onsdag 7 december 2016

Godaste Kanelpajen

Igår hade jag "tjejgänget" på besök, och jag ville göra nåt smaskens att bjuda på. Jag funderade på lite olika saker jag skulle kunna baka, och ett av kriterierna var att det skulle vara lätt och snabbt att sno ihop. Ja, och så gott också förstås!

Jag behövde inte tänka så länge innan jag kom på vad jag ville baka: Kanelpaj! I min receptbok heter receptet "Catharinas Kanelpaj", för jag har fått receptet av min kompis Catharina. Dock är det inte hon som hittat på receptet (tror jag. Rätta mig om jag har fel Catharina) men jag vet inte vart det kommer ifrån. Men himlans gott är det! Och lättbakat!
Och inte behövde jag truga det allra minsta för att mina gäster skulle ta av den både en och två gånger! 😋

Skulle ni vilja ha receptet kanske? Ja, men det kan jag ordna!
KANELPAJ

INGREDIENSER:

Pajdegen:
3 dl vetemjöl
1 dl (rårör)socker
½ tsk bakpulver
125 g smält smör

Fyllning:
2 dl vispgrädde
1½ tsk kanel

För att göra det så enkelt som möjligt så blandade jag alla torra ingredienser direkt i pajformen (mindre disk), och sen hällde jag över det smälta smöret, blandade om och såg till att inget torrt mjöl fanns kvar innan jag tryckte ut pajdegen jämt över hela formen (ca 28 - 30 cm-form). Det är bra om det blir en liten degkant runtom, men den behöver inte vara så hög.
Sen är det bara att slå i den ovispade grädden och strö över kanelen innan man försiktigt ställer in pajformen i ugnen på 200 grader. Grädda i 10 minuter och sänk sen värmen till 150 grader och grädda 12 - 15 minuter till.
Servera Kanelpajen ljummen till en kopp té eller kaffe. Och bered dig på att ta emot gästernas jubel! 😜

Hoppas du gillar pajen lika mycket som jag gör!

Anneli.

Inga kommentarer: