torsdag 31 december 2015

Sista blogginlägget (för i år)!

Jag vill börja med att önska alla mina bloggläsare ett riktigt Gott Nytt År, och tacka för året som har gått!
Nu ser vi fram emot ett 2016 fyllt av allt som gör var och en av oss glada och lyckliga! ♥

Jag har för länge sedan slutat med nyårslöften, men till detta årsskifte gör jag ett undantag! Jag har nämligen bestämt att jag från och med imorgon den 1/1 2016 ska utesluta gluten, och dra ner mitt sockerintag till ett minimum! Wish me luck!

Av erfarenhet vet jag att jag har en tendens att ge upp om jag ställer alltför höga krav på mig själv, så vad gäller socker och sötsaker så kommer jag i första hand att utesluta allt vitt socker! Men jag har bestämt mig för att mindre mängder av kokossocker, björksocker (xylitol), stevia och torkad frukt är Ok i t ex en efterrätt. Och mörk, ekologisk choklad ger jag inte upp i första taget! Men man måste inte vräka i sig, och när man väl äter det kan man ju "äta smart", d v s direkt efter en måltid, så att blodsockret inte skjuter i höjden!
Andra snabba kolhydrater ska jag också dra ner till ett minimum, men jag tänker inte vara alltför hård mot mig själv vad gäller det!

Gluten dock... ja, det är en helt annan historia! För att det ska vara nån idé att sluta med gluten så måste det vara nolltolerans! Även lite gluten gör skada i kroppen, och det tar lååång tid att reparera den skadan! Vissa säger 3 månader, andra säger att det tar 6 månader! Så min plan är att vara helt utan gluten i minst 6 månader, så att jag kan göra en utvärdering av hur jag mår, och sen får vi se. Men helst vill jag nog aldrig äta det igen... om jag kan låta bli... Men jag ska inte ta ut nåt i förskott! Först vill jag se hur jag mår efter de första 6 månaderna utan gluten!

Jaha mina vänner, detta får bli allt - inte bara för idag, utan för i ÅR!
VI SES PÅ ANDRA SIDAN (NYÅR)! :o)

Anneli.

2 kommentarer:

Minna sa...

svar:

Åh, du får mer än gärna uppdatera mig om hur det går!! :D
Bara roligt!

Har du någon favorit bland de glutenfria mjölsorterna?
Själv är jag väldigt förtjust i bovete!

Anneli Sjögren sa...

Hej Minna!
Va roligt att du är intresserad av att veta hur det går! Hittills har det gått jättebra! Det enda jag funderar över är att jag har använt havremjölk, och senast idag lyssnade jag på en Amerikansk läkare som menar på att det gluten som finns i havre också är skadligt... Jag vet inte vad jag ska tro, man hör så mycket motsägelsefullt... Men kanske håller jag mig borta från havre också om jag bara kan...

Jag har inte bakat så mycketmed glutenfria mjöler än... Förut när jag åt vegetarisk LCHF bakade jag mest med mandelmjöl och kokosmjöl. Men jag har rismjöl, bovetemjöl, sesammjöl och några andra sorter som jag tänkte baka på framöver (när ork och inspiration infaller samtidigt...)!
Men ett glutenfritt mjöl som jag skulle vilja prova är Lupinmjöl - har du testat det?