lördag 16 juli 2022

Lydig? Jag? Njae... ibland...

Vad ska det här blogginlägget handla om månne? Uppfostran? Nä... det har jag ingen! 😉 Min mamma brukade säga att det inte gick att uppfostra mig och det håller mina barn med om! Men nä, det är inte det detta blogginlägg ska handla om! 

Nä, det är det här med att lyda vad doktor'n säger! Jag är inte alltid så bra på det... 😇 MEN; det finns tillfällen när det händer! Nu t ex!
Min Endokrinolog-doktor (ja han, min "gamla vanliga") ringde mig oförhappandes igår några timmar efter att jag hade varit på lasarettet och tagit nya blodprover. Provsvaren hade redan kommit in (utom TRAK som jag bad honom att ta denna gång. Mer om det om en stund). Han hade goda nyheter och inte så goda nyheter.
Den goda nyheten var att mitt EKG som också togs igår var helt normalt, d v s inget hjärtflimmer som man annars kan riskera att få när man haft så höga sköldhormonvärden som jag har haft. Det var ju skönt!
Den inte så bra nyheten var att mina värden sjunkit ännu mer! T4 sjönk från förra veckans prover från 9 till 7 (man ska inte ha under 11) och T3 ligger nu på understa referensvärdet,
d v s 3,5. Inte undra på att jag fryser så in i vassen! 

Iallafall så tyckte han att jag skulle höja dosen Levaxin varpå jag fick erkänna att jag inte hade börjat att ta det. "Då tycker jag att du ska börja" sa han. "Men varför kan jag inte bara sluta med Thacapzolen" frågade jag hoppfullt? Men se det var inget bra för då kan värdena börja "joja" upp och ner och vi vill ju att de ska stabilisera sig - fast på normala nivåer. "Ok då" sa jag och lovade att jag skulle börja ta Levaxin. 


I morse tog jag den första tabletten. Ibland får även en envis käring som jag lyda! 😛

Men det här med TRAK då? Det värdet (som var skyhögt - 105 - när jag var på lasarettet i påskas) brukar inte sjunka förrän man har haft normala värden i 6 månader berättade min doktor men eftersom jag kör mitt eget race genom att bara ta en liten dos Thacapzol och dessutom Homeopatmedicin så tyckte både läkar'n och jag att det skulle vara spännande att se om nånting (mot förmodan enl. läkaren) har hänt där. Jag menar, först trodde han ju inte att den lilla dosen Thacapzol skulle ha den stora effekt den hade (om det nu var den säger jag... 😜) och sen vill han se om Homeopatmedicin verkligen kan göra nån skillnad. För OM TRAK redan skulle ha gått ner så måste till och med han erkänna att det inte kan vara nån annan förklaring än att det är Homeopatmedicinen som gjort det! 😀 Men det provsvaret kommer inte förrän på måndag och då är min läkare på semester igen men han lovade att maila en kollega för att hon skulle hålla koll på mina provsvar medan han är borta, så jag hoppas hon ringer mig! Annars jagar jag henne med blåslampa! 😂

Men nu över till nånting heeelt annat, nämligen mina små odlingar! Vill du se några rykande färska foton därifrån? Ja men vad väntar vi på! Här kommer de: 

Så här hög är potatisblasten nu i mitt lilla land! Framifrån ser man nästan inte smultronplantorna som började invadera landet och växer och frodas och har haft flera mogna - och supergoda - smultron men från sidan så här så går de att skönjas längst till vänster i landet. Här kommer en närbild på smultronplantorna: 
Potatisen i landet har börjat blomma för några dagar sen: 
Men i odlingssäckarna ha de bara fått knoppar än så länge: 
Däremot är de nog lika höga som potatisen i landet (om man tar i beaktande att den här potatisen står jorden och den andra växer under): 
Sist ett foto på rädisorna som Käre Maken sådde åt mig för ca 2 veckor sen:
Det här vädret med regnskurar nästan varje dag är perfekt för rädisor säger han. Om ungefär 3 veckor är de färdiga att skördas! 😋

Ja, det här var allt för idag! En riktigt trevlig helg önskar jag dig kära bloggläsare!

Anneli.

Inga kommentarer: