Visar inlägg med etikett ork. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ork. Visa alla inlägg

lördag 5 april 2025

Jag ber om ursäkt höll jag nästan på att säga...

men egentligen har jag inget att be om ursäkt för! OM jag hade bett om ursäkt så hade det varit för att jag inte bloggat på så länge vilket jag faktiskt har lite dåligt samvete för! Men jag har aldrig sagt eller lovat - vare sig mig själv eller nån annan - hur ofta jag ska blogga, utan snarare tror jag mig veta att jag har uttalat att jag bloggar när jag har nåt att säga, när orken tillåter. 

Att det varit tyst här så länge var inget jag hade planerat! Snarare tvärt om! Jag har ganska många saker jag vill blogga om och som jag tror att många av er kan vara intresserade av men orken var till att börja med inte med mig och jag har haft spännande saker för mig som tagit upp mycket av min tid, ork och engagemang men på en blogg nära dig 😎 kommer du om du vill kunna läsa om allt det! Men inte idag för detta blogginlägg är bara en "teaser"!

Det jag kommer att skriva om här i en snar framtid är en hel del av min hälsoresa och vilka spännande saker jag gjort för att förbättra den!
Odlingarna kommer snart att vara mycket i fokus, speciellt för Käre Maken! Hur mycket jag orkar påta i jorden återstår att se, men händer det nåt i mina odlingslådor så kommer jag att skriva och visa det här, det lovar jag!
Tarot fick jag för lääänge sen en förfrågan att kunde skriva om vilket inte blivit av - än! Men är ni fortfarande intresserade så ska jag nog få ihop ett blogginlägg om det också!
Healing är en annan sak som ligger mig varmt om hjärtat och där har jag också nåt rätt spännande att berätta för er!
Så håll utkik här så kommer det snart nya, spännande, inspirerande blogginlägg!
Här är en liten ledtråd till vad som kommer! (<- Klicka på ordet "ledtråd"!)
Om du prenumererar på bloggen så kommer blogginläggen direkt till din e-post så att du inte missar nåt! Bara ett tips! 😃

Annars så har jag hunnit fylla år igen och bjudit mina homies på kalas i sedvanlig ordning: 

(Jag fick inga klagomål i år heller..! 😉😋)
Käre Maken och jag hade vår 31:a bröllopsdag i förrgår! ♥
Pysslet i Logen här i byn har kommit igång - denna termin på onsdagar - och vi planerar att ha en utställning på våra alster längre fram i vår! Bildbevis på det kommer när det är dags!

Ja, som du märker kommer jag ha massor att skriva om så välkommen tillbaka till denna min blogg för att läsa om allt och titta på mina foton!

Kom gärna ihåg att det finns ett kommentarfält här under där du kan skriva kommentarer eller fråga om nåt är oklart t ex. 

Ja men då så! Då säger vi så så länge! På återseende - på en blogg nära dig! 😏😛

Anneli.

söndag 17 december 2023

3:dje advent 2023 + uppdatering om vårt kök

Jag ska vara ärlig: jag hade inte en tanke på att det var 3:dje advent idag! Inte förrän alldeles nyss! Helt plötsligt bara slog det mig!
Käre Maken och jag försöker tömma lite kartonger, diska det som var i och ställa upp i de nya köksskåpen och det var allt jag hade i tanken att vi skulle göra idag! 

Ja, som du hör är vi fortfarande inte färdiga i kök och matrum efter vi bytte kök under våren (och sommaren... och hösten...) Hantverkarna kom första gången den 17 januari och började sätta upp skåpen men blev inte klara förrän den 26 oktober(!) på grund av allt krångel med saker som fattades och fel färg på några dörrar bland annat! Har du missat mina blogginlägg om det så kan du läsa om det i blogginlägg som är skrivna fr.o.m. den 2 maj i år.
Förresten så skulle köket egentligen ha varit färdig till förra julen eller senast till min födelsedag den 8/2; vi beställde det i slutet på november -22 men leveransen blev försenad - det var nåt krångel på fabriken - och sen fortsatte det att krångla... 

Sen köket äntligen blev färdigt så har det (uppenbarligen) gått väldigt sakta att få in allt på sina nya platser. Både Käre Maken och jag har begränsat med ork och speciellt Käre maken har massa annat han behöver göra också, som att hugga och ta in ved, elda och bära ut aska, hjälpa sin mamma med olika saker och annat som hör livet till. Och jag... jag blev först handlingsförlamad av allt stök och att det nya köket är helt annorlunda mot det gamla och jag visste inte vad jag ville ha var. Min ork har varit icke befintlig i perioder och låg i andra så jag har fått fokusera på att sköta om mig själv och se till att få i mig mat varje dag och komma in i duschen med jämna mellanrum. Men nu bara måste jag ta tag i det här så Kära Svärmor inte behöver snubbla över massa kartonger när hon kommer hit på jul! Men det går så sakta...

Ja det är som det är men det blir jul ändå! Men först har vi vad som är kvar av 3:dje advent! 

En trevlig 3:dje advent önskar jag alla mina bloggläsare!

Anneli.

lördag 23 oktober 2021

Virka en stickning?

Njae... Det där lät ju knasigt... Man kan väl inte virka en stickning?
Nä, men på nåt man har stickat kan man virka! Och det håller jag på med!

Men jag ska inte gå händelserna i förväg utan tar det i kronologisk ordning.
För precis 1 år minus 1 dag sen satt jag på Hantverk- och Återbrukscaféet i Logen här i byn där jag bor och hade ingenting att göra. Så jag snokade upp ett garn och ett par stickor som låg och drällde i ett förråd och började sticka mig en sjal. Om det kan du läsa i det HÄR blogginlägget. 

Nu i torsdags - 1 år minus 1 dag efter att jag började sticka på sjalen så hade jag stickat upp 2 garnnystan men tyckte fortfarande att den var för liten! Jag vill ju ha en stor sjal att svepa om mig när det är kallt! Men det fanns inget mer av samma garn så jag maskade av den. Och så här såg den ut då: 

Här känner jag att jag vill "försvara" mig lite! Att detta är det enda jag lyckats åstadkomma på ett helt år (minus 1 dag!) beror på att Återbruk- och Hantverkscaféet blev inställt på grund av den här förnicklade Coronan och hemma blir det liksom sällan av att jag stickar... speciellt inte på sommaren när det finns så mycket annat att göra! Men i torsdags var det 4:de gången för terminen vi sågs i Logen och på den tiden lyckades jag alltså sticka upp allt garn. 

Vad göra för att få större sjal då? Jo men serru! Påhittiga jag kom på att jag har annat garn hemma som jag kan använda för att virka runt kanterna för att öka på storleken och det har jag börjat med nu! 

Dessutom är det ett flerfärgat garn jag virkar med nu vilket kommer göra sjalen lite roligare än om den bara var vit! Än så länge har jag bara virkat på ett varv men fler ska det bli! 

Båda sorters garn jag använder till den här sjalen är ull men den flerfärgade är sån där "superwash" som inte krymper när det tvättas till skillnad från det vita garnet, så när jag ska tvätta sjalen så får jag handtvätta den försiktigt och sträcka ut den när den är fuktig och sen plantorka. Men det ska nog gå bra! Om inte så får jag väl sticka mig en ny sjal! Nåt ska jag ju sysselsätta mig med på våra träffar i Logen!

Ja men då så! Det här får bli allt för denna gång! Jag har mer jag vill skriva om här på bloggen men det får vänta tills ork och inspiration infinner sig nästa gång! På återseende!

Anneli.

torsdag 24 juni 2021

Midsommar 2021

En mycket trött Anneli tittar in som hastigast för att önska er alla en Glad Midsommar! 

Det har varit mycket på sistone och jag har varken haft tid eller ork att blogga! Men jag återkommer så fort det låter sig göras!

Tills dess hoppas jag att ni njuter av sommaren och att ni får en riktigt fin Midsommar!

Anneli.

söndag 11 april 2021

10 veckor, 1 födelsedag och 2 tavlor senare...

Inget blogginlägg på 10 veckor... Jag har varit helt "under isen" sen jag skrev sist! Utbränd som jag fortfarande är så tar det extra mycket på krafterna att ställa till kalas med allt vad det innebär. Så när allt var över så stupade jag... 😩

Först var det all förberedelse inför min födelsedag... jag kan ju inte göra några halvmesyrer som ni som följt mig ett tag kanske märkt! 😉 Jag går liksom all in tills jag stupar. Och det gjorde jag... Men nu har jag repat mig rätt bra och vill försöka komma igång med bloggen lite igen!

Jag berättar om det som varit sen sist i kronologisk ordning, d v s jag börjar med födelsedagsbestyren:

Först hade jag ju ingen jäst hemma utan fick skicka iväg Käre Maken in till stan för att handla. Dagen efter det så kom jag äntligen igång; då blev det en plåt bullar bakade! 

Jag gav de två minsta bullarna till Käre Sonen så han fick provsmaka dem. Jag äter ju inte gluten så jag kunde ju inte smaka... Men han gav tummen upp och jag frös in resterande bullar i väntan på gästerna!

Under veckan fram till mitt kalas bakade jag 4 sorters kakor, havrebollar och en kladdkaka - allt veganskt och glutenfritt! Och jättegott! 😋

100 % hembakat!

Sen efter min födelsedag (som var den 8/2) var jag helt slut och ändå bjöd jag hit några "eftersläntrare" som inte kunde komma på kalaset. Och inte bara en gång... What can I say... Jag är en supersocial person! 😁

Men alla kalasen - både det "officiella" och de andra minivarianterna - blev väldigt lyckade! Och goda... 😋 Men shit! va slut jag var! Det har tagit tills nu att komma tillbaka till där jag var innan! Tur man bara fyller år en gång om året!

Moving on; i början på mars kom min Kära Tvillingsyrra Rosali hit några dagar! Vi hade inte setts sen i höstas och vi kommer kanske inte kunna ses förrän nästa höst (eventuellt) så nu passade vi på när syrran hade ledigt några dagar!
Rosali ville gärna prova på att göra en Fluid Art-tavla och så kom det sig att även jag gjorde en! Årets första (och hittills enda)! 

Här kommer Rosalis tavla: 

Och här kommer min tavla: 
Och här kommer ett bonusfoto: 
Syrran var väl inte så jättenöjd med sin tavla men jag tyckte att det var ett bra första försök!

Hur har det gått med mina behandlingar hos Jennifer på Juicy Healing då? Ja, det tänkte jag berätta om i kommande blogginlägg, men redan nu tänkte jag avslöja att från och med i morgon så kommer här bli andra bullar än bagaren bakar! 😉 Mina sovtider är värre än nånsin - jag kommer oftast inte i säng förrän vid 5 - 6-tiden på morgonen... Och trots alla behandlingar och att jag äter relativt nyttigt så fortsätter vikten att smyga sig på och jag kan inte påstå att jag mår just nåt bättre... Och jag begriper verkligen inte varför! Eller... Jo en förklaring har jag faktiskt fått men även den kommer jag berätta om i kommande blogginlägg! Men den handlar inte om att jag äter förmycket eller rör mig för lite!

Odling 2021 kommer se lite annorlunda ut för min del. Jag har inte satt ett enda frö i år! Dels för att jag inte har nån plats för dem med tillräckligt bra ljus och dels för att jag inte orkar pressa mig till att komma ihåg att vattna var och varannan dag. Jag behöver lägga min ork där den behövs bäst! Så i år åker jag till handelsträdgår'n och köper färdiga plantor! Men det blir inte förrän risken för frost är över!

Jaha, det här får bli allt för denna gång! Nu får vi hoppas att det inte tar 10 veckor till nästa blogginlägg... Nä, det ska vi väl verkligen hoppas att det inte gör! Jag ska skärpa mig, för jag tycker ju att det är så roligt att blogga! 😊

'till next time!

Anneli.

söndag 3 december 2017

1:a advent 2017

Tittar in som hastigast för att önska er alla en riktigt fin 1:a advent!
Hur långt har ni kommit i julförberedelserna?
Det ni ser på det rykande färska fotot här ovan är så långt som jag har kommit + att Käre Maken hängt upp en julstjärna i vardagsrumsfönstret. Men här är inte städat, inga putsade fönster och inte ett endaste julbak så långt ögat kan nå! Och det finns risk för att inget av ovanstående blir gjort överhuvudtaget... kanske blir det nåt litet julbak och lite (nyttigare) godistillverkning så småningom, men det har vi inte sett än..! Men fönsterputsning... ain't gonna happen! Städning... kanske liiite... Vi får se vad orken räcker till!

Jag hoppas att ni har mer ork än vad jag har! Men ta inte ut er! Det blir jul oavsett om det är städat och doftar nybakta lussekatter i huset eller inte!

Njut nu av de sista skälvande timmarna av helgen och 1:a advent, så tar vi nya tag imorgon! Ska vi säga så? 😛

Anneli.