måndag 5 november 2012

Bli vegan...

Min ene son gav mig en länk idag som gick till en föreläsning av en amerikansk kille som är djuraktivist, vegan och föreläsare. Jag lägger ut länken HÄR. Se den!!
Jag är ju redan vegetarian (av födsel och ohejdad vana), men mjölkprodukter och ägg som jag ju äter bidrar lika mycket som köttproduktionen till att djur lider tyvärr!!

Jag har länge tänkt på att bli vegan, men i och med att jag började med LCHF för drygt 3 år sen så funkade inte det! När jag slutade äta sånt som innehåller för mycket kolhydrater till förmån för mer fett (smör och kokosolja) och proteiner i form av ost, ägg och soja- & Quornprodukter så blev det så att jag lade vegantankarna åt sidan.
Efter att ha lyssnat och sett på denna föreläsning, och efter att jag ändå börjat ändra mitt kosthåll lite bort från LCHF (utan att för den delen vilja börja med spannmål och sånt igen) så känns det oundvikligt att bli vegan...!! Fast det känns väldigt svårt att helt sluta med mjölkprodukter...!! Och ägg också, fast jag inte ens gillar smaken...!!

Mina ursäkter för att använda ägg och mjölk har varit att äggen vi köper är närproducerade från frigående höns som ändå har det rätt bra, och mjölken vi köper är Ekologisk (fast inte alltid osten och smöret...), och när jag ammade min förste son så hade jag sån överproduktion av mjölk så jag sålde 63,5 liter på 5 månader - samtidigt som jag ammade min son förstås! Och om jag kan ha överproduktion utan att lida nämnvärt av det så kan väl en ko...!?
Men det argumenten håller inte!! Med vilken rätt förslavar vi djuren?? Och har någon någonsin frågat kossan om hon vill avstå från lite mjölk så vi människor kan ta den?? Nä, jag skulle inte tro det...!! Dessutom så bidrar ägg- och mjölkproduktionen till att massor av tjurkalvar och tuppkycklingar avlivas!! :´(

Det som gör så att jag tvekar lite är att:
1. Att byta ut smöret mot margarin är helt otänkbart!!! Margarin är GIFT och borde vara dödskallemärkt!!
2. Ekologiskt kokosfett i all ära, men det är svindyrt och den med smak tröttnar jag lätt på...! Man vill ju inte att allt ska smaka kokos...!!
3. Mjölkersättningarna är rätt mycket dyrare än mjölk. Och inte lika goda och användbara enligt mig.
4. I Sverige har vi inte på långa vägar lika mycket ersättningsprodukter som i t ex USA!! Och de vi har här är Quorn som är vansinnigt manipulerat och onaturligt och sojaprodukter - lika manipulerat och onaturligt det!! Dessutom innehåller de ofta ägg(vita). Återstår då linser och bönor.... och att i stort sett aldrig kunna köpa hem nåt färdiglagat för att förenkla matlagningen!! *SUCK*

Men mitt samvete lämnar mig ingen ro..!! Hur ska jag kunna kalla mig djurvän samtidigt som jag vet att djur förslavas och lever under mer eller mindre onaturliga och svåra förhållanden och LIDER!! Nä, jag bara måste bli vegan!!
MEN: Till att börja med tänker jag inte bli strikt vegan! Det får gå lite peu om peu med att jag byter ut en sak i taget och vänjer mig! Det är så mycket förändringar i mitt liv som det är ändå! Men på sikt hoppas jag verkligen att jag helt kan avstå från animaliska produkter! Jag siktar på det!!
Följ mig här på bloggen för att se hur det går! Kanske är ni fler som vill hänga på och byta ut animalier mot vegetabilier och vi kan stödja varandra i det!?! Dessutom tar jag mer än gärna emot vegantips och recept om ni har!!
Jag ser all anledning till att återkomma om detta!!

Anneli.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är inte för inte som den föreläsning du länkade till kallas "the greatest speech ever told"! Den är så himla bra!
Ta veganiseringen i små steg så kommer det gå bra. Köp (eller låna på biblan) några bra kokböcker så hittar du alternativ till processade sojaprodukter. Följ ditt samvete och lycka till!

Anneli Sjögren sa...

Tack Malka!!
Böcker om vegankost har jag redan många!! Jag har ju varit vegetarian i hela mitt liv och även intresserat mig för veganism. Problemet har varit att jag ÄLSKAR mjölkprodukter!! Ost... smör... mjölk.... Grädde... Mums!! Jag har bara inte fattat hur illa det är! Förrän nu...!!
Men det får bli små steg, men åt rätt håll! Framför allt kommer jag att äta upp det jag har - att bara slänga det vore ju ännu värre, då har ju djuren lidit för ingenting!!

Linda i Berlin sa...

Här är två länkar till superbra vegansidor. Veganvrak uppdaterar inte mer men det finns en gigantisk receptbas.

http://veganvrak.blogspot.de/

http://veganen.blogspot.de/

Anneli Sjögren sa...

Åh!! TACK Linda!! Ska kolla in länkarna efter att kidsen och jag fått middag!! :D