måndag 3 juni 2019

Inga gröna fingrar här...

Jag veeet... Nu har det gått 3 veckor utan att jag bloggat! Och det är inte för att jag inte har nåt att skiva om! Nä, trötthet och upptagen med annat är orsakerna till bloggfrånvaron. Plus att jag vänt på dygnet ännu mer än förut och jag vill inte posta ett blogginlägg mitt i natten...
Numera är kl 05.00 en vanlig tid för mig att gå och lägga mig, och sen orkar jag inte gå upp förrän 13.00 - 13.30-snåret... Heeelt vansinnigt, jag vet! Jag försöker vända tillbaka dygnet till mer normala tider, men lyckas inget vidare...

Meeen: Det var inte det jag tänkte blogga om idag! Nä, jag tänkte uppdatera er på hur det går för mina tomat- och paprikaplantor!
Jag tar det i kronologisk ordning:
Den 16 maj ställde jag ut plantorna på gräsmattan för första gången, tog in dem sent på kvällen och så gjorde jag så i 4 dagar. Den 5:te dagen, d v s den 20 maj lät jag plantorna stå ute hela natten för första gången och sen dess har jag inte burit in dem igen. Men det har varit kallt och regnigt så jag vet inte riktigt vad de stackarna tyckt om det egentligen. De lever, men har inte växt!
Jag ställde dem utmed väggen till Da House så de skulle stå lite skyddade. Fotot här ovan tog jag igår innan jag planterade om dem och som ni ser så har de inte växt just nånting!

För några dagar sen skickade jag Käre Maken att köpa jord så jag kunde plantera om plantorna och hem kom han med dessa:
Denna jord är som ni ser speciellt för tomat och chili (men det måste ju funka till paprika också tänker jag) och den är till och med VEGAN! Jag visste inte att det fanns veganjord! Självklart är den KRAV-märkt också!
Jorden på fotot här ovan är förstås också KRAV-märkt men inte vegan, d v s den innehåller gödsel. Det var den här jorden jag använde när jag planterade om plantorna igår. Tomat-jorden spar jag tills jag ska plantera dem permanent tänkte jag.

Nu är alla plantorna omplanterade - det tog mig ungefär 3 timmar - och jag började med tomatplantorna:
På fotot här ovan ser ni 21 tomatplantor. När jag planterade om dem insåg jag att de hade väldigt små rötter (vilket gäller paprikaplantorna också), så inte konstigt att de inte växer! Men nu när de fått bättre jord (den gamla jorden var vanlig blomjord, fast KRAV så klart) så hoppas jag att växandet tar fart - både vad det gäller rötterna och själva plantorna! Jag var tvungen att återanvända de gamla krukorna, för jag hade inga andra, men eftersom rötterna ändå var så små så tror jag inte att det gör nåt.
Här ovan har vi 23 ny-omplanterade paprikaplantor! Till skillnad mot förra gången jag planterade om dem så har alla plantor nu en egen kruka vilket inte alla hade innan.

Jag hade också några tomatplantor som jag inte hade några krukor till och dem planterade jag faktiskt i den gamla jorden från alla plantorna! Den jorden kändes ju nästan "obegagnad" med tanke på de pyttesmå rötterna så jag tänkte att det får bära eller brista! Klarar de sig så gör de liksom!
De står egentligen alldeles för trångt, men jag kommer - under förutsättning att de klarar sig - plantera ut dem rakt ner i jorden sen när det inte längre är risk för frost ute. Hoppas att inte rötterna växt in i varandra för mycket då så att det inte går att separera dem, för tomatplantor gillar att ha mycket space omkring sig!
Käre Maken säger att efter den 10 juni brukar risken för frost vara över i våra trakter, så nån gång efter det kommer jag att plantera om alla plantorna en sista gång till sina permanenta platser.
Hur det går kommer jag självklart att visa foton på och skriva om här!
Det blir spännande att se hur det går! Tänk om det inte ens blir nåt? Jag är ju inte direkt känd för att ha "gröna fingrar"... Men å andra sidan: Tänk om det blir massor av tomater och paprikor!?! Det vore nåt det! Ja, den som lever får se! Och den som tittar in här igen och läser om hur det går får också se!
Prenumerera gärna på blogginläggen så missar du ingenting!

Med hopp om en god skörd,
Anneli.

Inga kommentarer: