måndag 8 maj 2023

Ensam hemma

Idag är jag ensam hemma men det är betydligt lugnare här än på filmerna "Ensam hemma" från 1990-talet. Tur det! 😏
Käre Maken är i Gävle på besök hos Homeopaten Kari Kokko och så ska han handla på vägen hem. Jag skickade med honom en diger lista!

Själv passar jag då på att skriva ett blogginlägg 😊 och idag hade jag tänkt att berätta om vad jag gjort på vårterminens Hantverk- och Återbrukscafé i Logen här i byn.
Jag började med att klippa itu en ganska lång gardinkappa så det blev två och fålla dem. De hänger nu i fönstren i rummen där barnen huserade när de bodde hemma. Jag har tyvärr inget foto på det för det är så stökigt där uppe på grund av alla lådor med köksattiraljer och annat som står där just nu men jag kan lova att det blev fint!

Sen fick jag hjälp med att lägga upp 3 par byxor som jag köpt. Inga foton på dem heller... Men sen serru! Sen... funderade jag på vad jag skulle göra för pyssligt när jag var klar med byxorna men kom inte på nåt annat än att sitta och färglägga i min vuxenmålarbok och här, här har jag ett foto att visa dig! 

När jag var klar med den bilden började jag på nästa men tröttnade och började sticka istället! Jag kom nämligen på att jag ville sticka en barnfilt av garn jag hade hemma och här kommer ett foto på hur långt jag kommit på den: 
Planen är att köpa två garn till i gult eller grönt och ett till av det rosa-lila garnet, sticka färdigt det blå garnet och sen sticka 4 rutor (det blir 2 rutor av varje nystan) av det garnet som jag tänkt köpa och sen virka ihop alltihop med det rosa-lila garnet. Det är planen alltså. Hur det går får tiden utvisa!

Alpackaull är väldigt varmt och skönt men det har en nackdel: det måste handtvättas! Så därför tänkte jag göra filten i barnstorlek för fy tusan att tvätta en fullstor filt för hand! 😱

Sista Hantverk- och Återbrukscaféet för denna termin hade vi för snart 2 veckor sen och då bjöd vi på lite extra smaskens till kaffet, nämligen detta: 

Glass med hallon, banan och jordgubbar i en våffelbägare som faktiskt jag hade gräddat på mitt nya våffeljärn som gör just såna där bägare! 
Här en bild på min glass: 
Jag hade ingen kaka i min för de var inte glutenfria. Däremot så gjorde jag glutenfri våffelsmet som jag gräddade bägarna av. Det var sååå gott! 😋 Inte ett enda klagomål! 😉😄

Jaha, vad ska jag nu syssla med när Hantverk- och Återbrukscaféet har uppehåll ända till i höst? Jo ser du! Imorgon startar vi en målarcirkel istället! Så nu måste jag gå ut till Da House och plocka ihop mina målarprylar och packa ned dem i en plastback (eller två?) så jag kan ta med dem imorgon! Jag lovar att fota lite så jag kan visa här på bloggen! Välkommen tillbaka för att beskåda detta! 😁

Anneli.

4 kommentarer:

tantista sa...

Den där filten kommer att bli SÅÅÅ gosig. Alpacka är underbart. Men vaddå, går det inte att tvätta i maskinens ullprogram?

Kul att se (i din allra senaste bloggpost) att du målar igen! 👌🏼👌🏼👌🏼

Anneli Sjögren sa...

Hej tantista!
Det står handtvätt på garnnystanet... men det är klart att känner man sig lite äventyrlig så kanske man vågar sig på tvättmaskinens ulltvättprogram... :P
Jaaa!! Det är så roligt att äntligen får hälla/drälla färg på en canvas igen! Nu längtar jag till tisdag då nästa tillfälle kommer!

tantista sa...

Njaeaä... nog bäst att göra som det står på banderollen...

Anneli Sjögren sa...

Mmmm... förmodligen...