söndag 16 februari 2020

Recept: Busgoda havrebollar

Här kommer nu det första av de recept från mitt födelsedagsfika som jag hade tänkt att ge dig! Havrebollar! Hur goda som helst, vegan och - om man använder glutenfria havregryn - glutenfria!

Havrebollar och chokladbollar är inte riktigt samma sak. Visserligen är det kakao i havrebollarna, men långt ifrån så mycket som i chokladbollar! Dessutom ska det vara grädde i havrebollar till skillnad från chokladbollar. Vilka är då godast? Ja... det beror nog på vad man är sugen på skulle jag säga! Men kanske, kanske är havrebollar liiite godare... kanske.

Orginalreceptet (som inte är vegan) till dessa oh så goda havrebollar la jag ut redan för snart 4 år sen på min gamla blogg "Anneli In Da House" och vill du se det så kan du klicka HÄR. Samma dag la jag ut en sockerfri och lite annorlunda variant på mitt orginalrecept på den här bloggen, och vill du kolla in det så klickar du HÄR.

Men nu - trumvirvel - kommer då alltså den tredje (och bästa?) varianten på dessa goda havrebollar! Håll till godo!

ANNELIS SUPERGODA, VEGANSKA & GLUTENFRIA HAVREBOLLAR.

INGREDIENSER:
1 liter (glutenfria) havregryn
200 g mjuk eller smält kokosolja (med eller utan smak. Jag hade utan.)
2 dl rörsocker eller kokossocker (jag tog 50/50.)
5 - 6 tsk kakao
2 - 3 tsk äkta vaniljpulver
1 krm havssalt
1½ dl kokosmjölk (jag hade Garant; den i rosa tetra)
kokosflingor att rulla bollarna i.

GÖR SÅ HÄR:
Häll ner havregryn, socker, vaniljpulver, kakao, salt och kokosolja i en matberedare och blanda ordentligt. Häll i kokosgrädden och kör matberedaren tills allt är ordentligt blandat. Häll över smeten i en skål och låt den stå i kylen ca 1 timme. Rulla bollar i valfri storlek av smeten, rulla dessa i kokosflingor och förvara dem i kylen eller i frysen. Jag fick 65 bollar av min smet.

Har du ingen matberedare så går det att blanda ihop smeten på gammalt hederligt sätt; d.v.s. i en bunke med en träslev. Smält då gärna kokosoljan så blir det lite lättare att blanda ihop. Konsistensen blir lite annorlunda men bollarna kommer smaka lika gott!

Ja men då är det väl bara för dig att gå ut i köket och börja blanda ihop smeten då! Du kommer inte att ångra dig, vilken av varianterna du än väljer!

Anneli.

PS.
Vill ni se bordet med de godsaker jag bjöd mina gäster på när jag fyllde år?
Ok. Här kommer det ett foto:
100 % hembakat!
DS.

Inga kommentarer: