torsdag 20 december 2018

Julgodis i elfte timmen

Idag tog jag mig i kragen och gjorde lite julgodis. Jag har tänkt på det typ hela december men varit så vansinnigt trött och håglös och skjutit upp det hela tiden. Till idag! Trots att jag fortfarande är så trött och håglös... Men nåt smaskens vill jag ju ha när "alla andra" sitter och snaskar på sånt jag inte längre vill äta!

När jag gör julgodis så får det gärna vara ganska nyttigt - men gott! Och det jag gjorde idag är verkligen både och enligt mina smaklökar!

Vad gjorde jag då? Jo: Pepparkaksdadlar!
Detta är 30 dadlar, urkärnade och var och en delade i 4 delar. Sen rullade jag dem i pepparkakskrydda som jag blandat ihop av ca: 2 tsk ingefära, knappt 2 tsk nejlika, ca 3 tsk kanel och ca 2 tsk kardemumma.
Jag slängde ner de kryddoppade dadelbitarna i en stor sil som jag hängt över en skål och så skakade jag av överflödiga kryddor innan jag hällde ned dadlarna i en burk. Svårare än så var det inte! Och gott blev det!
De här dadlarna är de jag använde!

Nästa godisprojekt kommer bli samma sak fast dadlar doppade i rålakritspulver och dadlar doppade i kokosflingor! Det blir också jättegott! Och det är ju roligt med lite variation!

Ja, det var lite julgodistips från mig! Prova att göra egna vetja! De är väldigt lätta att göra! Kladdigt - ja visst, men gott! 😋 Och nyttigt! Vilken härlig kombo! 😊

Anneli.

2 kommentarer:

Neolas sa...

Hej, var inhandlar man dessa dadlar?

Anneli Sjögren sa...

Hej Neola!
De finns i vanliga mataffärer.
Det finns några andra märken också som har ekologiska, färska dadlar och alla smakar typ likadant så hittar du nåt annat märke så tror jag nog att de är likvärdiga!

Anneli.