söndag 16 juni 2019

På't igen då!

Gårdagens blogginlägg tog så lång tid att skriva att jag nästan inte hann ut i trädgården för att plantera om fler tomatplantor som jag hade tänkt. Jag behövde ju äta middag också och efter den blev jag lite så där lat och bekväm och hade ingen större lust att gå ut. Men så ville Käre Maken ha datorn så jag tog mig i kragen och gick ut.
Så dags på kvällen (tror klockan var runt 20-snåret) är det mycket mygg ute så jag droppade på lite aromaolja (citron och rosmarin, det var det jag hade hemma) längst ner på mina byxor och ärmarna och kragen på min kofta för att försöka avskräcka myggjävlarna från att sticka mig. Det gick väl så där... Tyckte att de flög runt mig ändå fast jag stank av aromaolja! Men jag tror inte att jag blev stucken faktiskt. Det har iallafall inte börjat klia nånstans! Så kanske hjälpte det!
Stanken (fast jag tyckte att det luktade gott! Starkt, men gott!) kanske inte skrämde bort myggen men det skrämde iallafall bort Käre Maken som efter en stund kom ut för att se vad jag höll på med! Han är inte så förtjust i starka dofter och de här gillade han inte! Så han var bara med mig en stund och sen gick han in igen!

Jag hann iallafall plantera om 9 tomatplantor innan jag tröttnade på myggen och gick in. 😊

I fredags förresten så åkte Käre Maken och jag in till stan för att köpa mer jord till mina plantor och så ville jag titta om det fanns några billiga krukor att plantera i. Det gjorde det inte. Men jag hittade billiga hinkar som jag tror är tänkt som vattenhinkar till djur och som kostade rätt billigt så då köpte jag 13 såna: 4 större och 9 mindre. Sen var det bara att borra hål o botten på dem vilket mannen i mitt liv gjorde åt mig och nu är det klara att planteras i!
Här står de och väntar på att jag ska gå ut och sätta fart! (Den skarpögde kanske ser att det bara står 12 hinkar på gräsmattan, men det är för att det stod två i varandra när jag tog fotot.)

Här är de tomatplantor som är omplanterade inklusive de jag planterade om igår:
De som står som i en liten klunga längst fram i fotot är de jag planterade om igår, men alla de som står i små krukor måste planteras om så småningom för de krukorna kommer vara alldeles för små när plantorna blir större! Men nu klarar de sig ett tag iallafall!

Kvar att omplantera är dessa:
3 tomatplantor och alla paprikaplantor. Eller alla och alla... Några ser ut som att de inte kommer bli nåt - åskovädret gick hårt åt dem! Men jag ska kolla lite närmare vilka plantor som är värda att satsa på nu när jag ska gå ut och försöka bli klar med omplanteringarna! För det är precis vad jag tänker göra nu; fortsätta att plantera om! 😎 På återseende!

Fast vänta lite nu! Innan jag går ut vill jag bara berätta att jag i morse ställde mig på vågen som jag brukar göra varje söndag efter toabesök och före jag äter eller dricker nånting och på de 5 dagarna med Fastehärmande Kost har jag gått ner fantastiska 3½ kilo! 🎇 🎊 🎆 Tjohoo! 😄 Nu kan jag knappt bärga mig - jag vill fasta snart igen! 😛 Kanske kan jag inte hålla mig och vänta i 55 dagar... Men det får vi se vad det lider! Nu väntar mygge... jag menar plantorna! 😉

Anneli.

Inga kommentarer: