lördag 30 mars 2013

Hälsa - det viktigaste vi har!

Som ni kan se av datumet som är idag så var det väldigt länge sen jag skrev nånting här! Inte nog med att företagandet tar väldigt mycket av min tid och energi - jag har varit sjuk också, i flera veckor! Jag har haft nån slags väldigt envis förkylning och en riktigt läskig huvudvärk som hållit i sig i dryga två veckor! Jag som väldigt sällan är sjuk... men nu var det rejält kan jag säga!!

Men nu var det inte sjukdom jag ville skriva om, utan precis tvärt om; Hälsa!
I förra inlägget skrev jag ju lite om att mitt hjärta blivit friskare och att jag åt näringstabletter för att råda bot på den näringsbrist som uppdagades i slutet av januari och som jag skrev om den 1:a februari. Nu är näringstabletterna slut för länge sen, men inte förrän igår kom jag mig för att ringa och beställa nya och när jag ändå gjorde det så beställde jag också en ny tid hos Ola (TFT-Hälsan i Västerås). Det var verkligen på tiden, för redan ca 6 dagar efter att jag började äta tabletterna började jag ju märka att jag blev lite piggare och nu märker jag att det har gått åt fel håll igen! Visst att jag har varit sjuk, men så trött som jag är nu kan jag inte minnas att jag varit någonsin! Jag vill bara sova hela tiden! Nä, boosta upp med massa näring tror jag är ett framgångsrecept för mig!

Hörni: Såg ni Vetenskapens Värld som gick på SVT i måndags? Det var väldigt intressant och jag rekommenderar å det varmaste att ni tittar på programmet!! Högerklicka HÄR så öppnas programmet i ett eget fönster. Just det här programmet kan ses till den 12 juni, men vänta inte så länge!!

Enligt vad som kom fram i det programmet kan hälsan påverkas positivt av att äta mindre - och framför allt mindre protein, och att fasta ett par dagar i veckan.
Inspirerad av de nya rönen från programmet har jag idag påbörjat en fastedag - eller två. Jag har inte riktigt bestämt mig än, det beror nog på hur det känns idag! (Ja, jag vet att det är mitt i påsken, men jag har ingen större tradition av att jag måste äta nåt speciellt bara för att det är påsk...!)
OM jag känner att det är genomförbart i mitt liv så kommer jag att fasta två dagar i veckan en tid framöver. Och med fasta i det här fallet menar jag att äta högst 400 - 500 kalorier per dygn - allt enligt Vetenskapens Värld del 11! Se programmet så slipper jag förklara! Bara SE DET!! :P Det kanske kan hjälpa dig till bättre hälsa också!?!

Till sist önskar jag er en riktigt Glad Påsk! :D Ta det lugnt med alla onyttiga "godsaker"! :P

Anneli.

Inga kommentarer: