söndag 30 december 2012

What the hell...

Ni får ursäkta mitt språkbruk! Men förklaring till titeln på detta blogginlägg kommer lite längre ner i texten!

Jag har varit något som jag inte varit på länge: sjuk!! Hela den här julen har tyvärr gått i sjukdomens tecken. Vi har varit förkylda hela högen - utom min man som var den ende som klarade sig!
Först insjuknade Adrian (yngste sonen), sen Martin (näst yngste), tredjen ut var Rickard (äldste sonen) som kommit för att fira jul med oss, och han var nog den som blev sjukast av oss med bl a 40 graders feber, och sen var det jag som åkte på denna eländes förkylning from hell! Ylvali (yngsta dottern) som också var här och hälsade på var redan förkyld när hon kom, men slapp tack och lov vår förkylning.
Så denna jul blev för min del inte så lugn som jag hade planerat..! Först vart jag ju tvungen att serva sjuklingarna med mat, té, vatten och näsdukar tills jag själv stupade och sen var det bara för mig att däcka ihop i en fåtölj (soffan var upptagen av de andra)!
MEN: det var inte för att klaga som jag ville skriva detta blogginlägg, utan för att konstatera två saker:

1. När man är sjuk och som bäst skulle behöva riktigt nyttig mat som fullkomligt kryllar av vitaminer och andra nyttigheter; då orkar man inte fixa det, utan tar bara typ vad som helst som är lätt att stoppa i munnen för att bli mätt! DET blir man ju inte frisk av!!

2. Och nu kommer vi strax till förklaringen av titeln: Eftersom jag inte har kunnat/orkat äta ens i närheten av hur jag egentligen velat, så har jag ätit "som vanligt", d v s som jag åt innan jag för 3½ år sen började med min vegetariska variant av LCHF. Jag har alltså ätit kolhydrater på längden och på tvären!! Potatissallad, potatisgratäng, bröd och mackor, risgrynsgröt, makaroner, mimosasallad, ett 30-tal (små!) pepparkakor, 3 knäck, 2 kolor, 2 bitar supersött chokladgodis, och nog har jag druckit upp en hel flaska glögg alldeles själv...! Alkoholfri förstås - men ändå...!

Ja, jag förstår om detta för er inte verkar vara någon dödssynd, men i min värld är det ett enormt avsteg från hur jag vill äta!! Men det blir som "min gamla dietist" Sara kallade det: "What the hell-effekten"! (<--- Där kom förklaringen!) :P När jag ändå har ätit potatis så kan jag lika gärna ta några mackor också, what the hell - jag har ju redan börjat fuska... jag tar några knäck också när jag ändå håller på... Ja, ni fattar...!
Det gick så långt att jag t o m bad min man att han skulle köpa pizza när han ändå var in till stan för att handla igår!! Men klok som han är så kom han hem med massa grönsaker och falafel istället!!

Det är så här med mig att när jag äter för mycket kolhydrater så triggar det igång sug och hunger hos mig och jag vill ha ännu mera kolhydrater! När jag levde på "strikt" LCHF så försvann mitt sug efter "nånting gott" i stort sett helt, och det var sååå skönt att slippa det! Det är därför jag fortfarande vill vara restriktiv med kolhydrater i allmänhet och socker och vetemjöl i synnerhet. Jag vill INTE ha tillbaka det där suget! Men det har jag triggat igång nu...!
What to do, what to do..?
Ja, just nu tänker jag inte göra så mycket åt det! Brödet är uppätet, så det fixar sig själv och för övrigt så tänker jag äta det jag tycker är gott vad gäller mat! Godiset, glöggen och pepparkakorna kanske jag kommer unna mig nåt litet av - det är ju ändå nyår - men efter helgerna så får det banne mig vara slutfuskat!

Det gäller bara att hitta mitt nya sätt att äta..! Det här med att utesluta mjölkprodukter har ju inte gått något bra... och just nu känns det inte som att jag orkar med för mycket förändringar... men jag kommer dra ner på det i alla fall! Sen får vi se hur det blir och går!

Ha det nu så bra de sista 33½ timmarna av detta år! Det ska jag ha!! :D

Anneli.

Inga kommentarer: