onsdag 10 maj 2023

Ringrostig De Lux!

Jag avslutade ju förra blogginlägget med att berätta att vi skulle starta en Målarcirkel nu när Hantverk- och Återbrukscirkeln är avslutad för terminen. Och det gjorde vi! Igår! 😄
När jag säger "vi" så menar jag närmare bestämt styrelsen för IOGT-NTO här i Nyhyttan och där "råkar" jag sitta med. Och det är IOGT-NTO som äger fastigheten som kallas Logen (uttalas Låchen). Jag har nog aldrig förklarat det... men nu vet du!

Iallafall: efter jag skrev blogginlägget i måndags och publicerat det så gick jag ut till Da House där jag har alla mina målarpryttlar och började plocka fram och packa ner dem. Det blev ungefär 7 kassar med grejer! Canvases i två kassar och sen massa burkar och flaskor med olika färger, trasor, torkpapper (man dräller ju så in i vassen så det går åt jättemycket!), plastmuggar att blanda färgerna i m.m, m.m. Käre Maken körde mig till Logen och hjälpte mig in med alltihop. Tur det för jag hade nog inte orkat själv!

Bara att komma i ordning och blanda till de färger jag ville använda tog nästan 2 timmar! Men sen kom jag igång och två tavlor blev det! 

Fast... ringrostig var det... Jag gjorde först två tavlor som jag inte blev nöjd med och skrapade av färgen på. Den tekniken jag testade hade krävt tjockare konsistens på färgen än vad jag hade blandat och jag visste det... egentligen! Nåja. Jag vill att så lite som möjligt ska gå till spillo så den avskrapade färgen använde jag som "glidfärg" på den första tavlan - den översta på fotot. Glidfärg använder man för att de färger man sen häller ovanpå ska glida lätt och liksom "hålla sin komposition" till skillnad från rulla över varann och blandas. 

Sagt och gjort! Färg hälldes på och vippades runt och när jag gjorde de så höll jag mig över den andra canvasen så färgen rann ner på den och på så sätt fick bli basen/glidfärgen på den andra tavlan. Efter att jag vippat runt färgen på den andra tavlan (underst i bild) så tyckte jag att det såg så häftig ut att jag ville behålla det så! Det blev så marmorerat och jag tyckte att det var snyggt! Men lite till ville jag ha på tavlan så jag drog dit lite gröna linjer och droppade på rosa, orange och gul färg som jag sen drog en palettkniv igenom så att det blev som små hjärtan som du kan se på bilden. Sen fick den tavlan vara klar! 

Att plocka undan och göra rent efter mig tog nästan lika lång tid som att blanda färgen och allt som allt var jag i Logen i ca 4½ timmar fast cirkeln bara skulle hålla på i tre timmar! Men jag var inte ensam om det som tur var! 
När jag kom hem var jag heeelt slut och inget vettigt blev gjort mer den dagen! Jo, jag tog fram min stickning men orkade bara sticka två varv, sen gav jag upp! Men nu har jag bara en enda sak till inbokad denna vecka så jag kommer att kunna ta det lugnt och vila hur mycket jag vill! Det är först på fredag som jag ska till lasarettet och ta blodprov igen. Och hur det går med hälsan kommer jag att återkomma till för nu har jag tagit en nytt grepp på min hälsoresa! Mer om det en annan gång! Nu ska jag ut en stund i det fina vädret! Det är lite drygt +20 grader ute idag! 🌞

Anneli.

Inga kommentarer: