måndag 24 december 2012

Julstress

Det blir inte mycket skrivet här som det är just nu!! Jag hade hoppats att jag bl a skulle hinna/orka experimentera fram nåt gott pepparkaksrecept utan vetemjöl och kanske några andra goda julrecept att lägga ut här - men icke!
Att starta upp ett företag när man redan är typ utbränd är inte att rekommendera egentligen, men nu har vi kommit till "the point of no return" så det är bara att fortsätta och göra det bästa man kan! Men att samtidigt föröka få till julen hemma är närmast att betraktas som överkurs! Jag har bara gjort det nödvändigaste - och där ingår varken städning eller fönsterputsning! Bröderna Bus och maken gör ju en hel del förstås, men inte blir det så mycket "julifierat" som jag skulle önska..! (Nej, det var inte ett klagomål! Jag bara konstaterar! Är det nåt jag absolut vill så får jag väl göra det själv, men jag kan inte komma på nåt just nu..!!)

Men det här med att jag är så vansinnigt trött hela tiden och därmed är tvungen att ge avkall på en massa saker har fått mig att tänka på vad som egentligen är viktigt! När jag gav upp på hela jul-stress-grejen och deklarerade för familjen att de inte kan räkna med mig vad gäller julmat och julpynt i år, så infann sig ett lugn och en acceptans på nåt vis, och helt plötsligt så tyckte jag att det skulle bli ganska kul att fira jul..! SLUTSATS: Stressen tar bort glädjen inför julen!

Vad är egentligen så himla viktigt i hela den här julhysterin? Städningen? Pyntet?? Maten? Godiset? Julklapparna? Julkorten? Familjen? Vännerna? Vad grannarna tycker? Vad man kan skriva för status på facebook? Eller..??
Jag har inte städat. Inte skickat ett enda julkort. Gjort ett enda sorts julgodis. Pyntat sparsamt.
Köpt och slagit in julklappar har jag förstås gjort, och handlat lite mat. Gjorde en pepparkaksdeg som sönerna bakade ut. Bakade lussebullar med ena dottern som kom på besök. En stor skål potatissallad har jag gjort med hjälp av ene sonen, och.... Ja... det är typ det som jag har gjort. Och utöver det har jag klart uttalat att vill någon ha nåt mer så får de göra det själva! Eventuellt kan jag hjälpa till - om jag orkar!

Den här julen ska jag ta det väldigt lugnt och hellre satsa på att orka umgås än att stressa ihjäl mig! Jag önskar att jag hade gjort så för flera år sen! För en sak som står väldigt klar för mig är att familjen och vännerna vill jag inte vara utan, men pynt, godis, överdåd av mat och framför allt stressen kan jag vara utan!
Den här fina granen har min man Janne huggit i våran lilla skog, och vår son Martin har klätt den alldeles själv medan jag bara tittade på! :D Nu är jag redo att fira jul!

En riktigt God Jul önskar jag alla mina läsare!

Anneli.

Inga kommentarer: