torsdag 23 januari 2020

Fruktsallad surprise

Idag tänkte jag visa nåt konstigt för dig. Eller konstig och konstigt... Ovanligt iallafall!
För ett tag sen skulle jag göra en frukt- och bärsallad. Jag hade tinat upp lite olika frysta bär och börjat skära ner av frukten. När turen kom till sharonfrukten fick jag en överraskning! Vad var det där? Nåt jag aldrig sett förut, trots att jag ätit min beskärda del av sharonfrukt i mina dar (jag älskar sharon)!
KÄRNOR!
Jag har aldrig sett kärnor i en sharonfrukt förut! Men i denna var det hela 3 stycken!
Sharonen ser lite mörk ut men jag har fått lära mig att det mörka bara är sockret som spjälkats så det är alltså inget fel varken på frukt eller smak!
Kärnorna har jag sparat och funderar på om jag ska plantera dem. Det kan ju vara kul att se om det växer upp nåt!

Apropå att plantera kärnor från frukt man ätit så åt jag min livs första cherimoya typ i mitten av november förra året och den frukten var full med kärnor!
Vet du inte hur en cherimoya ser ut? Då kan jag visa dig:
Och inuti ser den ut så här:
Iallafall: En av kärnorna hade redan börjat gro inuti frukten så den petade jag ner i en liten kruka med jord. 5 av de andra kärnorna lade jag i ett glas vatten för att se om de skulle gro, men till dags dato har ingenting hänt varken i den lilla krukan eller i glaset, så jag tvivlar på att det blir nåt av dem!
Nåja. Man kan ju inte lyckas varje gång!

Om du aldrig smakat cherimoya så kan jag berätta att den var väldigt god! Det är svårt att beskriva smaken, men den var söt och liksom krämig i konsistensen. Men den var dyr! 16.95 vill jag minnas att jag betalade för en ynka cherimoya! Men det är kul att ha smakat!

Om jag planterar sharonkärnorna och de faktiskt tar sig så kan du vara tämligen säker på att jag kommer att skriva om det här på bloggen! Håll utkik!

Anneli.

Inga kommentarer: