måndag 17 juni 2019

Finn tre fel...

När jag var liten brukade jag tycka om de där pysselsidorna med t ex korsord, rebusar och "finn fem fel" som fanns i olika tidningar. Och just den där "finn fem fel" tyckte jag var roligt att leta upp alla olikheterna - gärna snabbare än syrran och föräldrarna! 😛 Varför jag berättar just detta kommer jag snart att komma fram till. Bear with me a moment och fortsätt läsa så kommer förklaringen snart!

Igår kväll var jag ute på eftermiddagen/kvällen och planterade några av plantorna och idag planterade jag om alla resterande plantor så nu är alla de plantor jag tycker är nåt att satsa på omplanterade! De enda jag tyckte inte var nåt att spara på var dessa  paprikaplantor:
Jag tänkte att de får stå kvar så länge och skulle de mot förmodan växa på sig så får jag väl ge dem ny jord och större kruka sen!

Nu ser det ut så här på gräsmattan under eken:
Och HÄR kommer det: Finn tre fel! Tänk på vad jag skrivit här ovan och titta noga på fotot med alla omplanterade plantor här ovan. Svaret på vad som är fel kommer längre ner i texten.

När jag säger att jag planterat om alla plantorna så är det en sanning med modifikation. På fotot här ovan ser du de 18 paprikaplantorna och 21 tomatplantorna och alla är mycket riktigt omplanterade!
Men: jag satte ju ner 7 tomatplantor i ett rostfritt tråg i brist på krukor och de var de plantor jag trodde på minst att de skulle växa till sig ordentligt. Men döm om min förvåning! Nu ser de ut så här:
De växer så det knakar! 😊Men ska det bli nånting av dem så behöver de säras på och få egna krukor/platser! Så kanske var det bra att jag gjorde tre fel idag...

Listade du ut vad jag menade med "tre fel" på fotot på alla omplanterade plantorna? Titta till vänster på fotot med alla krukorna/hinkarna: där står tre tomma hinkar som jag hade tänkt plantera tre av paprikaplantorna i, men jag var lite stressad när jag skulle plantera om dem, så att jag hade de hinkarna föll helt bort! Men det kanske var bra!?! För paprikor är enligt min (mycket begränsade) erfarenhet inte riktigt lika petiga med mycket näring och stor egen yta som tomater är, så nu kan iallafall de tre största av de här tomatplantorna i tråget få stora krukor/hinkar. Ibland när det blir fel så blir det egentligen rätt! 😄

Men nu tänkte jag att du ska få slippa mina blogginlägg om alla turerna med plantor och omplanteringar på ett tag! Nu får de stå och växa till sig och när det händer nåt liiite mer drastiskt på växtlighetsfronten så kan jag återkomma till dem! Ska vi säga så? 😜

Anneli.

Inga kommentarer: