onsdag 28 april 2021

Soppa för ett helt kompani!

Igår avslutade jag ju mitt blogginlägg med att jag skulle gå ut till köket och koka mig en god grönsakssoppa, och det var just precis vad jag gjorde också! Eller... först gjorde jag en sallad som jag mumsade på medan jag skar alla grönsakerna till soppan.

Jag hade ingen direkt plan på vilka grönsaker jag skulle ta utan gjorde helt enkelt en inventering av vad jag hade hemma. Så här blev det till slut: 

Kastrullen rymmer 5 liter så som du ser så blev det ganska mycket soppa! Tur att den blev så god! 😋

I mina gömmor hittade jag ett litet vitkålshuvud, en bunt sparris, lök, potatis, zucchini, färska champinjoner, röd paprika och morot. Det här går nog att koka soppa på tänkte jag och skred till verket!

Vill du ha receptet? Tja, jag kan inte ge så där väldigt exakta mått men på ett ungefär gjorde jag så här:

ANNELIS GRÖNSAKSSOPPA

1 litet vitkålshuvud
2 stora lökar
1 medelstor morot
1 knippe sparris
4 medelstora potatisar
1 inte alltför stor zucchini
drygt ½ tråg champinjoner
½ röd paprika
1 msk grönsaksbuljongpulver
1 liter kokande vatten
1 tetra krossade tomater
1 tetra svarta bönor
kryddor: paprikapulver, lökpulver, cayennepeppar och en kryddblandning jag har gjort själv av lika delar: koriander, gurkmeja, ingefära, spiskummin ock kardemumma. Dessa kryddor är alla väldigt bra för matsmältningen och har smakmässigt en lite orientalisk touch.

GÖR SÅ HÄR:

Skölj och ansa alla grönsakerna och skär dem i lagom stora bitar efter tycke och smak.
Börja med vitkål, morot och lök som behöver koka längst och lägg dem i en stor kastrull. Krydda (jag tog ca en struken matsked av min kryddblandning, kanske liiite mer... + de andra kryddorna i okänd mängd + buljongpulvret) och häll på kokande vatten. Låt koka ca 15 minuter.
Lägg sedan i resten av grönsakerna och häll på de krossade tomaterna. Koka ytterligare ca 15 - 20 minuter tills grönsakerna känns färdigkokta. 
Skölj bönorna och låt rinna av. När grönsakerna är färdigkokta häller du ner dem i soppan och smakar ev av med mer kryddor och kanske lite örtsalt. Ev kan du spä soppan med mera vatten om du vill ha den tunnare. Låt allt koka i ytterligare en minut eller två så allt blir genomvarmt. KLART!

Jag åt bara soppan precis som den var, men självklart kan du servera bröd till! Men nu efter mina 15 dagar på bara Raw Food ville jag ta det lite lugnt med att börja äta annat än bara frukt och grönsaker så jag avstod. 

Nåt som skulle vara helt fantastiskt gott att strö på soppan är rostade "fågelfrön"! Jag skrev om det här på bloggen för några år sen och HÄR kan du klicka för att komma till det receptet. Nuförtiden använder jag inte sojasås i o m att jag utesluter soja ur min kost. Men det funkar precis lika bra utan! Inte heller behöver man varken kryddor eller olja! Det blir faktiskt väldigt goda helt naturella också! Rosta dem färdigt i ugnen då bara! Ett tips om du vill ha dem lite salta är att blanda ut saltet i lite hett vatten så saltet smälter och sen stänka på det på de färdiga fågelfröna. Men efter det behöver de förstås stå kvar i ugnen tills de är helt snustorra innan du tar ut dem! Ett annat tips om du ska ha salt på fröna är att du har ett bakplåtspapper på plåten, för annars kommer saltet bara att fastna på den. 

Jaha, nu är det slut på recept och tips för denna gång! 'till next time!

Anneli.

Inga kommentarer: