lördag 22 februari 2020

Vegansk maräng; recept, tips och tricks

På min födelsedag bjöd jag ju bland annat på marängtårta. Att göra vegansk maräng är ganska nytt för mig och det har tagit några försök att få till det. Ja, inte för att jag är en mästare nu heller men det har blivit tillräckligt bra iallafall!

I detta blogginlägg tänkte jag koncentrera mig på hur man gör själva marängen och i nästa inlägg tänkte jag ge dig receptet på den marängtårta jag bjöd på när jag fyllde år.
Men man kan inte göra marängtårta utan maräng så vi börjar från början - med själva marängen! 😊

VEGANSK MARÄNG A' LA ANNELI. 😋

INGREDIENSER:
Spadet från en förpackning kokta kikärtor (utan salt), ca 1½ dl
1½ dl rörsocker eller kokossocker
1 msk potatismjöl
1 krm citronjuice
ev. 2 tsk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR:
Sätt på ugnen på 100 grader.
Ta undan ca 3 tsk av sockret och blanda det med potatismjölet. Ställ åt sidan.
Blanda ner vaniljsockret i resterande socker.
Häll kikärtsspadet i en noga rengjord bunke (minsta lilla fett kan sabba hela marängen!) av glas, porslin eller rostfritt och häll i en liten skvätt citronjuice. Börja vispa med en elvisp tills allt spad blivit skum. Under fortsatt vispning; ha i en tesked socker i taget och vispa minst 20 sekunder mellan skedarna tills allt socker är invispat. Sist häller du i sockret med potatismjölet. Fortsätt nu att vispa och vispa och vispa! Det kan ta upp till 20 minuter(!) att få marängsmeten riktigt styv.

Som du kan se av min bild så orkade jag inte riktigt vispa så mycket! Marängen bildade inga riktigt hårda toppar så som den egentligen ska. Nu funkade det ju ändå, men det hade blivit aningens snyggare om marängen hållit formen mer perfekt.
Efter att min maräng redan var klar fick jag tipset att man kan ställa in marängsmeten i kylen tills den är riktigt kall och sen vispa en stund till och då ska det tydligen vara lättare att få den perfekt. Du kan ju testa det - det tänker jag göra nästa gång!
Men nu åter till hur man gör för att få en smet till maräng:

Sleva i smeten i en spritspåse och spritsa ut så stora eller små maränger som du vill ha. Smeten räcker till 3 normalstora tårtbottnar eller en himla massa marängtoppar! Ett tips om du ska göra tårtbottnar är att på undersidan av ett bakplåtspapper (per tårtbotten) rita upp en rund ring så stor som du vill ha bottnen. Bäst blir det om du ritar ganska tjockt med en blyertspenna och sen lägger bakplåtspappret på en ljust bord eller ljus duk. Då syns det bäst vart du har ritat. Sen är det bara att spritsa runt, runt tills hela cirkeln är ifylld och sen försiktigt dra över det hela på en plåt.

Har du ingen spritspåse kan du klicka ut maränger med sked och försiktigt smeta ut tårtbottnar med hjälp av en slickepott.

Sätt nu in plåtarna i ugnen. Det funkar bra att ha två plåtar inne i ugnen samtidigt. Ha dem inte för tätt bara men inte heller för nära botten eller taket på ugnen utan så mitt i som det går! Nu ska de gräddas i mellan 2 - 4 timmar! Glänta lite på ugnen efter nån timme så ångan kan smita ut. Efter sisådär 2 timmar kan du kolla om marängen är torr genom att lite försiktigt trycka till med fingret på närmsta maräng. Om den känns torr kan du försöka peta bort den från bakplåtspappret. Är marängen helt torr ska detta gå mycket lätt, annars fortsätt att grädda nån timme till. Eller två... Glänta gärna på ugnsluckan några gånger då och då.
När marängen är helt torr stänger du av ugnen men låter dem stå kvar tills de är helt svala. De kan gärna stå kvar över natten.

Det kanske verkar krångligare än vad det är att göra maräng, men det är inte så svårt! Mesta tiden går ju ändå åt till att grädda dem och då kan ju du göra nåt annat!

Ett trick för att du ska kunna göra din marängtårta några timmar innan den ska ätas (för vem vill montera ihop en tårta medan kaffet bryggs och gästerna hänger över axeln på en?) är att pensla dem med smält choklad! Om man bara använder marängbottnarna som de är säckar tårtan snabbt ihop och blir kladdig. Fraset försvinner av fukten i grädden. Men chokladen blir en barriär mellan fukten och fraset så att tårtan klarar av att förberedas flera timmar innan den ska ätas! Och att det tillför lite extra crunch och smak är ju inte direkt en nackdel, eller hur!?!
Jag vet inte exakt hur mycket choklad som gick åt till mina två tårtbottnar men det var säkert 100 gram eller så.
 Den ena av två marängbottnar.

Det gäller att vara väldigt noga när du penslar på chokladen. Inte en endaste vit prick ska synas och chokladen ska verkligen vara överallt: på översidan, på undersidan och runt om på kanten! Ställ bottnarna kallt en stund så stelnar chokladen fortare och du kan vända på dem och pensla andra sidan.
Och så här långt kan du förbereda tårtan - flera veckor i förväg om så skulle vara! Förvara den svalt och torrt bara och med ett bakplåtspapper mellan dem så de inte riskerar att fastna i varann! Mina bottnar stod i skafferiet i 4 - 5 dagar.

Mitt nästa blogginlägg kommer jag ägna åt min bejublade marängtårta! Den blev verkligen väääldigt god! Och när jag har postat det blogginlägget och du har läst det så kan du göra den du med!
På återseende - på en blogg nära dig! 😉

Anneli.

Inga kommentarer: