tisdag 2 maj 2023

Kaos och katastrof!

Japp! Du läste rätt! Kaos och katastrof! Det har varit min (och Käre Makens) tillvaro det senaste dryga halvåret! Och jag har fotobevis!

I förra blogginlägget hintade jag ju om att nästkommande blogginlägg skulle handla om min "hemlighet" och varför jag varit så stressad senaste halvåret. Och här kommer nu det blogginlägget!

Anledningen till att det var hemligt var för att mina barn inte hade en aaaaning om vad som hände i föräldrahemmet och så ville jag ha det tills allt var klart här hemma. Nu blev det inte riktigt så för vi har haft (och har) gruvliga förseningar! Det som skulle vara klart i slutet på januari är fortfarande inte helt klart och det har varit sååå jääävla jobbigt! Det ÄR fortfarande rätt jobbigt..!

Vad är det nu jag pratar om? Innan jag berättar det så ska jag visa ett foto på vårat vardagsrum taget i januari i år: 

Ganska precis så här stökigt har vårat vardagsrum sett ut sen i mitten av oktober förra året! Kaos och katastrof alltså - jag sa ju det! 😮 Men varför i hela friden bor man i detta kaos? Jo serru! För att Käre Maken blåst ut hela köket och tagit upp ett dörrhål i väggen till ett intilliggande rum!

Vi har alltså totalrenoverat köket (och tvättstugan + lilltoa) och när jag säger att köket är utblåst så menar jag TOTALUTBLÅST! Golv, väggar och tak - inte en pinal kvar förutom spisen och vedspisen! Och sen spikade Käre Maken nya väggar och nytt tak, la nytt golv och tapetserade. Sen oktober har möblerna och allting som var i köksskåp och lådor drällt runt i kartonger i hela huset - inte bara vardagsrummet! Men inte bara det... När alla nya skåp, kyl och frys och tvättmaskin och torktumlare bl.a. kom lååångt före hantverkarna... ja då hade vi bara gångar mellan allting! Jag har foton på det med! Kolla här: 

Det här är rummet mellan vardagsrummet och köket. "Kaminrummet" kallat. Jag har grejer till höger om mig också som inte syns på fotot... och på och bredvid pianot som är till vänster om mig där jag står och tar detta foto.
Det här är rummet bredvid köket där Käre Maken tog upp ett dörrhål i väggen. Det ska vi ha som matrum nu. 
Här står Käre Maken och tapetserar så gott han kan i köket bland alla kartonger med skåpdelar i. 
Här en titt in till tvättstugan och lilltoa efter att vi fått tvättmaskinen och torktumlaren ur sina förpackningar. Här har även handfat med underskåp på toan och tvätthon i tvättstugan kommit ur sina förpackningar och på plats.
Torktumlaren ska stå på tvättmaskinen sen och när den gör det ska vi ha skåp i hörnan bakom toadörren är det tänkt. 

Den här katastrofen har vi alltså haft större delen av hösten, över hela jul- och nyårshelgen och delvis fortfarande! Men ännu värre: vi hade inget vatten på undervåningen i 3 månader - bl.a. över jul och nyår! Käre Maken fick hämta vatten i badrummet på övervåningen och vi hade två stora termosar; en med varmt och en med kallt vatten, stående på diskbänken för att ha nåt vatten på undervåningen och disken fick vi gå ut med till Da House för att handdiska! Efter ett tag var Käre Maken tvungen att ta bort diskbänken också för att rörmokaren skulle komma... då var det ingen idé att ens ha termosarna, för var skulle vi hälla ut det vattnet? Det var riktigt jobbigt! Särskilt för mig som har svårt för att gå i trappor... 

Trots att allt inte är klart ännu - först p.g.a. att det fattades några skåpdörrar + ett hyllplan till kastrullskåpet och sen för att när de grejerna äntligen kom så var det fel nyans på färgen så vi måste vänta på nya (och väntar fortfarande...) - så har vi ändå ett fungerande kök nu! Vi kan laga mat, diskmaskinen funkar, vi har en ny diskbänk och skåpen är på plats!
Vi har börjat ställa in lite saker i skåpen och lådorna men är långt ifrån färdiga! Allting går med snigelfart för vi är båda rätt slitna och det finns saker som vi inte lyckats lokalisera än. Alla té- och kaffekoppar till exempel... Vi har letat som galningar efter den kartongen men hittills utan framgång... Men den lär väl dyka upp så småningom. Så fort vi inte hittar nåt så säger vi att den förmodligen är där kopparna är...! 😉

Nåt jag är väldigt nöjd med är tapeterna vi har valt! De i kök och matrum är nog min favorit: 

Fast de i tvättstugan och lilltoa är också jättefina tycker jag: 

Det blir iallafall himla fint när allt blir klart! Men jag är både less på och ledsen för dessa jä*la förseningar! Särskilt är jag ledsen för att det inte (som utlovat) blev klart i slutet på januari så det hade varit färdigt och fint här när barnen kom den 19 februari. Det känns jättetråkigt att det var så halvfärdigt men vad skulle vi göra? 😞

Nu väntar vi bara på de nya köksluckorna och på hyllplanet till kastrullskåpet så vi kan ställa kastrullerna på sin rätta plats och ställa in annat där kastrullerna nu tillfälligt står. Det ena ger det andra hela tiden i nån slags dominoeffekt så vi KAN INTE göra färdig innan alla köksdelarna är på plats! 😩
Dessutom är vårt nya kök så annorlunda mot det gamla så det kommer ta tid innan vi klurat ut var olika saker ska vara för det går inte att ha samma system som förut. Allting - utom mitt téskåp och där jag har mina bakattiraljer - är på andra platser i det nya köket. Där skafferiet stod är nu den nya dörröppningen och skafferierna (Japp! Det är två! Fast mindre...) är i ett hörn där det förut var en underskåp med ett överskåp och på bänken däremellan hade jag mina hushållsapparater och var jag ska ställa dem nu har jag inte en susning om! 😱 Det är färre bänkytor i det nya köket... Fast vi har en köksö! 😁

Ja, ja... Det blir nog bra så småningom! 😊 Men är det NÅN som är förvånad över att jag varit så stressad och ännu tröttare än vanligt? Det här kaoset tar verkligen musten ur en! 😩

I nästa blogginlägg tänkte jag visa lite foton på när det nya köket kom på plats. Håll utkik efter det och välkommen tillbaka!

Anneli.

6 kommentarer:

tantista sa...

Det där vita korgsystemet på tvättstugebilden, är det för sortering av tvätt? Suveränt isåfall - ordning och reda är min våta dröm. Dominoeffekten som du nämner, den är dagligt återkommande i min lägenhet så jag vet precis vad du menar. En enda rundgång av återvändsgränder. Men tänk vad fint ni snart skall få det, fint och funktionellt.
Jag gillar också fågeltapeterna! Påminner lite om Delftporslin! 👍🏼👍🏼👍🏼

Anneli Sjögren sa...

Hej tantista och tack för kommentaren!
Japp! Korgsystemet är för att sortera tvätten så att när det är dags för tvätt så tar man bara en av korgarna och öser ner i tvättmaskinen - sorterat och klart! :o)
Ja det är sååå jobbigt med denna rundgång! Men snart så... snart är det klart (hoppas jag)!
Ja det har du rätt i att Delftporslinet liknar kökstapeten lite! Speciellt i färgskalan! Tapeten är kanske inspirerad av det porslinet?

tantista sa...

Ja kanske... https://kaffeochte.se/produkt/porslinsmugg-delft-310-ml

tantista sa...

https://kaffeochte.se/produkt/porslinsmugg-delft-310-ml

Anneli Sjögren sa...

Meeeh... Så snygga!! Hade jag inte redan så in i hel**te många koppar/muggar (om jag kan hitta dem...) så hade jag köpt de du länkade till! De hade ju passat perfekt juh!
(Funderar på att aldrig hitta kopparna/muggarna alternativt krossa dem så fort jag lokaliserat dem...) :P ;o) Mohahahahahahahaha!!!

tantista sa...

Hahahahahaha! 😂🤣