tisdag 18 juni 2019

Basilika! Mmm va gott!

Ibland bloggar jag inte på flera veckor och ibland blir det tätt på given! Den senaste veckan blev det 5 blogginlägg, och nu kommer ett till! 😎 Wihoo!
Anledningen måste ju helt enkelt vara att jag mår ganska bra och är relativt pigg! För den vanligaste anledningen till att det ofta går så lång tid emellan blogginläggen är ju för att jag är så trött, slut, utmattad och... helt slut! Jag tror att det gjort mig gott att vara ute så mycket och pyssla med mina plantor! Frisk luft, D-vitamin och meningsfull sysselsättning är helt klart framgångsreceptet! 😊

Men det var inte det jag tänkte skriva om idag! Nä, som bloggtiteln avslöjar så tänkte jag skriva om en av mina favoritkryddor: basilika!
För några dagar sen bad jag Käre Maken att köpa hem ett par basilikaplantor och lydig som han är (ibland...) så gjorde han det. Idag kom jag mig äntligen för att toppa dem och ta skott och plocka av lite av bladen.
Så här såg den ena plantan ut innan jag gjorde nånting med den.
Och här har jag gått lös med saxen:
Bredvid basilikaplantan, bakom påsen med bladen står några skott i ett glas vatten. Tanken är att de ska få rötter och planteras för att bli nya basilikaplantor. Basilika får ganska lätt rötter - det brukar inte ta så lång tid innan man kan se dem, och när rötterna är tillräckligt långa är det bara att plantera dem!

När man klipper ner en basilika så är det viktigt att man klipper av stjälkarna straxt ovanför ett bladpar för då kommer plantan med lite tur att grena ut sig och det bli ännu fler smaskiga basilikablad som man kan antingen använda direkt eller som jag ofta gör:
sprider ut bladen på en ren handduk och torkar dem! Jag har inte köpt torkad basilika på flera år för att jag gör så här! Och det som är så bra med att torka sin egen basilika är att jag tycker det blir godare och man slipper basilika som är bestrålad! (Bestrålning av mat är inte tillåten i Sverige - med undantag för kryddor.)

Viktigt är också att inte ta bort för mycket av bladen för de behövs för fotosyntesen för att plantan ska överleva. Egentligen skulle jag plantera om basilikorna i bättre och större krukor för då kommer de att växa bättre men så långt har inte orken räckt... Det får bli ett projekt för en annan dag!

Här kommer ett recept på Ärtpesto (<- ) som jag gör lite då och då och den blir allra godast med färsk basilika! Prova den vetja! Jag tror inte att du kommer bli besviken!

Anneli.

Inga kommentarer: