söndag 26 december 2021

God fortsättning!

Det är så skönt att julafton är avklarad! Hur det än är så blir det så stressigt inför julafton! Trots att inga barn kom hem och det bara var Kära Svärmor, Käre Maken och jag så vill man ju ha det lite speciellt och juligt på julafton!

Vad "speciellt och juligt" innebär kan väl variera från familj till familj men oftast betyder det extra mycket mat och extra god mat! Det gör det för mig också! Men städningen och julgodiset fick stryka på foten för min del och det blev inte lika många sorters sallader och maträtter som jag oftast har gjort om jularna. Men det blev jul ändå och maten blev jättegod!

Vad gjorde jag för mat då? Jo det här: 

Potatisgratäng, potatissallad och "grön sallad med röd sås"! Det sista är en sallad som vi gör varje jul och den är supergod!
Enligt originalreceptet (som jag tror kommer från Arla) gör man såsen av gräddfil och chilisås + örtsalt och malen svartpeppar men jag har hittat på en vegansk variant där jag mixar cashewnötter med vatten och citronjuice för att efterlikna gräddfilen. Grönsakerna som ska i är isbergssallad, gurka, grön paprika (men jag tar gul), purjolök och ärtor. Och sen kommer det som sätter pricken över i:et i salladen: cashewnötsbitar (tror det stod valnötter i originalreceptet) och ost i små tärningar! Jag tog förstås en vegansk ost.
Det här är nog den godaste salladen jag vet! 😋😋😋 

Till potatissalladen gör jag förresten en liknande vegansk "gräddfil" på cashewnötter, vatten och citronjuice och det blir hur bra och gott som helst!
Till detta hade vi också veganska "köttbullar" och vegansk prinskorv. Vi blev proppmätta! 😊 (Och det finns mat kvar!)

I vardagsrumsfönstret har jag bytt ut adventsljusstaken mot en liten minigran! (Ljusen i adventsljusstaken "tog slut" på julafton). Så nu ser det ut så här: 

Jag tog förstås en närbild på den lilla julgranen och tomtarna för det är svårt att riktigt se dem annars! 
Nu återstår bara att önska dig God fortsättning på julen! Jag avslutar här och så ses vi när vi ses - när det nu blir! Du får prenumerera eller hålla koll, för rätt som det är blir det ett nytt blogginlägg skrivet!

Anneli.

PS. Jag berättade ju i ett annat blogginlägg att vi inte skulle ha några julklappar i år men däremot varsin lott. Tyvärr var det bara nitlotter som det så ofta är. Men sånt är livet! Bättre lycka nästa gång! DS.

Inga kommentarer: