lördag 15 juni 2019

I 5 dagar har jag...

Kommer ni ihåg cliffhangern som jag avslutade förra blogginlägget med? Som jag lovade så kommer här ett blogginlägg om det!

Måndag till fredag denna vecka har jag - trumvirvel - fastat! Men bara i 5 dagar! (Bara säger jag som är van vid att fasta i 30 dagar... 😛)
Det var inte vilken typ av fasta som helst, utan en slags "vidareutveckling" av alla de här periodiska fastor som blivit så populära på senare år. Ni vet: 5:2, 24-timmars, 8:16 och så vidare.
Den här periodiska fastan kan man kalla för 5:55 men heter egentligen Fasting Mimicking Diet/FMD eller på svenska: Faste Härmande Kost/FHK. Den går ut på att man varannan månad har en period på 5 dagar med kalorirestriktion och proteinrestriktion. Det blir då 5 dagars fasta och ca 55 dagar där man äter som vanligt (fast helst så nyttigt man kan).

Det som händer när man både har kalori- och proteinrestriktioner är att kroppen går in i reparationsläge och "kannibaliserar" på sig själv genom att återanvända sjuka och skadade celler för att tillverka de proteiner och den energi som den helt plötsligt får för lite av. Resultatet blir då en friskare och för min del förhoppningsvis slankare kropp.

Så här är det tänkt att fördela näringsintaget under fastedagarna:
Dag 1: Max 1.100 Kcal, 10 % protein, 56 % fett, 34 % kolhydrater.
Dag 2 - 5: Max 750 Kcal, 9% protein, 44 % fett, 47 % kolhydrater.
Första dagen ska man äta 50 g mandlar men jag vet inte varför.

Jag orkade inte räkna ut allt det där med protein/fett/kolhydratbalansen, Det enda jag räknade ut var kalorierna så jag inte skulle äta för mycket.

Jag börjar ju alltid mina morgnar med ca 7½ dl citron/ingefära/honungsvatten och sen dricker jag juicen från ett stånd stjälkselleri så det var jag tvungen att räkna in i de tillåtna kalorierna. Så här såg mina 5 fastedagar ut:
Dag 1: ½ citron (saften och så mycket av fruktköttet som möjligt) = ca 15 Kcal, ca 1 rågad msk riven ingefära (ingen aning om kalorier i det, men inte kan det vara många), ca 20 g honung = 70 Kcal. Och så vatten förstås. Det ger ca 85 Kcal.
Ett stånd selleri har ca 53 Kcal och vad juicen av den innehåller har jag ingen aning om, men jag räknade med 53 kalorier för att ha lite marginal. Då är vi uppe i sammanlagt 138 Kcal.
Sen åt jag bara ett äpple under dagen (och drack vatten och örtté, men det innehåller ju inga kalorier). Ett äpple har ca 75 Kcal.
Kvällsmaten bestod av: 50 g sötmandel = 305 Kcal, 1 tomat = 25 Kcal, 100 g gurka = 15 Kcal, ca 30 g salladsblandning = ca 15 kcal, ½ rödlök = ca 15 kcal, 1 bit Salladsost = 100 Kcal. Senare på kvällen åt jag en bit salladsost till bara för att jag kunde (och för att den är så himla god!) så det blev 100 Kcal till. Sammanlagt denna första fastedag fick jag då i mig 788 Kcal. Långt under det tillåtna! Men jag hann inte äta mer och man måste ju inte äta alla tillåtna kalorier!
Innan jag går vidare ska jag visa vilken salladsost jag pratar om:
Den är som fetaost ungefär, fast vegan och väldigt, väldigt god!
Jag brukar skära upp en sån här bit i 6 bitar och skär upp en av de bitarna i småbitar och har i min sallad.
Resten av salladsosten lägger jag i en tättslutande burk och förvarar i kylen. Den håller i minst en vecka!

Ok. Vidare till dag 2: Citron/ingefära/honungsvatten och lite senare sellerijuicen = 138 Kcal.
Smoothie på 150 g blåbär = 70 Kcal, 50 g ananas = 30 Kcal, 2 dl havredryck + lite vatten = 80 Kcal, 1 banan = ca. 100 Kcal. = 280 Kcal.
1 tomat = 25 Kcal, 40 g avokado = 68 Kcal, ½ rödlök = 15 Kcal, 4 riskakor (naturella) = 104 Kcal. = 212 Kcal. Sammanlagt 630 Kcal.

Dag 3: Citron/ingefära/honungsvatten och lite senare sellerijuicen = 138 Kcal.
Smoothie på 150 g blåbär = 70 Kcal, 50 g ananas = 30 Kcal, 2 dl havredryck + lite vatten = 80 Kcal, 1 banan = ca. 100 Kcal. = 280 Kcal.
1 tomat = 25 Kcal, 100 g gurka = 15 Kcal, 30 g salladsblandning = 15 Kcal, ½ rödlök = 15 Kcal, 1 bit salladsost = 100 Kcal. = 170 Kcal. Senare på kvällen åt jag ett äpple också = 75 Kcal. = 245 Kcal. Sammanlagt 663 Kcal.

Dag 4: Citron/ingefära/honungsvatten och lite senare sellerijuicen = 138 Kcal.
1 äpple = 75 Kcal, 1 päron = 75 Kcal. = 150 Kcal.
1 tomat = 25 Kcal, 100 g gurka = 15 Kcal, 30 g salladsblandning = 15 Kcal, ½ rödlök = 15 Kcal, 50 g avokado = 85 Kcal, 1 bit salladsost = 100 Kcal. = 255 Kcal.
Té men ca 15 g honung = 50 Kcal, 2 naturella riskakor = 52 Kcal, 20 g Spread Me = 50 Kcal. = 152 Kcal. Sammanlagt 695 Kcal.

Och innan jag går vidare till dag 5 ska jag visa vad Spread Me är för er som inte vet:
Det finns en naturell också som jag ibland äter på riskakor med skivad banan. Jättegott! Men jag hade ingen hemma nu.
Ok. Över till sista dagen, d v s igår:
Dag 5: Citron/ingefära/honungsvatten och lite senare sellerijuicen = 138 Kcal.
Smoothie på 100 g blåbär = 42 Kcal, 100 jordgubbar = 33 Kcal, 1 banan = 100 Kcal, 2 dl havredryck + lite vatten = 80 Kcal. = 255 Kcal.
1 tomat = 25 Kcal, 100 g gurka = 15 Kcal, 30 g salladsblandning = 15 Kcal, ½ rödlök = 15 Kcal, 1 bit salladsost = 100 Kcal, 2 riskakor = 32 Kcal, 20 g Spread Me = 50 Kcal. = 252 Kcal. Sammanlagt 645 Kcal.

Tillägg till ovan stående: Som ni har sett så har jag hela tiden hållit mig en bit under tillåtna kaloriintag. Anledningen till det är två: 1. Jag tar en del kosttillskott som ju också har kalorier i sig, men det är ju supersvårt att veta hur många! Spirulina har jag avstått ifrån i och med att det innehåller så mycket protein.
2. På mina sallader har jag droppat citronjuice och Coconut Aminos men inte räknat in dem bland kalorierna. Men jag är helt säker på att jag aldrig kommit över tillåtna gränsen kalorier!

Coconut Aminos förresten; vet ni vad det är?
Det är ungefär som sån där Kinesisk sojasås fast utan soja (som jag ju undviker). Det är rätt gott men inte lika starkt och salt som sojasås, men bl a på sallad är det jättegott!

Vill du veta med om Fastehärmande kost/Fasting Mimicking Diet så föreslår jag att du googlar! Det finns en hel del att hitta på nätet!

Hur mår jag då efter de här 5 dagarna? Jo, tackar som frågar! Alldeles utmärkt! 😊 Det är skönt att inte behöva räkna på allt man äter längre, men jag kan ju inte påstå att de här dagarna varit svåra eller jobbiga på nåt vis! Och 5 dagar är ju ändå väldigt begränsad tid! Nu har jag ca 55 dagar på mig att äta som vanligt innan nästa omgång! 😃

Anneli.

Inga kommentarer: