måndag 17 juni 2013

En vegetarian på resande fot

Jämfört med när jag var liten så är det numera mycket lättare för en vegetarian att hitta matställen som faktiskt har vegetarisk mat på menyn. I alla fall lakto(ovo)vegetarisk mat.
Förra veckan var jag på Gotland i 4 dagar med 30 andra Sociala företagare från hela Dalarna. Vi bodde på hotell och var hänvisade till matställen "på stan". Jag var enda vegetarianen i gänget och jag kan säga att den mat jag fick under de dagarna inte var nåt vidare...!
Frukosten intogs på hotellet och den var riktigt bra! Det fanns mycket att välja på för både blandkostare och vegetarianer.
Lunch och middag åt vi ute på olika restauranger och hos en cateringfirma. På cateringfirman visste man inte att det skulle komma en vegetarian så i ärlighetens namn blev de tagna på sängen, men medan de andra fick nån panerad fisk så serverades jag detta:
Ja, jag skämtar inte!! 3 skivor stekt aubergin och lite sallad fick jag!!! Sen fanns det en kall majonnäs- och creme fraiche-sås också som jag tog lite av, men det var den dagens lunch!! Jag var fortfarande jättehungrig när min mat var uppäten!! Jo visst ja... det fanns kokt potatis också, men jag har aldrig tyckt om potatis och ska jag få i mig det så måste jag dränka den i massor utav sås eller massa smör, och det var inte ett alternativ här.

På en av lunchrestaurangerna vi åt på serverades en rätt Ok fänkåls- & rotsellerigratäng, och till det potatis och sallad.
Och sista kvällen åt vi på en kinarestaurang där det fanns 2 vegetariska rätter att välja på; wokade grönsaker eller vårrullar. Jag valde:
(Ja! Jag åt min mat med ätpinnar! :-)

Och så slog jag på stort och lyxade till det med:
Friterad banan med vaniljglass! Mums!! :D

Vart vill jag komma med det här då? Jo; gemensamt för samtliga luncher och middagar var att jag inte fick just nåt protein! De vegetariska alternativen bestod till allra största del av kolhydrater! Det var en himla tur att jag hade en stor påse blandade nötter med mig så jag fick lite nyttigt fett och proteiner i mig! Det gäller att vara förutseende!!

Men är det så här illa i hela Sverige? Ja, jag vet inte för jag äter så otroligt sällan på restaurang, och ännu mera sällan på "vanliga" restauranger (till skillnad från Vegetariska alltså).
Problemet är alltså inte att få vegetarisk mat, utan att få vegetarisk mat MED proteiner! Och jag kan tänka mig att det blir ännu svårare om man är vegan!

Så... mitt bästa tips måste då - baserat på detta - bli att alltid ha en påse nötter med sig! För mig blev det lite av en räddare i nöden i alla fall!

Anneli.

Inga kommentarer: