torsdag 3 augusti 2017

Anneli tipsar: Bönor, nötter och frön.

Idag är det tredje dagen som jag börjar skriva på ett blogginlägg, och nu hoppas jag att det blir nåt! De andra gångerna har det "skitit sig" av olika anledningar:
I förrgår gjorde jag saker i köket som tog mycket längre än vad jag räknat med, och när jag var färdig var jag helt slut! Efter middagen loggade jag in här på bloggen med intentionen att det skulle bli ett blogginlägg, men jag kände mig helt slut i huvudet och orkade inte skriva... (Vad jag gjorde i köket hela dagen kommer att komma här på bloggen i form av recept, men några av dem behöver jag fila lite mer på innan jag är nöjd...)

Igår hade jag bestämt mig! Nu skulle jag minsann få till ett blogginlägg! Men vad hände då? Jo, det började åska! När man bor långt ute på landet så vill man inte gärna chansa på att det går bra att ha på datorn, utan det är bara att dra ut alla sladdar till allt elektroniskt! Så då blev det inget blogginlägg då heller. Men nu jäklar! Nu kommer det ett!

Det jag hade skrivit om - ifall inte OM hade varit - har lite med min nya kostregim att göra, och som jag tänker att andra också har nytta av att veta. Och NU kommer det! 😊

Som jag redan har skrivit förut så innebär min nya kostregim bl.a. att jag vill äta bönor/linser varje dag. Det har ju varit ganska mycket skriverier om just bönornas vara eller icke vara. Är det nyttigt, eller inte...? Jo, de allra flesta är överens om att det är väldigt nyttigt (och för att inte tala om klimatsmart!)

Att det möjligtvis INTE skulle vara nyttigt är för att alla bönor, linser, nötter, frön och gryn innehåller lektiner; antinutrienter, som kan hindra/försvåra upptaget av bl.a. mineraler och vitaminer. Men meningarna går isär, och det finns de som tvärt om påstår att åtminstone vissa typer av lektiner t.o.m är nyttiga för oss! Själv tänker jag att man varken behöver vara superorolig eller superstrikt...

Lektinerna är ganska lätta att få bort! Genom groddning, blötläggning och kokning försvinner nästan allting!
Jag har sökt information om just det här, och vad jag kommit fram till har jag sammanställt i en lista. Kopiera den gärna och spar i din dator eller skriv ut den och sätt upp den på kylskåpsdörren! Här kommer den:

Blötläggningstider av olika bönor, nötter, frön och gryn.
Nötter, frön, gryn och baljväxter innehåller s.k. antinutrienter; lektiner, som gör så att kroppen inte kan tillgodogöra sig främst mineralerna men också annan näring från maten. För att få bort dessa är det därför viktigt att blötlägga innan man äter dem. Efter blötläggning kan man torka nötterna, fröna, grynen och baljväxterna igen så de kan förvaras i kyl eller frys för senare konsumtion. Här följer olika blötläggningstider:
Mandel 8 – 12 timmar
Hasselnöt 4 – 6 timmar
Valnöt 4 timmar
Pekannöt 4 – 6 timmar
Cashewnöt 2 timmar (blir slemmig om man blötlägger för lång tid)
Solrosfrö 4 timmar
Pumpafrö 5 – 6 timmar
Sesamfrö 8 timmar (gärna längre)
Linfrö 8 timmar
Råris minst 6 timmar                                                                                                          
Gröna Linser 3 – 4 timmar                                                                                               
Mungbönor 8 timmar                                                                                                           
Övriga bönor och Kikärtor 24 timmar (byt blötläggningsvatten några gånger)

Rostning, tid i ugn (150 grader)

Rostning är inte nödvändig, men förlänger hållbarheten på blötlagda nötter och fröer. Dessutom tar det fram smakerna och gör nötterna lite mer lättsmälta.
Cashewnötter

15-20 min
Hasselnötter

20-25 min
Pumpakärnor

15-25 min, rör om var 10:e min
Sesamfrön

20-25 min, rör om var 10:e min
Solroskärnor

10-15 min, rör om var 5:e min
Sötmandlar

20-25 min, rör om var 10:e min
Valnötter

20-25 min, rör om efter 15 min
OBS: Blötlagda nötter och frön håller sig inte lika länge efterblötläggning och torkning/rostning. Förvara dem därför i kyl eller frys, och gör inte för mycket åt gången!
Koktider för blötlagda bönor. På ett ungefär…

Svarta bönor: 25-55 min
Vita bönor: 45 min
Stora vita bönor: 20-50 min
Pintobönor: 40 min
Kidneybönor: 35 min
Kikärtor: 30-45 min
Gröna linser: 20 min
Röda linser: 10 min


Håll till godo! 😊 Jag hoppas att jag har kunnat inspirera er till att börja äta mer bönor/linser, nötter och frön! Och mer inspiration kommer i form av recept! 

Om du inte redan gör det, så prenumerera gärna på bloggen så missar du ingenting!
Välkommen tillbaka!

Anneli.

Inga kommentarer: