torsdag 29 juni 2023

Minsta motståndets lag

Jag vet att jag skrev i förra blogginlägget att i nästa blogginlägg - d.v.s. detta - skulle jag visa mina odlingar men jag har inte orkat vara ute och fotat dem. Den här värmen... den är inte min bästa vän om vi säger så..! 😵 Värmen och (bl.a.) det faktum att jag efter drygt 5 veckors näsblödande var och varannan dag går på reserverna gör att det är "minsta motståndets lag" som gäller för mig! (Men jag har inte blödit nåt mer sen natten mellan lördag och söndag förrförra helgen så det är nog säkert att säga att det är över för denna gång!)

Men allt är inte pest och pina! Nä, det har ju varit tisdag igen och Målarcirkel i Logen! 😊 Som vanligt hann jag göra två tavlor + fixa till kanterna på de två tavlorna jag gjorde förra gången. Vill du se? Ok! Här kommer tavla nr 1: 

Den här blev lite "dramatisk" och nästan lite spöklik tycker jag! 

Tavla nr 2 blev helt annorlunda trots att jag använde exakt samma färger: 

Men förhållandet mellan alla färgerna var helt olika vilket förklarar den stora skillnaden på de två. 

Båda tavlorna är gjorda med samma teknik; en så kallad "wrecked ring pour". Så här på ett ungefär gjorde jag dessa "wrecked ring pours":
Först hällde jag på grundfärgen/glidfärgen och spred ut över canvasen. Sen tog jag mina olika färger och hällde en efter en, i olika lager, i en mugg som jag sen hällde över grundfärgen. Jag vippade runt canvasen lite utan att färgen gled över kanten och tog sen en grillpinne som jag "ritade" lite mönster och snirklar med och sen fortsatte jag att vippa runt färgen över kanterna och liksom sträckte ut färgen. Och resultatet är det du ser! 😊

De tavlorna som jag gjorde förra gången var förstås torra efter en vecka och jag målade kanterna lite där det inte runnit nån färg. Det syns inte direkt på fotot här under men om du vill kan du jämföra det våta, nymålade resultatet som jag visade i förra blogginlägget med detta foto där färgen är helt torr uppepå: 

När jag kommit så här långt i detta blogginlägg så "lurade" Käre Maken ut mig för att kolla på och fota mina odlingar och i detta nu är Käre Maken nere på stora landet och fotar mina pumpor, kronärtskockor och kanske nåt mer. När han kommer in ska jag kolla vilka foton som går att använda och redan imorgon (om inga oförutsedda katastrofer inträffar) ska jag skriva ett nytt blogginlägg och visa dig vad som växer i de Sjögrenska odlingarna! Men här och nu avslutar jag detta blogginlägg! 
Välkommen tillbaka!

Anneli. 

7 kommentarer:

tantista sa...

Vi ser på din konst med samma ögon - jag tyckte också (redan innan jag läste) att jag såg fantomer och gastar i den översta. Och en Batman eller två, hihi!

Anneli Sjögren sa...

Hahaha!! Ja, den är lite speciell! Undrar om nån skulle vilja ha den hängande på sin vägg...? En hårdrockare kanske?!? :o)

tantista sa...

Vägg, you say? Du menar alltså att hårdrockare har väggar? Jag trodde dom sprang omkring vind för våg ute i skogen bara. 😁

Anneli Sjögren sa...

Ja du... dom och dom... JAG är hårdrockare och jag har väggar! Så jag är säker på att andra hårdrockare har väggar de också! Dessutom har vi hårdrockare inte tid att springa runt i skogen vind för våg! Det är för dålig internetmottagning där ute vilket försvårar att gå ut på youtube eller spotify för att lyssna på vår favoritmusik! :o) \m/

tantista sa...

Är påven katolik? Möjligen. Sover Dolly Parton på rygg? Sannolikt. Är Anneli hårdrockare? You bet your studded belt she is! Nog vet jag att du är hårdrockare - det är därför jag retas. 😝 Men jag kan sluta med det. Nemas. 😽 Ta gärna bort hela den här konversationen om du tycker det var fånigt.💟💟💟

Anneli Sjögren sa...

Nä, har tas inte bort nån konversation! :o) Jag kan också retas! :P
Enda gångerna jag har tagit bort nån kommentar är om det är från nåt "äckel" eller bot som bara vill få en att gå in på nån sida och liknande. Förutom det så vill jag ha bloggen helt organisk så som det faller sig! :o)
♥ ♥ ♥

tantista sa...

❤ ❤ ❤