onsdag 16 augusti 2017

Experiment i köket: Vegetabilisk "mjölk"

I ett par veckors tid har jag experimenterat med olika blandningar av nötter och fröer för att få fram en vegan"mjölk" som både är god att dricka och ha i smoothiesar och funkar i både té och kaffe.
Tidigare har jag testat mandelmjölk, cashewmjölk och kokosmjölk, och mjölken i sig har blivit god, men ingen av dem dög (enligt mina smaklökar) som ersättning för komjölk i té och kaffe. Ett tag var jag nära att ge upp, men så kom jag på att om man blandar olika nötter/fröer så kan man få fram nya smaker.
Sagt och gjort! Jag kavlade upp ärmarna och har under de senaste veckorna experimenterat med lite olika blandningar, och nu har jag kommit fram till en blandning som till och med mina superkräsna smaklökar godkänner i té och kaffe! Det är inte lika gott som med komjölk, men det funkar! Och jag antar att man vänjer sig...

Min bästa veganmjölksblandning (hittills!) består av en blandning av rå/naturell mandel, rostad mandel, cashewnötter och solrosfrö. Som vanligt är det viktigt att blötlägga både nötter och frö, och till och med den rostade mandeln, trots att den en gång redan varit blötlagd! Detta för att en mjukare mandel bidrar till en krämigare mjölk!

Jag blötlägger den råa mandeln och den rostade mandeln i separata burkar, för rå mandel är inte helt ren och jag vill skölja dem ordentligt efter blötläggningen (titta på vattnet så förstår du varför!), men det är ju redan gjort med den rostade! Så jag använder alltså 3 burkar: en till cashewnötterna och solrosfröna, en till den rostade mandeln och en till den råa mandeln.
Mandlarna får stå framme på köksbänken under blötläggningen (i minst 8 timmar) medan cashewnötterna och solrosfröna får stå i kylen samma tid. På så sätt kan jag blötlägga allt samtidigt och behöver inte titta på klockan för att se när det är dags att blötlägga cashewnötter och solrosfrö som ju inte ska blötläggas lika länge!

Vill ni ha receptet och veta hur jag gör? Ja men då är det bara att fortsätta scrolla ner!
Till ca 12 dl veganmjölk (så mycket som det är på bilden här ovan) tar jag:

1 dl mandel, blötlagt
1 dl rostad mandel, blötlagt
1 dl cashewnötter, blötlagt
½ dl solrosfrö, blötlagt
3 mjuka dadlar
ca 1- 2  krm havssalt/Himalayasalt
12 dl vatten
(Vill man så kan man lyxa till det med 1 - 2 tsk vaniljextrakt/pulver också, men jag har hittills inte gjort det.)

Mixa alltihop i ett par minuter och sila av pulpan med en nötmjölkspåse eller en dubbel silduk som man har när man gör saft. Kläm ut så mycket vätska som möjligt, men försiktigt så inte inte silduk/nötmjölkspåse spricker! Häll upp på flaskor och förvara i kylskåp. Hållbarheten är ca 3 - 4 dagar.
Har du inte en så stor mixer som jag har så kan du bara dela upp det och mixa i två eller flera omgångar.

Vill du ha en mer "gräddig" mjölk så tar du bara mindre vatten! Men mer vatten än vad jag hade till mitt recept rekommenderar jag inte! Du kan lätt späda ut en mjölk som blivit för kraftig, men tvärt om blir svårare!

Pulpan har jag torkat i en ren och torr stekpanna och tänker att jag ska använda i vegobiffar och kanske bröd, men jag har inte kommit igång med det än. Än så länge har jag bara samlat all torkad pulpa i en påse i väntan på inspiration och energi!

Jag ska fortsätta att testa lite olika nöt/fröblandningar och kommer jag på nåt godare/bättre så kan ni vara säkra på att det kommer en bloggpost om det!  Men idag blir det inte roligare än så här!

Anneli.

Inga kommentarer: