onsdag 9 augusti 2017

Rostade fågelfrön - kan det va nåt?

Idag tänkte jag dela med mig av ett recept på rostade fågelfrön! 😜 Och inte till fåglarna... Nä, det här vill jag helst äta upp själv! 😋
Med fågelfrön menar jag pumpakärnor och solrosfrö! Mmm... Det blir supergott!

Man gör på ungefär samma sätt som med Gomasio som jag skrev om i förrgår, d v s blötlägger, sköljer, torkar i ugnen och rostar med salt och kryddor. Slutresultatet blir fantastiskt gott!
Till det ni ser på bilden tog jag:
2 dl pumpakärnor
2 dl solrosfrö
1 msk kokosolja
1 struken msk Bako-krydda* eller paprikapulver
1 (rågad) tsk oraffinerat havssalt
2 msk tamari sojasås

Lägg fröna i blöt i 5 timmar. Skölj av och låt rinna av så mycket som möjligt. Häll över dem på en djup plåt och fördela dem jämt över hela plåten. Torka i ugn; 100 - 150 grader, beroende på hur snabbt du vill att det ska gå, och hur mycket du orkar vara där och röra om. Ju varmare ugn desto oftare måste du röra om! Jag hade min ugn på 100 grader och rörde om ca var 20:de minut tills det kändes torrt (lite oftare mot slutet). Jag vet inte riktigt hur lång tid det tog, för jag glömde totalt bort att titta på klockan!

Under tiden som fröna stod i ugnen smälte jag kokosoljan i min gjutjärnsgryta och hällde i Bako-kryddan och så fick det stå och "goa till sig" på 1:an på spisplattan under tiden som fröna torkade. (Bako-kryddan ska nämligen koka med helst i flera timmar när man lagar mat med den för att smakerna ska utvecklas. Använder du paprikapulver så kan du bara smälta kokosoljan och ha i kryddan precis innan du ska hälla i fröna för rostning.)

När fröna är torra är det dags för själva rostningen. Häll ner dem i grytan med kokosoljan och den krydda du använder och rosta på medelhög temperatur så det liksom knäpper om dem. Rör om hela tiden! Mot slutet häller du i salt och sojasås under omrörning, och fortsätter att röra om hela tiden i några minuter till fröna är helt torra igen. Häll upp dem i en skål eller liknande och låt svalna helt innan du häller dem i en burk som du förvarar i kylen.

Dessa rostade frön är jättegoda att strö på sallader eller bara äta som "TV-snacks" istället för chips och andra onyttigheter! Vill du så kan du också göra rostade mandlar eller nötter på samma vis! Prova dig fram till en krydda eller kryddblandning som du gillar, eller använd bara salt och/eller sojasås om du vill ha dem lite mer naturella.

*Bako. Detta är en Etiopisk kryddblandning som jag köper på Svenska Kyrkans affär här i Avesta. Jag tror mig också veta att den ska finnas på Hälsokostaffären Gryningen på Söder i Stockholm. Men om du inte är i närheten av Stockholm så skulle jag gissa att säkraste inköpsställe är på Svenska Kyrkan.
Och så här ser burken ut:
En riktigt god krydda till allt möjligt!

Ja, det här var allt för idag! Välkomna tillbaka för fler recept, matinspiration och annat hälsorelaterat!

Anneli.

Inga kommentarer: