söndag 25 november 2012

Vegan"mjölk"

Nu känner jag mig redo att lägga ut mitt recept på Vegan"mjölk".
Jag har ju filat lite på det på sista tiden...
Först provade jag att göra rismjölk, men jag tyckte att det vart ganska "blaskigt". Gott, men blaskigt! Jag är ju van vid Gammaldags mjölk med (för komjölk) naturlig fetthalt på 3,8 - 4,5 % fetthalt.
I nästa försök hade jag med mandel för att få upp fetthalten och få en rundare/fylligare smak, men jag tyckte fortfarande att det blev lite för "blaskigt".
Nu har jag fixat och trixat och kommit fram till en blandning som jag tycker blev just så fyllig och god som jag ville ha den!
Innan ni får receptet så ska jag bara berätta att ett av mina kriterier var att mjölken skulle vara tillräckligt söt i smaken för att vara (vad jag tycker) god att dricka, men inte sötare än att den också skulle fungera i matlagning, OCH: jag ville inte söta med socker eller sötningsmedel! Nä, helt naturlig vill jag att min mjölk ska vara!

ANNELIS RIS- & MANDELMJÖLK.
1 dl (rå)ris
1 dl mandel
2 aprikoser
1/4 tsk salt
12,5 dl vatten

Gör så här:
Skölj riset och aprikoserna noga. Ta 2,5 dl av den totala vattenmängden (det får gärna vara ljummet vatten - särskilt om du har råris!) och blötlägg över natten (8 - 12 timmar) - gärna i mixern! Jag lät ris, aprikoser och vatten stå i rumstemperatur de först timmarna, men när jag gick och lade mig ställde jag in dem i kylen.
Skölj och lägg mandlarna i blöt i ett annat kärl, men under lika lång tid. Tänk på att mandlarna fördubblar sin storlek, så ha rikligt med vatten! Ställ gärna mandlarna i ett mörkt skåp under blötläggningen.
Innan du använder dem ska de sköljas noga, och blötläggningsvattnet häller du förstås bort!
Sen häller du i mandlarna + saltet i mixern med riset och aprikoserna och kör på högsta hastighet i 1 - 2 minuter.
Fyll på med vatten lite vartefter, men allt vatten kommer inte att få plats på en gång! Jag körde i 3 omgångar, d v s: Ca 1/3-del av vattnet i taget, sen sila, lägga tillbaka den mixade mandeln och riset och mixa med nästa 1/3-del av vattnet, sila och göra om det en gång till! På så vis får man ut mesta möjliga smak!
Det här med att sila är ett kapitel för sig...!
Det som visade sig funka bäst var att sila genom en vanlig silduk som man har när man gör saft. Lägg silduken i en sil och ställ över en bunke eller kastrull.
Sen får man vrida ur mjölken för det rinner inte så bra av sig själv...
På bilden här ovan silar jag alla mjölken en fjärde gång genom ett tyg som är lite tätare än det första. På så sätt blir mjölken inte lika kornig som annars, så det rekommenderas om mjölken ska drickas som den är.
Ja, och här ovan ser ni det färdiga resultatet! Det blir ungefär 12 - 13 dl, men smaken på min Veganmjölk är ganska fyllig jämfört med färdig Veganmjölk som man köper, så det skulle nog gå att spä med några deciliter vatten till. Om man vill... Jag tänker inte göra det - jag är så nöjd så! :D
Sen kan man ju om man vill lyxa till det ha lite vaniljextrakt i, men då funkar det ju inte till matlagning så det beror på vad man ska ha mjölken till.

Det som blir kvar i silduken har jag torkat i en torr stekpanna och använt till pajer när jag varit för lat för att göra en pajdeg! Man bara smörar formen ordentligt och häller i ris- & mandelfibrerna och trycker fast i smöret och sen häller man i pajfyllningen och gräddar som vanligt! Det blir inte som riktig pajdeg, men det blir helt Ok och det går mycket snabbare än att göra deg och klämma ut den i pajformen!

Idag kände jag för att experimentera lite så jag gjorde så här:
Jag smälte en msk ekologiskt kokosfett och en msk honung i en stekpanna och sen hällde jag i det som var kvar i silduken. Det tar ganska lång tid att torka detta; först på medelvärme och sen på ganska låg värme tills det är alldeles torrt. Med jämna mellanrum rör man om och försöker hacka och sära på klumparna som bildas. Men det blev faktiskt himla gott och passar bra som ingrediens i musli! Det blir lite som "Granola" (alltså typ "Start"-flingor) fast lite hårdare att tugga på.
Hur lång tid det tar beror på hur ofta man vill vara där och röra om. Ju högre värme, desto oftare omrörning men ju fortare blir det klart. Själv tycker jag inte att det gör något om det tar lite tid! Jag gör annat emellan omrörningarna, så det är nog en smaksak hur man vill göra!

Ge mig gärna lite feedback om ni provar min Veganmjölk och kanske t o m min "granola"! Det vore jättekul att få veta vad ni tycker!

Anneli.

Inga kommentarer: