söndag 13 december 2015

Veganska lussekatter

Mitt i alla blogguppdateringar om té så bara "måste" jag göra ett litet inlägg om mitt lussekattsbak idag!
Egentligen var jag alldeles för trött för att baka, men käre sonen bad så vackert att vi skulle baka lussekatter, och det är ju ändå Luciadagen idag! Så det var bara att sätta fart!
Och det är en sak med detta lussekattsbak som jag skulle vilja tipsa er om, nämligen vad jag använde istället för mjölk.

Jag utgick från ett vanligt saffransbrödrecept, men smöret bytte jag ut mot en blandning av ekologisk kokosolja och ekologisk rapsolja. Mjölken däremot... Istället för att ta färdiggjord växtmjölk (med allt det innebär av kostnad och/eller arbetsinsats) så tog jag vatten och havregryn och mixade det direkt i kastrullen med en stavmixer. Men; jag silade inte bort fibrerna utan värmde bara alltihop i kastrullen med oljan och använde det som degvätska! Smart va!?! (Ja, jag tyckte att jag var lite smart iallafall! ;-)
Jag tog 1 dl havregryn till 2,5 dl vatten (gjorde bara en halv sats). Att havrefibrerna är kvar är bara en fördel; det gör helt enkelt lussekatterna lite saftigare!

Och smaken då? Mmmmm..... KLART godkänt!! :o)

Anneli.

Inga kommentarer: