torsdag 8 november 2012

Juice-effektiv!

Jag är nu inne på min 3:dje vecka med gröna juicer och smoothiesar. Idag blev det både juice och en smoothie!! Men: bara i syfte att effektivisera mina frukostvanor lite!
Vad jag menar är att det är lite mankemang med att tvätta och ansa alla grönsakerna och det tar en del tid, så för att effektivisera frukosten gjorde jag så mycket juice att det räcker till två frukostar! Nu ska ju juicen vara så färskpressad som möjligt, men som jag ser det så är det bättre att jag gör mycket och spar en del till nästa dag än att jag slutar göra juicer för att jag inte orkar hålla på och palta! Det viktigaste är att man häller upp den juice som ska sparas i nånting lufttätt och fyller på helt fullt innan man försluter. Detta för att det är i första hand syret i lyften som gör att näringen förstörs.

Så här såg det ut i mitt kök imorse:
Det är ett äpple, en citron, lite ingefära, drygt 300 gr gurka och ca 450 gr morot. Av detta blev de ca 1 liter juice.
Ca 2/3 av juicen hällde jag upp i glasflaskor som jag ställde in i kylen på en gång för att ha till frukost imorgon, och resten av juicen gjorde jag en smoothie av tillsammans med en avocado och ett päron. Hade jag bara kommit ihåg det så hade jag haft i några blad Romansallad i också, men det kom jag inte på förrän smoothien var färdig.
Det kanske inte ser så himla gott ut, men den var helt Ok faktiskt!! :D Och nyttigt som 17 är det!! Hela min kropp jublar!! :D

Äpple och morot är väldigt gott tillsammans kan jag tipsa om - både som juice och som riven råkost! Och jag har hört att apelsin och morot blir väldigt gott ihop också, så det ska jag testa nån gång!

Skriv gärna och berätta om era favoritblandningar!!

Sist ska jag lägga ut en länk till en artikel som min bloggkompis Petra skrivit om just juice-trenden:
http://issuu.com/metro_sweden/docs/20121108_se_stockholm/5

Anneli.

2 kommentarer:

Petra Axlund Stegman sa...

Testa äpple, apelsin, morot och ingefära. Min favvo! Och tack för länk till min artikel!

Anneli Sjögren sa...

Hej Petra!! Tack för tipset, jag ska definitivt testa!! Det låter hur gott som helst!!
Klart jag länkar när nån jag gillar skriver en bra artikel!! :D