måndag 7 augusti 2017

Va farao är Gomasio?

Nu - äntligen! - kommer här det första av alla de matrelaterade "hemligheter" jag hållit på med i köket efter att jag brutit min 30-dagarsfasta för 13 dagar sen. Jag hade tänkt att börja skriva om det för flera dagar sen, men saker har kommit emellan, OCH; foton har mystiskt försvunnit! Foton på saker jag gjort och som jag skulle använda till att illustrera recepten med! Så mycket av det jobb jag egentligen redan gjort får jag nu göra om för att kunna ta nya foton... Jaja... äta ska jag ju iallafall och vad gör det om det blir lite samma-samma att äta...? Dessutom har jag några grejer som behöver förbättras innan jag lägger ut nåt recept. Men; det innebär att det kommer att ta längre tid än jag hoppats att få recepten på pränt. Sorry about that! Men den som väntar på nåt gott... 😜

Men Gomasio var det! Vad i hela friden är det, kanske du undrar? Hur gör man det och vad har man det till?
Jo, ser ni. Gomasio är en Japansk specialitet som är supergott att ha på massor av olika mat! Det består av endast 2 ingredienser och är busenkelt att göra!
Och gott... sa jag att det är gott? 😋

Ingredienserna är: oskalat sesamfrö och havssalt. Och så här gör man det:

Mät upp så mycket sesamfrö du vill göra din Gomasio på. Lägg fröna i blöt i 8 timmar, skölj dem och lägg dem på en ren, djup plåt. Härifrån kan du göra på två sätt: Antingen tillsätter du redan nu ½ - 1 tsk oraffinerat havssalt per deciliter sesamfrö (beroende på hur salt du vill ha din Gomasio. Jag tar en hel tesked (struken), för jag gillar när det är riktigt salt!) och sen torkar och rostar du sesamfrö och salt på 150 grader till de är knastertorra och gyllene i färgen. Kom ihåg att röra om då och då så de inte bränns! Speciellt viktigt mot slutet när fröna är torra!

Eller så gör du som jag brukar göra:
Jag börjar med att torka sesamfröna i ugnen till de är nästan torra sen överför jag dem till en gjutjärnsgryta, häller på saltet och rostar dem färdigt under omrörning. Jag tycker att jag har bättre koll på rostningen när jag gör det på spisen istället för ugnen, men det är en smaksak!
Att jag inte lägger i de blöta fröna direkt i grytan beror på att den lätt rostar av all vätska och det kan då smaka av på den färdiga Gomasion.

Oavsett vilken av de två metoderna du använder så låt sesamfröna svalna och avsluta med att mixa dem lite i en mixer! Mixa inte för mycket - då finns "risk" att du får sesampasta istället! Men det är ju gott det med...
Förvara din Gomasio i en tättslutande burk i kylskåpet. Jag vet inte hur länge den håller, men det är nog ganska så länge! Risken är att det tar slut långt innan den blir för gammal!

Jag har Gomasio på det mesta: kokt ris, potatismos, grytor och soppor, sallader, rivna morötter... ja, det mesta helt enkelt! Tänk på att Gomasio är salt, så salta inte för mycket i din mat!

Kommentera gärna och berätta om du har ätit Gomasio förut och/eller vad du tyckte om du testar att göra din egen! Har du frågor? Skriv en kommentar och fråga på, så lovar jag att svara efter bästa förmåga!

Anneli.

Inga kommentarer: