onsdag 26 juni 2013

500 kalorier...

Idag har jag en fastedag igen...! (Högerklicka HÄR så kan du läsa vad jag skrivit om 5:2-dieten och andra liknande metoder tidigare.)
Enligt 5:2-dieten får (ska?) man ju som kvinna äta upp till 500 kalorier på fastedagen och jag har för enkelhetens skull mestadels ätit Keso med nån smaksättning - nåt annat har jag inte mäktat med att räkna på...! Men idag kände jag mig lite inspirerad till att göra en tomatsoppa, och för att göra den så började jag med att ta fram papper och penna för att skriva upp ingredienserna och sen kolla hur mycket kcal de innehåller och så räkna på det.

Det jag ville ha i min soppa var följande: passerade tomater, lök, buljong, sojakorv eller Quornbitar, och så något gräddigt.
Jag hade en tetraförpackning med krossade tomater och läste mig till att det var 25 kcal per 100 g. Ok, 125 kcal totalt då alltså!
En medelstor lök skalades och vägdes och jag konstaterade att den gick på sisådär 30 kcal (35 kcal/100 g). En grönsaksbuljongtärning gick också lös på 30 kcal.
Sen stod valet mellan sojakorv eller Quornbitar som proteinkälla, men eftersom det var en del fler kcal i korven (230 kcal/100 g tror jag) så valde jag Quornbitarna med 115 kcal/100 g - det gäller ju att snåla med kalorierna så det blir tillräckligt mycket mat!!
Sista valet stod mellan grädde 40 % eller Oatly iMat - för nånting gräddigt ville jag ha! Det valet visade sig bli väldigt lätt: medan grädde innehåller 370 kcal/100 g så innehåller iMat endast 35 kcal!! Detta beror på att iMat bara innehåller 0,5 g fett mot gräddens 40, men det var ju helt i linje med hur jag ville ha det så jag var inte ett dugg ledsen! :D
TOMATSOPPA, 2 portioner

2,5 dl kokande vatten 0 kcal
500 g passerad/krossade tomater 125 kcal
200 g Quornbitar/färs 230 kcal
1 grönsaksbuljongtärning 30 kcal
1 medelstor lök, finhackad 30 kcal
1 dl Oatly iMat 150 kcal
Kryddor. Jag hade svartpeppar, lökpulver och cayennepeppar
Ev örtsalt
Sammanlagt 565 kcal, d v s 282,5 kcal/portion
(28/6 -13. Jag hade skrivit fel kaloriantal på Oatly iMat men har rättat det nu. Men det betyder att det blir lite för mycket kalorier att äta hela soppan!)

Gör så här:
Smula ner buljongtärningen i en kastrull och lägg ner de frysta Quornbitarna. Häll över det kokande vattnet och låt koka upp. Lägg sen i den hackade löken och kryddorna och låt puttra ca 10 minuter. Slå på tomaterna och koka upp. Slå i iMat och smaka av om du vill ha mer kryddor eller salt. Klart!

Nu har du ytterligare ett val...!! Antingen kan du äta upp båda portionerna eller så äter du hälften nu och tar dig en macka till! :P Jag valde mackan...!! :-) (Åter igen; ät inte hela soppan! Ta en liten macka istället!)

Anneli.

Inga kommentarer: