onsdag 6 juli 2022

Jag har omvärderat situationen, fettfritt + provsvar

Idag är det dag 10 av min variant av fasta och det rullar på helt friktionsfritt. Men: jag har omvärderat situationen lite grann! Alltså INTE ändrat mig; omvärderat situationen! Blink, blink. 😉 Det är skillnad på det serru! 😜 (För dig som undrar så är det en Galenskapar- och After Shave-referens som jag har lånat för att skoja till det lite grann. Vet inte om det funkade men nu gjorde jag det iallafall! 😛)

Jag hade ju bestämt att jag bara ska dricka och äta Raw dessa 30 dagar men... Käre Maken berättade när han kom hem ifrån stan häromdagen att det fanns så himla fina kronärtskockor i affären. Det är ju säsong för såna nu. Och som om det inte var nog för att locka mig till att tumma på min Raw-aspiration så är kronärtskockor läkande för sköldkörteln enligt Medical Medium! Han har t o m en kronärtskocka på omslaget till sin bok "Sköldkörtelns hemlighet! 

Så vem var jag att tacka nej när han erbjöd sig att köpa hem några till mig? 😛 Att jag dessutom ääääälskar kronärtskockor var "spiken i kistan"! Så i måndags fanns det 4 kronärtskockor i kylen! 😋 Två åt jag på kvällen och två igår. Och de blir nog inte de sista under min fasta hoppas jag för det kändes bra när jag åt dem! Ja, efteråt också!

Nåt jag INTE tummar på dock är att äta fettfritt! En kompis frågade mig om det och tyckte att jag skulle förklara här på bloggen varför jag äter fettfritt nu under fastan, för hon trodde att fler kanske undrade över det. Det finns ju fettlösliga vitaminer som vi inte tar upp om vi inte får i oss lite fett med maten. Vitamin A är en sån och även vitamin K och D t ex. 

Anledningarna är främst två och båda är information från Medical Medium (med lite extra förklaring av mig):
Vår lever är ju det främsta organet för detox och många tror att det räcker med att vi har en (någotsånär) fungerande lever och så är det bra så! Men vad man inte tänker på när man resonerar så är att våra kroppar är precis likadana som på stenåldern men på den tiden fanns inte alla dessa gifter som vi dagligen utsätts för bara genom att andas, äta och dricka (och för att inte tala om det vi smörjer på huden...)! Alla dessa gifter gör att levern blir överbelastad och behöver hjälp med att avgiftas! Det är rätt logiskt om man tänker efter! 

När vi äter fett så släpper levern allt den håller på med för att ta hand om fettet för det är inte bra att det cirkulerar runt i blodet. Och medan levern tar hand om fett så sker ingen detox, d v s reningen av kroppen stannar av den tid det tar för levern att ta hand om fettet. Hur lång tid det tar vet jag inte men det är säkert olika beroende på hur mycket och vilken typ av fett det är. Men det är bara en gissning från min sida.
Av ovanstående anledning rekommenderar Medical Medium att vi väntar med att äta fett så länge som möjligt på dagen, gärna ända till middagen men åtminstone till lunch och när vi väl äter fett att det är ett naturligt fett som avokado och nötter hellre än utextraherade oljor och smör - och det värsta av allt: margarin! 🕱

Den andra anledningen till att jag "vågar" äta fettfritt är att enligt Medical Medium så finns det små, små mängder fett även i frukt och grönsaker och det är tillräckligt för att man ska ta upp de fettlösliga vitaminerna men inte avstanna detoxen. 
Jag vet människor som lever helt fettfritt i månader och år utan att få bristsjukdomar. Men då ska jag kanske förtydliga att de lever efter Medical Mediums rekommendationer på vad och hur man ska äta; äta lite och ofta och massor av frukt och grönt bl a. Så för min del är en månad fettfritt absolut inget som oroar mig! 

Nu börjar det här blogginlägget bli lite långt (fast jag har skrivit längre blogginlägg i mina dar...) men jag lovade ju att berätta om mitt nyaste provsvar på sköldkörtelproverna jag tog i fredags.
Min läkare ringde igår och berättade att T4 och T3 var helt normala nu! 😌 Från att ha slagit i taket ner till normalt på mindre är 3 månader! Det tackar jag Homeopatmedicinen för! Min läkare försökte lite försynt få det till synergieffekten mellan Thacapzolen och Homeopatmedicinen och visst, det går inte att utesluta! Men jag vill LÄKA - inte bara dämpa symptom genom att tvinga min sköldkörtel att stänga ner och hoppas att det ska "do the trick"! (Väldigt många blir först friska men får sen återfall!) Jag vill ge min kropp en chans att fixa det här på så egen hand det bara går och på så naturlig väg det bara går och med hjälp av Homeopatmedicin har det alltså gått så här snabbt och så här bra! 😊

Men det är inte över än! Mina värden måste fortsätta kollas ett tag till så de ser att det är stabilt och TRAK måste ner och TSH måste upp men det ska naturligtvis också kollas upp! Mer om det vid ett senare tillfälle för nu tänkte jag avsluta detta blogginlägg med att tacka alla som orkat läsa ända hit! Tack! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: