onsdag 5 juni 2013

Uppdatering om att halvfasta

Ok! NU fortsätter jag på temat från förra blogginlägget, men denna gång om mina personliga erfarenheter.
Sen den 30 mars har jag halvfastat regelbundet, inspirerad av SVT's Vetenskapens värld som jag skrev om och länkade till i förra inlägget. Jag har till min stora glädje lyckats gå ner ca 4,5 kilo sen dess - något som nästan känns som en bragd i o m att jag äter en hjärtmedicin som man går upp i vikt av och som enligt mångas erfarenhet gör det mer eller mindre omöjligt att gå ner i vikt igen.

Första veckorna körde jag enligt 5:2-dieten men sen har jag försökt halvfasta åtminstone tre dagar i veckan. De senaste 3 veckorna har jag konsekvent fastat varannan dag och ätit varannan. Det har tyvärr inte resulterat i någon snabbare viktnedgång som jag hade hoppats och jag har mina teorier om varför...!
Det jag märker med mig själv är att under dessa tre veckor har jag blivit mer och mer matfixerad! När jag har en fastedag tänker jag jättemycket på vad jag ska äta nästa dag, och när jag har en ätdag har jag haft allt svårare att äta så som jag egentligen vill, d v s ganska sunt, och dessvärre tillåtit mig att äta i princip vad som faller mig in! Det har varit fikabröd, pizza, mackor, varm choklad och t o m en tunnbrödsrulle utan korv i en korvmoj på stan! På TV-programmet om att halvfasta så sa hon som forskade på just varannandagsfasta att: "On a feed day you can literally eat anything" d v s äta typ vad som helst! Men min erfarenhet säger att det nog trots allt inte är en så bra idé... i alla fall inte om man som jag vill gå ner i vikt! Och åtminstone inte om man äter den här hjärtmedicinen som jag äter (Sotalol)! Så nu blir det till att skärpa sig!! Snart... Men först ska jag fira min ena son som tar studenten på fredag och sen ska jag till Gotland på studieresa med Sociala företag från Dalarna i dagarna fyra 10 - 13 juni och då varken vill eller orkar jag tänka på att bara äta nyttigt! Men sen så...! Sen...!
Men jag tänker mig att jag inte kommer att fasta mer än högst tre dagar i veckan, och jag hoppas att jag då slipper bli så matfixerad! Vidare så vill jag börja med gröna juicer igen, för det har helt fallit bort nu sen jag började med halvfastorna...! Jag lär återkomma om detta längre fram!

Anneli.

Inga kommentarer: