söndag 18 april 2021

Min nya hälso"resa" del 20; 7:de dagen på Raw Food

Men hur bra gick det här då?

Idag är 7:de dagen som jag bara äter Raw, salt- & fettfritt. Det har gått över förväntan bra faktiskt! 
Visst är det lite tråkigt att äta en sallad eller soppa utan t ex hampafrön eller pumpafrön i (eller knäckebröd till), för de tillför ett sånt härligt "crunch"! Och salt och fett förhöjer ju smakerna, det går inte att förneka, men jag tror att smaklökarna vänjer sig. Så småningom iallafall! 😉

Det enda kokta/varma jag får i mig är té. Jag har gjort egna blandningar med örtté med olika blad och blommor (rölleka, hallonblad, citronmeliss, salvia, rosenblad och nässla t ex) och de blir riktigt goda faktiskt. Men jag dricker också färdigköpt YogiTea. Den här t ex var riktigt god och passande för vad jag försöker åstadkomma, d v s rena min kropp och stärka min lever och mina njurar. 

Jag var lite orolig att den skulle smaka beskt (som jag avskyr) i och med att den innehåller maskrot, men den smakar snarare lite blommigt! 😋

Det är ju söndag idag och varje söndag i flera år har jag vägt mig. Det har ofta varit mer eller mindre tråkigt eftersom min vikt gärna går åt fel håll. T ex hade jag gått upp 3 kg på 9 veckor från 7 februari till förra söndagen! Men idag var det riktigt roligt att väga sig! På bara 6 dagar med fettfri Raw Food har jag nu gått ner hela * trumvirvel * 3,2 kg!!! TRE KOMMA TVÅ KILO!!! Wow! 😁
Det var tur det, för innan jag vägde mig sa jag till Käre Maken att "om jag inte har gått ner nåt i vikt efter de här 6 dagarna så beställer jag hem pizza"! Men nu "slipper" jag det! 😜

Så... Raw Food rocks!! 😎 Men hur länge kommer jag stå ut med att bara äta Raw, salt- & fettfritt? Kanske inte så länge som jag skulle vilja... Jag funderar redan på att lägga till liiite kokta grönsaker på kvällen, typ kokt broccoli, morötter, lök och sånt där men jag får se hur jag gör... Jag försöker nog att vara 100 % Raw ett tag till. Det är så himla enkelt att slippa laga mat! Det mest avancerade jag gör är att hacka ihop en sallad, mixa en Raw spenatsoppa eller göra en smoothie/fruktsallad. Och jag kan ju bara skölja lite frukt eller en morot och knapra i mig när jag blir hungrig. Easy Peasy!

Det enda smolket i bägaren är att min juicer gick sönder härom dagen, så nu får jag göra min sellerijuice i mixern vilket inte blir lika nyttigt och bra (den "vispar" liksom in luft vilket förstör antioxidanterna och slår på ett våldsamt sätt sönder cellerna i sellerin vilket gör att näringen också förstörs lite). Men det får vara så nu ett tag framöver tills jag kan köpa en ny juicer. 

På det hela stora är jag riktigt nöjd med veckan som gått! Efter idag har jag fullföljt mitt första mål, d v s att klara en vecka med denna kostregim. Från och med imorgon kommer jag att ta en dag i taget och så får vi se hur det blir med allt! Stay tuned så får du veta hur det går! 😏

Anneli.

Inga kommentarer: