fredag 2 juni 2023

Jag blir gaaalen X 2 + odling 2023

När jag trodde att jag inte kunde bli mera galen än vad jag redan är... så blev jag det!  😝😬

Jag tar det i kronologisk ordning:
I förra blogginlägget skrev jag ju att jag skulle iväg på målarcirkeln i Logen här i byn.
Tror du att jag kom iväg? Nix! (Och inte veckan efter heller!) 
Jag hade packat det jag skulle ha med mig och skulle bara in på toa innan jag skulle åka men... jag började tok-blöda näsblod - för andra gången den dagen! 😞 Så var den dagen förstörd... 😢 
Jag har kommit in i en sån där "blödar-period" igen - vilket var flera år sen sist! 
För dig som inte vet så har jag i hela mitt liv haft perioder när jag har helt oprovocerat börja stört-blöda näsblod och jag har kopplat det till stress och för lite sömn. Men nuförtiden sover jag ganska bra (om än på helt sjuka tider...) och stressen har ju minskat drastiskt sen jag blev förtidspensionär 2015... så varför nu? Ja... jo... Jag har ju mer stress i mitt liv igen... Allt stöket i o m köks- och tvättstugerenoveringen och all försening (återkommer till det) gör mig galen! Jag är så trött på att vi aldrig får ordning här nån gång! Jag är så trött på att hela tiden behöva leta efter olika saker jag behöver därför att det ligger i en kartong nånstans eller på en "tillfällig plats" som egentligen inte är logisk! Jag tror att det stressat och stressar mig mer än vad jag vill erkänna... 😩 Och de här störtblödnings-episoderna gör mig såå trött och slut! Som om jag inte redan är trött och slut ändå liksom... 😵 Så det är väl inte så konstigt att jag kommit in i en ny blödnings-episod just nu när jag tänker efter. Suck...

Iallafall: trots att jag har stört-blödit näsblod till och från i 3 veckor nu så mådde jag ganska Ok i tisdags och dristade mig att åka till Logen för att måla. Jag hade ju redan missat de två föregående målarcirklarna och ville verkligen inte missa en till! Så tisdag denna vecka - äntligen! - kom jag iväg! Det resulterade i två tavlor, nämligen den här: 

och den här: 
Inte mina bästa verk men roligt som tusan var det! 😄 Vi får se hur de torkar...
Tyvärr kommer det att vara uppehåll på målarcirkeln i två veckor nu. 😞 Jag som har längtat sååå himla mycket efter att kladda färg på canvasar! Men två gånger till ska det iallafall bli i slutet på denna månad och sen får vi hoppas att cirkeln drar igång igen till hösten. 

Och nu över till nästa grej jag blir galen på, nämligen köksrenoveringen! Ja, jag har ju redan varit in och nosat på det ämnet men här kommer senaste nytt:
Igår kom snickaren äntligen för att färdigställa köket. FÄRDIGSTÄLLA! Det betyder att det skulle ha blivit klart! Men som jag anar att du redan förstått så blev det inte klart. Inte det minsta! De nya luckorna som skulle ersätta de med fel nyans hade ännu mer fel nyans! Och det som behövdes för att göra kastrullskåpet användbart var felgjort så det gick inte att sätta in! Gaaaah!! Jag får fan krupp på det här!!! Köket skulle vara klart den 27 januari!!!
#*🔱^⨻⨳⧥♯➴∗ (= så fula ord att jag inte kan skriva dem här...)

Jag vet inte hur länge vi måste vänta på att få de nya luckorna och det som fattades till kastrullskåpet men nu kan det nästan kvitta... så här års är det så mycket att göra i trädgården och med odlingarna så Käre Maken kommer antagligen inte ha varken tid eller ork över till allt som behövs göras för att få huset i presentabelt skick förrän skörden är inne i jordkällaren nån gång i höst. 😴 Och jag... jag har varken orken, musklerna eller kunskapen att göra särskilt mycket själv... 

Men här orkar jag inte sitta och deppa längre så nu över till något mycket roligare nämligen: ODLING 2023!
Käre Maken har köpt virke och skruvat ihop inte en, inte två, utan tre(!) odlingslådor till mig! 😃 Min lilla odlingslott som jag haft utanför vardagsrumsfönstret nu i några år har blivit övertagen av smultronplantor och jag har inte hjärta att ta bort dem eller flytta dem nu när de blommar och verkar trivas så bra! 

Smultronodling är inte heller helt fel! 😋

Här kommer bildbevis på Käre Makens insats till mina odlingslådor: 

Här har han satt ut två av lådorna och håller som bäst på att förbereda underlaget i den mindre lådan. Det ska på ett varv plankor till på den sen så den blir lite högre och lättare att jobba i.
I den lådan som Käre Maken förberett underlaget i tänkte jag odla sallad, kryddor och rädisor men den högre lådan - den utmed husväggen - har vi beslutat att flytta på till ett annat ställe. Jag har bestämt att de två tomatplantorna vi har i krukor ska stå där vid husväggen istället och potatis - som jag tänkt att odla i en av de andra två odlingslådorna - ska ju inte växa nära tomater, därav flytten en bit bort. Foton på det kommer i ett annat blogginlägg. Mina pumpaplantor kommer jag förmodligen ha i den tredje odlingslådan och Kronärtskocksplantorna kommer få växa nere på stora landet där Käre Maken odlar. Det är soligare där och jag tror att kronärtskockor behöver mer värme och sol för att trivas och växa. Tror alltså... Varken Käre Maken eller jag har odlat kronärtskockor förut så vi får väl se hur det går! Vi har förallandel inte odlat pumpor heller men det är kul att experimentera och se vad som funkar var! 😁

Notera på de två sista fotona; stolen och tofflorna! Medan Käre Maken jobbade och slet satt jag på stolen, barfota, och tittade på, pekade och förklarade hur jag ville ha det. Jag älskar arbete! Jag kan titta på i timmar! 😜😛😂 Och så älskar jag att vara barfota och känna gräset under mina fötter! ♥

Nu har jag bestämt att det officiellt är sommar! Så det så! 🌞 Först kommer vi bara att behöva ta in tomat- pumpa- och kronärtskocksplantorna en förhoppningsvis sista gång, för i natt skulle det bli ganska kallt! Men sen ser det ut som att de kalla nätterna är över för denna gång så vi kan plantera ut plantorna där de ska vara! Vi håller tummar och tår!

Och med det avslutar jag det här blogginlägget! Men jag kan ju lämna en liiiten cliffhanger: det var länge sen jag skrev en hälsouppdatering; hur går det, vad gör jag o s v men det kommer! Vilken dag som helst! Håll koll här på bloggen och välkommen tillbaka! Och ha en riktigt trevlig helg! 😎

Anneli.

2 kommentarer:

tantista sa...

Det är verkligen oerhört stressande att "bo i kartong" och att "bo i resväska". Tänker på dom som flyttar från den ena andrahandslägenheten till den andra, dom brukar inte må något vidare, dom heller... 🥹 Målningarna är bra! För mig känns det som något som utspelar sig på botten av ett nästan bottenlöst hav - brrr, det är kallt där nere!

Anneli Sjögren sa...

Ja, det är verkligen stressande! Men jag har blivit så van vid det så jag har nästan inte tänkt på det på det viset... galet..!
Bottenlöst hav... ja det låter verkligen kallt!