söndag 2 juni 2013

Periodisk fasta, 5:2-dieten & några andra varianter

Jag vet inte om jag har skrivit just något om periodisk fasta, 5:2-dieten och andra besläktade fastor här på bloggen...  men NU tänkte jag göra det! :D
För min del började det med att jag snubblade över en träningsblogg som beskrev Periodisk fasta och jag tyckte att det lät intressant. Sen sände TV-programmet Vetenskapens Värld ett program där vetenskapsreportern Michael Mosley provade på tre olika sorters fastor:

1. Fasta 3½ dygn med endast en liten soppa på 50 kalorier/dag. Bör upprepas med ett par månaders mellanrum för att de positiva effekterna ska hålla i sig.

2. Varannandagsfasta; äta praktiskt taget vad man vill på ätdagarna och äta 400 - 500 kcal (för kvinnor. 500 - 600 kcal för män) på fastedagarna.

3. 5:2-dieten, d v s äta 5 dagar i veckan och halvfasta (med kcal som ovan) på fastedagarna.
Vill ni se det programmet så går det bra i ca 10 dagar till - det sänds till den 12 juni. Högerklicka HÄR så kommer du till SVT-Play och Vetenskapensvärld. Klicka på del 11, that's the one!

Och till det kommer då även:
4. Periodisk fasta, även kallad 16:8-dieten. Per dygn fastar man 16 timmar och har sen 8 timmar på sig att äta dagens kalori-intag. Fast för kvinnor funkar det visst med 14:10 läste jag nånstans..! Good for me!! :P
På min rosa blogg skrev jag ett inlägg om periodisk fasta och att jag börjat äta enligt det den 10 januari i år. HÄR kan ni läsa det blogginlägget.

För en lekman som mig är det naturligtvis svårt att veta vad som är bäst - det handlar ju inte bara om vikten, utan hälsan i stort. Fast för mig handlar det mycket om vikten...!
Min kusin M mailade mig igår och hade med en mycket intressant länk om just olika fastemetoder. Högerklicka HÄR alla ni som är det minsta intresserade av detta, för där stod mycket bra information!!

Och apropå information så hade jag tänkt att skriva lite om mina personliga erfarenheter kring halvfastor, men nu börjar detta blogginlägg bli långt så jag väntar lite med det! Men det kommer! Jag lovar!
Men tills dess; ha det så bra allihopa!

Anneli.

Inga kommentarer: