fredag 18 november 2022

Färgläggning och hälsouppdatering

Igår var sista Hantverks- och Återbrukscaféet i Logen (IOGT-lokalen här i byn) för denna termin. Förutom att äntligen sy färdigt Walldorfdockan Katelin som jag visat här på bloggen i de tre föregående blogginläggen så har jag lagt upp ett par byxor och fållat två gardiner (som nu hänger i det som tidigare var barnens rum på ovanvåningen). Sen fick jag idétorka på vad jag skulle göra så jag tog med mig min vuxenmålarbok och har suttit och färglagt dessa två sidor i den de sista gångerna:

Det var länge sen jag tog mig tid att sitta och färglägga nåt i den boken och jag hade nästan glömt hur rogivande det kan vara! Speciellt när det är tyst runtomkring så kan man verkligen "försvinna" in i färgerna och formerna! Nu är det sällan tyst några längre stunder på "syjuntan" för vi sitter ju och pratar och skrattar under tiden som vi handarbetar men ibland måste vi ju andas lite också och då kan det vara tyst en liten stund! 

De här torsdagseftermiddagarna/kvällarna i Logen är verkligen veckans höjdpunkt men trots det ska det bli skönt med lite "ledigt"! Allting har sin tid och nu är det tid att börja förbereda sig för jul känner jag. Nån gång i slutet på januari/början på februari startar vi upp caféet igen och då blir det extra roligt att komma igång med det igen. 

Hälsouppdateringen då? Jo, den ser ut ungefär så här: 
Från skyhöga sköldkörtelvärden i påskas gick värdena ner och var normala under en månad i somras, med hjälp av låg dos Thacapzol och Homeopatmedicin. Sen började de sticka iväg uppåt lite igen! Ja, inte T4 - det värdet har varit inom normalreferensen sedan provtagningen den 23 juni men T3-värdet började dra sig uppåt igen i slutet av augusti och har legat lite högt sen dess. Så då slutade jag ta Levaxin (fast läkaren tyckte att jag skulle höja dosen Thacapzol istället men det kunde han fetglömma! 😏).
Blodprovet taget den 28 oktober (det senaste jag fått provsvaren på) visade att det precis låg och svajade på den översta gränsen för vad som anses vara normalt, d v s: 6,4 där övre gränsen är 6,5. Blodprovet jag tog den 11 november vet jag inget om än men jag antar att det inte har hänt så mycket eftersom jag inte har ändrat på medicineringen på sistone (förutom att Homeopatmedicinen jag fick av Renée tog slut den 12 september men det var då det).

I förra blogginlägget berättade jag att jag varit hos min hjärtläkare och ultraljudat hjärtat och att allt såg bra ut! Men... ett par dagar senare fladdrade hjärtat helt jäkla infernaliskt en hel dag! 😱 Sen var det lugnt i 2 dagar för att sedan dra igång igen och så höll det på i nästan 2 veckor! Men nu har det lugnat sig igen och jag har inte haft nåt hjärtfladder sen i början av förra veckan. Så i onsdags beslöt jag mig för att försöka börja dra ner på dosen hjärtmedicin jag äter! Hittills har det gått bra men vi får se hur det går i längden... Jag har bara minskat en tablett än så länge (från 6 tabl/dag till 5) men jag tänker så här:
Det är inget fel på mitt hjärta, utan det har ju varit de höga sköldkörtelhormonerna som påverkat det. Nu när värdena är nere på det normala så borde det ju egentligen inte behövas nån hjärtmedicin alls kan man tycka. Men betablockerare måste man trappa ner långsamt för hjärtat har ju vant sig vid dess påverkan! Så jag ska ta det lugnt och se vad som funkar!

Det är några saker till jag tänkte berätta i samband med ovanstående men det får faktiskt vänta tills nästa blogginlägg för annars blir detta för långt och jag är hungrig! Dessutom vill jag fota ett par saker och visa er men nu är det för mörkt för att det ska bli bra bilder, så ha tålamod! Det kommer mer om min hälsoresa nästa gång! 

Nu behöver jag lite mat i magen! På återseende! Och SVISCH! så var hon borta! 😉

Anneli.
 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mysigt det låter med hantverkscafé. Finns det symaskin där alltså, och finns det isåfall även någon som instruerar, om man inte vet hur en symaskin funkar? Harmonisk stämning du hittat i målarboken... soothes the heart, tror jag.

Anneli Sjögren sa...

Hej Anonym! Tack för din kommentar!
Ja det är mysigt med Hantverkscaféet! Och yes! Det finns både symaskin och nån som vet hur den funkar! :o) Det finns även en stor vävstol som man kan väva dukar och mattor på!

tantista sa...

Vävstol låter roligt! Det får du prova, och rapportera om på bloggen! Fast det är klart, då måste du ju sitta ensam och det känns kanske lite trist.

Jag hade skrivit tantista som avsändare till kommentaren, märkligt att det försvann. Försöker igen...

Anneli Sjögren sa...

Hej tantista! :o)
Tack för kommentaren!
Jag har vävt ett par mattor back in the day faktiskt! Kul men man får lätt träningsvärk i armarna! Och ja, det blir lite ensamt att sitta vid vävstolen... och sen beror det på VAD man vill väva och om rätt storlek på varp är i. Just nu sitter en smalare varp i vävstolen som man bl a väver löpare och bordstabletter av men skulle jag väva så vill jag nog ha en rätt stor matta. Men sen har vi den där lilla detaljen att det ska klippas mattrasor också... DET är inte lika kul som att väva kan jag berätta! :P

tantista sa...

Känner på mig att jag hade fått ont i nacken...
... men vad kul att du provat!

Anneli Sjögren sa...

Ja, det är roligt att väva men som du skrev - det kan ta hårt på nacken också! Och rumpan/ryggslutet... man sitter på en träbänk...

tantista sa...

...och axlarna! Nä det där med vävning får anstå till en annan inkarnation. Men om du någon gång kommer till Stockholm så måste du besöka Almgrens Sidenväveri och Museum, om du inte redan har varit där. Historiens vingslag!

Anneli Sjögren sa...

Där har jag aldrig varit! Det låter som en intressant och spännande utflykt när tillfälle ges! Tack för tipset tantista!