måndag 25 juli 2022

Uppdatering om fastan och provsvar. Hur går det?

Nu var det ett tag sen jag skrev här igen. Jag har varit upptagen med annat.
Vad kan det vara kanske du undrar och då kan jag berätta för dig att jag har äntligen kommit igång med att städa bland alla mina tusentals recept jag har i min dator plus häckat på internet och hittat nya spännande recept som jag vill prova när jag slutat med min frukt- och grönsaksfasta. Idag är dag 29 så imorgon är sista dagen! Äntligen! Jag längtar efter varm mat, avokado, nötter och annat jag avstått ifrån för att det är tillagat eller innehåller fett.  

När jag gör nån form av fasta - och det slår aldrig fel - så blir jag "lite" 😏 besatt av mat, recept och att planera vad jag ska äta när jag börjar äta igen! Ja, till och med att laga mat (och frysa in) men det har jag inte gjort denna gång. Mer än att jag gjorde potatissallad till Bröderna Bus när de var här och då... ja, då krävdes karaktär och vilja kan jag försäkra! Jag älskar potatissallad och jag ville ju smaka av den så den smakade som den skulle! Så det gjorde jag men istället för att svälja den lilla tuggan jag tog så spottade jag ut den och sköljde munnen flera gånger! Det krävde all min vilja - all! Det var sååå gott... 😋

Ja, ja... Fastan är självvald så det är inget synd om mig! Och inte går det nån nöd på mig heller! Jag tycker att det har gått jättebra hela tiden! Och ner i vikt har jag gått också! Närmare bestämt 5,5kilo! Och sen jag var som allra störst i mitten på mars i år så har jag gått ner hela 20 kilo! 😎 Så, näe! Det är inget synd om mig! 😊
Jo förresten! Liiite synd om mig är det nog! För jag jämförde hur mycket jag gick ner i vikt 2017 och 2018 när jag också frukt- och grönsaksfastade i 30 dagar och då gick jag ner 9,1 kilo respektive 8,8 kilo, så 5,5 kilo kändes helt plötsligt lite fjuttigt...
Fast... Näe! Jag är nöjd! För jag var mer "hard core" de andra två gångerna och denna gång tog jag det lite slappare; har ätit mer frukt och grönt och t o m kokta kronärtskockor ibland! OCH: inte att förglömma: mina numera för låga sköldkörtelhormoner har ju dragit ner ämnesomsättningen faktiskt! ←Och det får bli en snygg övergång till vad som hänt med dem de två senaste veckorna!

Både T4 och T3 har sjunkit lite till: de är nu båda under referensintervallet; T4 är nere på 6 (ska vara som lägst 11) och T3 på 3,1 (ska vara som lägst 3,5).
Inte undra på att jag fryser! ❅ ⛄
När "min läkarvikarie" ringde mig tidigare idag och berättade om fredagens blodprovssvar sa hon att jag måste öka på Levaxinet för annars riskerar jag att få såna där utåtstående ögon som många med Graves får. Det vill man ju inte ha om man kan undvika det... och jag har redan börjat få känningar i ögonen i form av torrhet... så jag blev helt plötsligt väldigt lydig och tog 2 extra tabletter Levaxin, bad Käre Maken att hämta ut det nya receptet på starkare Levaxin och fr o m imorgon ska jag ta de tabletterna istället. 

Så istället för 25 mikrogram per dag ska jag nu ta 75 och även det kan komma att höjas men det beror på vad provsvaren på provet jag kommer att ta på fredag säger. 

Den 12 juli slutade jag förresten med Homeopatmedicinen för den var ju till för att sänka hormonvärdena vilket inte behövdes längre. Jag skulle egentligen ha varit på återbesök hos min Homeopat Renée Rubin Bauer i onsdags men hon hade blivit förkyld så det har blivit uppskjutet. Vet inte till när än. Det visar sig!

Under tiden tänker jag fasta klart, fortsätta städa bland alla mina recept och bara ta det lugnt! Hur det går med allt kan du, om du vill, läsa om på en blogg nära dig! 😃 Nämligen den här bloggen! När vet jag dock inte men det ska nog inte dröja så där jättelänge! Ha en fin vecka så länge!

Anneli.

Inga kommentarer: