan/pallkragen satte jag olika sorters sallader och spenat och så här ser det ut i den: 

Även här kommer det upp väldigt ojämnt men olika sorter tar nog olika lång tid på sig antar jag. Och så har det ju varit sååå torrt! (Fast Käre Maken har vattnat nästan varje dag men det är inte samma sak/lika bra som regn...)
Längst till höger i bild är det kinakål och den har då kommit upp med besked! Jag antar att vi måste gallra där snart för kinakål behöver rätt mycket utrymme runt sig. Sen bredvid kinakålen och vidare åt vänster har vi: spenat, isbergssallad, lollo rossa, plocksallad och babybladsblandning. Det ser inte så lovande ut för vissa av dem men vi får se om de tar sig nu när det äntligen regnar. 

Käre Maken köpte ju två tomatplantor till oss och sen köpte han en till - som det blir små cocktailtomater på - plus att han köpte en liten snackpaprika-planta. Dessa fyra står numera utanför vardagsrumsfönstret: 

Den minsta plantan är snackpaprikan. Den ser inte mycket ut för världen men det är redan små, gröna paprikaämnen på den! Och alla tomatplantor har omogna tomater + mer blommor så om vädrets makter sköter sig så kommer det att bli en hel det tomater på dem!

Sen tänkte jag att jag skulle fota min lilla självsådda smultronodling också så det gjorde jag: 

Jag har redan ätit en liten näve mogna smultron och fler är på gång! 😋 
När jag stod där och fotade såg jag helt plötsligt nånting annat som självsått sig i min gamla odlingsplätt! Ser du vad det är? 
Titta i nedre högra hörnet! Ser du vad det är? Det är en potatis som måste ha blivit kvar förra hösten när Käre Maken grävde upp potatisen som växte där då och som har överlevt vintern och nu bestämt sig för att växa! 😂 Naturen är fantastisk! Vilken växtkraft och livsvilja! Och vilken överraskning! 😄

Fotona som Käre Maken tog nere på stora landet då? Jo de kommer här! Först ett foto på två av kronärtskockorna: 

De verkar växa väldigt långsamt men alla 8 som Käre Maken planterade har än så länge överlevt - trots torkan och värmen!

Två av tre Hokaidopumpor ser ut att trivas: 

De här två är de finaste! 
På det här tredje fotot - taget uppifrån - ser man att den tredje pumpan inte växt lika bra som de andra två: 
Men de lever iallafall alla tre! Men när Käre Maken planterade ut dem fick de tydligen en chock och höll på att dö! 😱 Alla blommorna dog och de flesta bladen gulnade men nu har de hämtat sig iallafall och börjat växa igen och som jag redan skrivit tidigare; än är det tidigt på säsongen! Mycket kan och kommer att hända! Men vad? Häng med här på bloggen så kommer jag att uppdatera om det (och annat) lite då och då.

Nu ett sista kort på odlingarna för denna gång; ett kort som Käre Maken tog igår på stora landet där man ser hur himla torrt det var: 

Tack och lov för regnet idag! Hittills har det kommit ca 7 mm men förhoppningsvis kommer det mer för det behövs verkligen!

Men då så! Då har du fått en liten uppdatering om de Sjögrenska odlingarna 2023! Men innan jag avslutar detta blogginlägg så tänkte jag bara visa foton på våra pioner som jag tog igår när jag ändå var ute och fotade det andra!
De rosa pionerna blommar alltid först och dessa är nästan redan överblommade: 

Den röda pionen har inte så många knoppar i år men den första har just slagit ut: 
Den vita pionen har många knoppar men ingen som riktigt slagit ut än. Men det är på G! 
Och med detta avslutar jag detta blogginlägg! Ha en riktigt trevlig helg!

Anneli.

Inga kommentarer: