torsdag 27 juni 2019

Glad som en lärka i skyn!

Idag är en "stor dag" för en nybliven hobbyodlare som jag!
Ni som följt mig ett tag vet att jag fick krukor med jord och frön planterade i när jag fyllde år i februari och det som kom upp och överlevde var tomat- och paprikaplantor. Dessa har jag planterat om ett par gånger och försökt att sköta efter konstens alla regler. Idag har nästan alla äntligen kommit dit de ska stå för resten av sommaren!

Käre Maken har grävt ett litet grönsaksland precis utanför huset åt mig där tanken var att jag skulle plantera de plantor som inte skulle stå i stora krukor. I morse medan jag fortfarande sov åkte han och köpte gödsel och gjorde klart landet för plantering. ♥ Så här såg det ut när jag kom ut:
På fotot härunder har jag - alldeles själv I might add - planterat 6 tomatplantor! Fast det är bara 5 av dem som syns på bilden. Sorry about that! 👇
Alla krukorna är också utplacerade där de ska få stå från och med nu:
När vi kommit så här långt sa mina fötter ifrån! "Antingen sätter du dig ner och vilar eller så kommer vi att ge dig sån smärta att du inte kommer att kunna sova" sa de. Så det var bara att lyda! Men Käre Maken som är en van odlare hjälpte mig att gräva ner resten av plantorna:
Det var bara 5 paprikaplantor som inte fick plats!
Men de ska få större krukor har jag bestämt! Jag måste bara åka in till stan och köpa dem... (eller skicka Käre Maken... 😜 )

Jag videofilmade lite av händelseförloppet, och den videon kan du se här:

Nu ser det ut så här utanför vårt hus:
Jag hoppas att få nåt slags staket/nät runt hela lilla odlingen så inte rådjuren (eller andra djur) kan kliva runt i landet och förstöra. Men när det kommer på plats - ja, det får vi se! Jag är iallafall glad som en lärka i skyn att min lilla odling kommit så här långt! 😄

Anneli.

Inga kommentarer: