tisdag 11 juni 2019

Liiite gröna fingrar kanske?

Här kommer en liten uppdatering om mina tomat- och paprikaplantor, för idag har jag börjat plantera om dem i sina permanenta krukor! Ja, inte paprikorna än men tomaterna!

Men vi börjar med att jämföra om de växt nåt sen jag planterade om dem för lite drygt en vecka sen. Då såg paprikaplantorna ut så här:
Idag såg de ut så här:
Så jo då: De har faktiskt växt! 😊
Tomaterna då? Jo för en dryg vecka sen såg de ut så här:
Och idag såg de ut så här:
Så bevisligen har de också växt! 😃 Så ny "riktigt" jord (till skillnad från vanlig blomjord) har verkligen gjort susen! Även rötterna har växt till sig! Tyvärr tog jag inga foton på hur rötterna såg ut när jag planterade om förra gången så du får tro mig på mitt ord när jag säger att nu är rötterna betydligt större:
Ja det här lovar ju gott för en kommande skörd! Iallafall om vädret blir odlingsvänligt och att jag kommer ihåg att vattna!

Idag hann jag plantera om 7 tomatplantor till sina permanenta krukor + 2 plantor som jag räddade ur sina pyttesmå krukor till lite större. Sen blev myggorna för många och för jobbiga så då gick jag in.
Nu har jag inga stora krukor kvar och väldigt lite jord, men de tomatplantor som fortfarande har pyttesmå krukor ska jag försöka hitta lite större krukor till imorgon men sen kommer de att behöva planteras om igen lite senare.

Förresten så gör jag ett litet experiment! Kommer ni ihåg att jag hade två sorters jord? En vegansk(!) jord speciellt för tomater och chili och en "vanlig" grönsaksjord. En sån påse med 40 liter jord räckte precis till två av de största krukorna ni ser på bilden, så i de två krukorna längst bak till vänster i bild har jag veganjorden och i de två krukorna till höger om dem (och alla de andra krukorna också) har jag grönsaksjorden. Jag försökte se ut 4 så likvärdiga plantor som jag bara kunde till experimentkrukorna för att det ska bli en rättvis jämförelse. Nu ska det verkligen bli spännande att se om det kommer vara nån skillnad på hur det växer i de 4 krukorna!

Vill du veta hur det går så får du titta in här igen! Jag kommer självklart att uppdatera bloggen med nya foton och text om hur det går!

Anneli.

Inga kommentarer: